דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי מדיני

הצעות אי האמון בממשלה נפלו; סילמן נעדרה

ראש הממשלה אמר בישיבת סיעת ימינה: "צריך לשמור על הקואליציה והממשלה, ואולי אף להרחיבן" | ח״כ עידית סילמן, שפרשה מהקואליציה, הגיעה לישיבת סיעתה | חברי רע"ם לא ישתתפו בישיבת הכנסת, לאחר שהודיעו על הקפאת החברות בממשלה בעקבות האירועים בהר הבית

מליאת הכנסת (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מליאת הכנסת (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

"צריכים להירתם בכל כוחנו לשימור הקאוליציה והממשלה, ואולי גם להרחבתן", אמר היום (שני) ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת סיעת ימינה. "חוסר יציבות פוליטית זה דבר לא בריא למדינה. אנחנו בתוך גל טרור משמעותי, כולנו צריכים לייצב את הספינה ולגלות אחריות, חשוב מאוד להחזיק את הקואליציה. רמת האיבה, כפי שראינו ברדיפה אחרי עידית זה איום ונורא. התפקיד שלנו זה לא להיגרר אחרי זה, אלא להוביל". ח"כ עידית סילמן נכחה בישיבת הסיעה.

לאחר חודשיים של פגרת האביב, נפתח היום (שני) מושב הקיץ של מליאת הכנסת, כשברקע הטלטלות שחוותה הקואליציה במהלך השבועות הללו, ובראשם פרישתה סילמן, והקפאת החברות של מפלגת רע"ם בשל המתיחות הביטחונית.

הצעות אי האמון של הליכוד ושל המפלגות החרדיות לא עברו, כש-52 ח"כים תמכו בהן.  חברי הרשימה המשותפת התנגדו להצעה של הליכוד, ונעדרו מההצבעה על ההצעה של ש"ס ויהדות התורה. עידית סילמן, שפרשה מימינה, לא נכחה בהצבעות.

חברי רע"ם לא הגיעו לפתיחת כנס הכנסת, לאור החרם שהכריזו בעקבות האירועים בהר הבית. הסיעה צפויה להתכנס מחר לישיבת סיעה, לאחר שובו של יו"ר המפלגה מנסור עבאס מחו"ל, ולדון בהמשך החרם ובלחצים בתוך המפלגה לפרוש מהקואליציה.

לקואליציה, כאמור, אין רוב, אולם גם לאופוזיציה אין רוב, ומאזן הכוחות עומד על 60 מול 59. בקואליציה מיהרו לפעול להפרשתו מסיעת ימינה של ח"כ עמיחי שיקלי, במהלך אזהרה לעבר ח"כ סילמן שלא תצביע נגד הממשלה. במקביל, הגיעה היום סילמן לישיבת הסיעה של ״ימינה״, שהתקיימה בלשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט.

גנץ: ״מקווה לצרף את הסיעות החרדיות״; לפיד: ״נשמור על הממשלה כי האלטרנטיבה מסוכנת״

רגע לפני פתיחת הכנס כינסו המפלגות השונות ישיבות סיעה, ובזו של "ישראל ביתנו" חזה שר האוצר אביגדור ליברמן כי הכנס הקרוב צפוי להיות "סוער מאוד'", והוסיף כי "תמיד טוב לחזור לעבודת הכנסת, למליאה ולוועדות".

ליברמן הביע ביטחון כי למרות הטלטלה הפוליטית, הקואליציה לא רק תשרוד אלא גם תוכל לקדם חוקים שונים, בהם אפילו את תקציב המדינה הבא, שלדבריו אותו יציג כבר מחר בבוקר. "אני חושב שאין לנו בעיה לגייס את הרוב לתקציב", אמר, והבטיח כי הקואליציה כולה תוכל "לתפקד", וכלל בדברים אלו גם את רע"מ.

שר הביטחון בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעת כחול לבן כי "אנחנו מתמודדים עם טרור מבוסס על שקרים, שמוזן משנאה והסתה שמייצרות מכונות רצח בלתי אנושיות. גם אתמול סוכל פיגוע בתקוע והתבצע פיגוע בשער שכם, גם עליהם נגבה מחיר כבד מהמפגעים. מהסביבה שמעודדת טרור ורצח, נגדע את היד שאוחזת בסכין, נשים יד על מי שמפיצים הסתה בשמה של דת. נמגר את גל הטרור, ייקח כמה זמן שייקח, יהיה המחיר שנצטרך לגבות אשר יהיה".

גנץ התייחס גם לאפשרות של פירוק הממשלה ואמר כי "בחירות הן חוסר אחריות כלכלית, חברתית וביטחונית ביכולת להמשיך לבנות את בניין הכוח. בחירות יהיו מקל. בחירות יעצרו את התנופה שבה מצויה המדינה. אעשה כל מה שיידרש כדי שנוכל להצליח לקיים ממשלה יציבה. כדי שזה יקרה מרכיבי הקואליציה צריכים להיות מלוכדים ואיתנים, מקווה שנמצא דרך להביא תמיכה של סיעות חרדיות. אם נצליח להוביל ממשלה שיש בה דתיים, חילונים, שמאל וימין, נעשה מעשה גדול עבור החברה הישראלית".

גם שר החוץ יאיר לפיד התייחס בישיבת סיעת יש עתיד לגל הטרור. "למדינת ישראל יש היום משימה עליונה, להכות בטרור, לרדוף כל מי שרוצה לפגוע בישראלים, להגיע למרצחים בכל מקום, לפגוע גם במי ששלח אותם. לצורך זה מערכת הביטחון מקבלת את כל הכלים והגיבוי. אין קיצורי דרך", אמר לפיד. "ראיתי את בן גביר הולך לרקוד על דם נרצחים באלעד, נזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו, כמה האופציה האחרת מסוכנת".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הציג את הצעת האי אמון בממשלה ואמר: "לממשלה אין לגיטימציה ציבורית. מי שמכתיב את המדיניות היא מועצת השורא. מילא שאתם בממשלה פוחדים לצאת לרחוב ולשמוע ביקורת מהעם, אבל כשאזרחי ישראל מפחדים לצאת לרחוב, זאת הבעיה של כולנו".

חברי הקואליציה לא נכחו במליאה בזמן נאומו של נתניהו, למעט השר זאב אלקין (תקווה חדשה) ששימש נציג מטעמם. אלקין עלה להשיב להצעות האי אמון: "איזה מחזה קלאסי, עמד כאן נתניהו ונימק את הצעת האי אמון שלו, נאם ונאם ומיד לאחר מכן ברח מהמליאה. מה נתניהו מציע, מה החזון שלו? בחירות ועוד בחירות? לקחת שוב את ישראל כבת ערובה כפי שעשה למפלגה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!