דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עד מיליון שקלים בשנה לכל בית ספר: שרת החינוך הודיעה על מתן תקציב גמיש למנהלים

התכנית, שמיועדת להתחיל בינואר 2023, תאפשר לתגבר מענים פדגוגיים ורגשיים, חינוך חברתי קהילתי והעשרה, מענים לאוכלוסיות במיקוד, ותשתיות | גובה התקציב ייקבע לפי גודל בית הספר ומצבו החברתי-כלכלי

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה אמש (שני) על תוכנית ל'גמישות ניהולית' במערכת החינוך. במסגרת התוכנית כל מנהל בית ספר, מועצה או רשות מקומית יקבלו תקציב גמיש בנוסף לתקציב הקיים בבית הספר. התקציב, שינוע בין 300 אלף למיליון שקלים בשנה, ייקבע בהתאם לגודל בית הספר ולמדד הטיפוח הבית ספרי, שאומד את המצב החברתי-כלכלי של תלמידי בית הספר. כלומר, ככל שבית הספר גדול יותר והמצב הכלכלי-חברתי בו נמוך יותר, תקציבו יהיה גדול יותר.

במשרד החינוך הבהירו שהתקציב אינו 'צבוע' מראש והשימוש בו נתון להחלטתו של מנהל בית הספר. הצרכים עליהם התקציב הנוסף יכול לענות הוא: מענים פדגוגיים ורגשיים, חינוך חברתי קהילתי והעשרה, מנהיגות חינוכית, מענים לאוכלוסיות במיקוד, רווחת התלמיד ותשתיות בית ספריות. הוא ינוהל במערכת שפיתח משרד החינוך בשם גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית), שלפי משרד החינוך מופחת תהליכים בירוקרטיים.

לפי ההודעה התכנית צפויה לצאת לפועל בינואר 2023, כלומר, היא תתוקצב כחלק מתקציב המדינה הבא, שהעברתו במצב הפוליטי הנוכחי נראית רחוקה.

המשרד ילווה את הטעמת התהליך באופן דיפרנציאלי, בהתאם למורכבות בית הספר והיכולת שלו להתמודד עם הרחבת הסמכות והאחריות הניהולית שתינתן לו. במשרד תוקם יחידת אנליטיקה, שתבחן באופן שוטף את האפקטיביות של המענים הניתנים לתלמידים.

במשרד הכחישו פרסומים לפיהם אחד המדדים לתקצוב בתי הספר יהיה ההישגים שלו.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון: ״זהו צעד נוסף בקידום מערכת החינוך, הפיכתה לאפקטיבית יותר וחיזוק המנהלים וצוותי ההוראה. המנהלים מובילים את מרכז העשייה החינוכית. הם מכירים את הצוות, התלמידים והקהילה טוב מכולם. הם אלה אשר אחראים במידה רבה על עיצוב פניה של מערכת החינוך וקביעת איכותה.

"מהלך זה יחזק את הגיבוי, יוסיף להם סמכויות ותקציב לניהול אפקטיבי ומיטבי, יאפשר להם לקדם פדגוגיה חדשנית, איכותית, מתקדמת ומותאמת לצרכים המשתנים והמגוונים של התלמידים בקהילה בה הם חיים."

התכנית גובשה בשיתוף משרד האוצר, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג'. בהשקת התכנית אמר ביבס: "העברת סמכויות ממשרד החינוך לשלטון המקומי ומתן גמישות ניהולית ופדגוגית היא לא פחות ממהפכה במערכת החינוך. משבר הקורונה הראה שניהול דיפרנציאלי ומתן חופש פעולה לרשויות המקומיות מאפשר ניהול מדויק ואיכותי יותר, בהתאם לצורכיהם של התושבים ולמאפיינים הייחודיים של כל אוכלוסייה. באמצעות ניצול יעיל יותר של משאבי הציבור ויצירת מענים מדויקים, נוכל לשפר ולפתח את מערך השיעורים הקיים בהתאם לצורך וליכולת, כך שתלמידים מכל הארץ יזכו לקבל חינוך אישי שמתאים להם."

יו"ר המועצות האזוריות, שי חג'ג': ״אני מברך על התוכנית, שתאפשר פיתוח מערכת חינוך צומחת ומיטבית, תוך יצירת שיח משותף והקלות משמעותיות בבירוקרטיה. יש כאן שיתוף פעולה מצויין בין משרד החינוך לשלטון המקומי והאזורי, ואנחנו כאן כדי לסייע וללוות את מנהלי אגפי החינוך לבנות את התוכנית בצורה הנכונה ביותר.״

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר: "אנחנו רושמים היום צעד גדול ומשמעותי בעיצוב פניה של מערכת החינוך העתידית. לראשונה, אנחנו מעבירים סמכויות ותקציבים גדולים ממשרד החינוך למנהלי בתי הספר, מחוללי השינוי. הם אלה אשר יכריעו את איכותה של המערכת, את חוסנה של החברה הישראלית ואת יכולתה להתמודד בעתיד עם האתגרים האזוריים והגלובליים.

"התקציב הגמיש יאפשר למנהלים לתת לתלמידיהם מענים מדויקים, מותאמים, חדשניים  ומגוונים, להתמקד בצוותים החינוכיים ולהעצים אותם. ובכלל, להתאים את התכניות למציאות המשתנה. לצד זה, התכנית תגדיל את האחריות שלהם לתוצאות החינוכיות וכן את אחריות המשרד לביצוע של בקרה, הערכה ומדידה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!