דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מסכים אדומים בקריפטו: הביטקוין איבד 20% בחמישה ימים

כל מטבעות הקריפטו המרכזיים ירדו, במקביל לירידות בשוק ההון | זו אינה הפעם הראשונה שערכם נחתך, אבל שינוי הכיוון בכלכלות העולם עלול לגרום לכך שהפעם זה יסתיים אחרת

מטבעות קריפטוגרפים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מטבעות קריפטוגרפים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

שער הביטקוין ירד ב-20% תוך 5 ימים וביותר מ-50% משיא השווי שלו. ירידות מהירות נרשמו גם במטבעות קריפטו אחרים. זירות מסחר מקפיאות את הפדיון של מטבעות לונה וטרה, לאחר נפילות של יותר מ-30%, מטבע שאמור להיות יציב וצמוד לדולר.

זו אינה הפעם הראשונה שערכם של מטבעות הקריפטו נחתך בחדות, אבל התנאים הכלכליים בעולם השתנו. אחרי עשור של תנאים מוניטריים מקלים, הבנק הפדרלי של ארה"ב ובנקים מרכזיים אחרים בעולם החלו לעלות ריבית ולצמצמם את ההרחבה, במה שנראה כמו סוף עידן ה'כסף הזול'.

יש הטוענים שערכם של המטבעות הקריפטוגרפים התנפח בגלל התנאים הכלכליים המקלים, ועם שינוי הכיוון יתגלה היקף הבועה.

מטבע הביטקוין נסחר כעת קרוב לשווי של 30,000 דולר, אבדן של יותר מ50% מהשיא, קרוב ל-69,000 דולר. שער המטבע מול הדולר ירד בכ-20% תוך 5 ימים. אם השער ימשיך לרדת ויגיע ל-21,000 דולר, צפוי גל של הפסדים בערבונות של מסחר ממונף, בו הביטקוין משמש כעירבון להלוואה.

במקביל, צמד המטבעות טרה ולונה סבל מירידות חדות, על בסיס שווי שוק תיאורטי של 18 מיליארד דולר. שווי זה נחשב לתמוה, שכן לפרויקט היו סימנים ברורים של תרמית – הענקת ריבית שנתית של כ20% למפקידי טרה, ומסחר של טרהלאבס, החברה המייסדת של הפרויקט, כנגד המשקיעים. החברה שלטה בפועל בקביעת שערי ההמרות טרה ולונה, למרות הבטחות לשער שנע בחופשיות לפי ביקוש והיצע. החברה הייתה אחת המחזיקות הגדולות בביטקיון, אך נאלצה למכור את יתרתיה בהפסד.

זירת המסחר הגדולה בינאנס הקפיאה בקשות למכירת מטבעות טרה ולונה, מה שבאופן מלאכותי מונע ירידת ערך נוספת, אך גם מקבע את ההפסדים.

שווקי הקריפטו סובלים מנזילות נמוכה בכסף מדינתי, ולכן בשנים האחרונות התפתחה תופעת ה'מטבעות היציבים' – תחליפי דולר או יורו, שניתן לסחור בהם בקלות בזירות מסחר בקריפטו, ללא פדיון לבנקים.

הנפקתם מצליחה לנפח את שערי מטבעות הקריפטו, אך גם יוצרת משקולת סיכון הולכת וגדלה – לקראת אפשרות של 'ריצה אל הבנק' ובקשות לפדות מטבעות אלו תמורת כסף מדינתי. המטבעות הללו נושאים בשווי תיאורטי של מעל 100 מיליארד דולר, ורוב המסחר בקריפטו נעשה מולם ולא מול דולרים אמיתיים.

הירידות הלילה ואבדן היציבות של 'מטבע יציב' משקפים את הפריכות של השווקים הספקולטיביים של מטבעות הקריפטו. בנוסף הן מסמנות שמטבעות קריפטו לא משמשים כאמצעי גידור טוב נגד ירידות בשווקים, ולהפך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!