דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"לצד רווחת בעלי החיים צריך לחשוב גם על רווחת המגדלים"

ועדת החינוך בכנסת דנה בהחלת התקנות החדשות על הלולים | ח"כ מיכאל ביטון: "כיו"ר ועדת הכלכלה, אני מודיע שהתקנה הזאת לא תעבור ללא תקצוב״

לולן עובד בלול תרנגולות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com)
לולן עובד בלול תרנגולות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

טיוטת תקנות צער בעלי חיים בנושא גידול תרנגולות מטילות עלו היום (שלישי) לדיון בוועדת החינוך, אליה הועברו על ידי שר חקלאות עודד פורר במהלך פגרת הכנסת. התקנות אוסרות על גידול תרנגולות בלולי כלובים בגלל הפגיעה ברווחתן, אבל לא מספקות כל תקציב למימון מעבר לכלובים משופרים.

החקלאים וחברי השדולה החקלאית בכנסת טענו שהדיון בוועדת החינוך, למרות המשמעות הכלכלית הברורה של התקנות, היא מחטף של שר החקלאות. לדבריהם, פורר פנה לוועדה זו בגלל שהוא לא מצליח להעביר את הרפורמה בענף ההטלה בוועדת הכלכלה, שדנה בדרך כלל בענייני משרד חקלאות.

"כיו"ר ועדת הכלכלה, אני מודיע שהתקנה הזאת לא תעבור ללא תקצוב וללא אמירה ברורה", אמר בתחילת הדיון ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן). "התקנה תוביל לטייקונים וריכוזיות בענף ותסגור את כל המגדלים הקטנים. זה ניסיון לעשות רפורמה כלכלית בתירוץ של צער בעלי חיים. זה שינוי ענף ההטלה מיסוד וזה מסתדר עם הניסיון של שר החקלאות לתת מכסות בהיקפים עצומים למגדלים חדשים".

"הניסיון הגלוי הוא להרוג את מגדלים הישנים ולעבור למגדלים חדשים", לפני שחזר לדיוני ועדת הכלכלה. "המגדלים הישנים אלה משפחות שכולות מהפיגועים באביבים ודוב"ב ודלתון ושתולה, אלה עולים ובני עולים מכורדיסטן מרוקו תוניס וקוצ'ין".

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) הצטרפה לדברי ביטון. "לצד רווחת בעלי חיים צריך לקחת בחשבון על רווחת האזרחים, תושבי הצפון", אמרה. "זה לא סביר לדרוש מחקלאים במשקים קטנים ומשפחתיים, מגדלים בני 70 או 80, לעשות את ההשקעות האלה בלי תמיכה של המדינה. כשקובעים תקנות זה חייב להיות מחובר במשרדים אחרים ובמציאות. התקנות עכשיו ייפגעו במגדלים הקטנים שלא יעמדו בזה, ייפלטו מהענף, וישאירו רק את הטייקונים".

השר פורר אמר בתחילת הדיון: "לא אשקר אני רוצה לבטל את התכנון בענף ההטלה ואני מוכן לעשות את מה שניתן לעשות בתוך התקציב בשביל שאנשים לא ייפגעו מהתהליך".

השר הוסיף שהצעד הראוי מבחינתו הוא קניית מכסות ההטלה מחקלאים שלא מעוניינים או מסוגלים לבצע את המעבר לכלובים. דבריו של השר הופרעו על ידי נציגי המגדלים, שטענו שהוא מפגין אטימות בדיוני המשא ומתן איתם.

מוטי אלקבץ יו"ר ארגון מגדלי העופות: "לא הוצע שום תקציב לשדרוג ענף ההטלה עכשיו. ב-2018, אני אישית חתמתי על תקצוב 340 מיליון שקלים לשדרוג לולים והוצאתם מהמושבים, מי שסירב לחתום בזמנו זה משרד החקלאות בראשות אורי אריאל. להציג אותנו כמי שמתנגדים זה שקר".

"אנחנו מוכנים לכל דיון לקידום ענף, אבל לא ניתן שיהלכו עלינו אימים", הוסיף. "הפיצוי שהשר מציע הוא 100 מיליון שקלים לכל הענף, על 3,000 המגדלים שבו. איפה הרצינות? איפה האמת? אנחנו לא מתנגדים לרווחת העופות רק לאופן בו זה נעשה".

ח"כ רם שפע (העבודה): "אני שמח שיחד עם חברים נוספים מהקואליציה הובלנו לכך שהדיון שתוכנן להיות בוועדת החינוך עם הצבעות משמעותיות מאוד על תקנות הלולים, הפך להיות דיון ראשוני ועקרוני שבו ישמעו את כל הצדדים".

"ממליץ לכולם לא לקנות את הספין שזו מחלוקת בין חקלאים לבין מי שדואג לרווחת בעלי החיים", הוסיף. "המחלוקת היא בין מי שמבין שלמדינה יש אחריות כלפי האזרחים, בעיקר בצפון הארץ ובכל מקום שהמדינה עודדה אותם להשקיע מיליונים מכספם, לבין אלו שמתנהלים בחוסר אחריות ולא מבינים את משמעות הגזרה הכלכלית".

ח"כ משה טור פז (יש עתיד): "אני ראיתי חקלאים שבנו לולים חדשים ב-2015 לפי דרישות ותקנות משרד החקלאות ועדיין לא החזירו את ההשקעה שלהם של מיליון שקל, והכלובים החדשים אלה לא יעמדו בתקנות החדשות."

ח"כ אלי כהן (הליכוד): "יש תחושה שהחקלאים הם שק החבטות, הם צריכים לקום כל בוקר לראות את הגזרה החדשה שמטילים עליהם. החקלאים לא מתנגדים לרפורמה או לרווחת החקלאים, רק דורשים תקצוב. אני אומר למשרד האוצר: החקלאים הם לא האויב. צריך רפורמה אבל התקצוב צריך להיות לפני הרפורמה ולא קודם רפורמה ואז אולי תקצוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!