דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מיכאלי וליברמן יקדמו: חופשת לידה לגברים החל מינואר

לפי המתווה שדורש חקיקה בתקציב הקרוב, גברים יקבלו חופשת לידה של שבועיים לפחות החל מהשבוע ה-15 ללידה, בתנאי שהאם תחזור לעבודה | שרת התחבורה ויו"ר העבודה, מרב מיכאלי: "הפערים בשכר יצומצמו, והילדים יקבלו זמן להיות עם שני ההורים"

שרת התחבורה ויו"ר העבודה, מרב מיכאלי, ושר האוצר אביגדור ליברמן, בהכרזה על התכנית לחופשת לידה לגברים (צילום: טל כספין)
שרת התחבורה ויו"ר העבודה, מרב מיכאלי, ושר האוצר אביגדור ליברמן, בהכרזה על התכנית לחופשת לידה לגברים (צילום: טל כספין)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי הכריזו היום (רביעי) כי בכוונתם לקדם חוק לחופשת לידה לאבות בתקציב הבא.

פרטי החוק עוד אינם סגורים, אך מסתמן שחופשת הלידה תהיה באורך של שבועיים עד חודש, והיא לא תהיה על חשבון חופשת הלידה של האם. את החופשה ניתן יהיה לקחת החל מ-15 שבועות אחרי הלידה ועד השבוע ה-26, בתנאי שהאישה תחזור לעבודתה. תיתכן חפיפה קטנה בין שני ההורים.

המהלך מעוגן בהסכמים הקואליציוניים של מפלגת העבודה. עלות המהלך מוארכת במאות מיליוני שקלים, והוא ידרוש שינויי חקיקה והעברת תקציב מדינה לשנת 2023, מהלכים מאתגרים מאוד במצב השברירי של הקואליציה הנוכחית..

דמי הלידה ישולמו לפי המשכורת של האב. הם עומדים על 100% מהשכר ברוטו, עד 1,500 שקל ביום. תנאי הזכאות לאבות יהיה זהה לזה של נשים ויעמוד על 10 חודשי עבודה מתוך 14 החודשים שלפני יום הפסקת העבודה, או 15 חודשים מתוך 22 החודשים האמורים.

במצב הנוכחי לנשים יש 15 שבועות חופשת לידה בתשלום מלא, אחריה הן יכולות להשאר בחופשה ללא תשלום עד שנה, בה הן שומרות על הזכות לחזור לעבודתן הקודמת. גברים היום לא מקבלים חופשת לידה בעצמם, מותר להם לקחת 3 ימי חופשה ו-3 ימי מחלה בשבוע הלידה. גבר יכול לקחת שבועות מחופשת הלידה של האישה, אך בפועל זה לא קורה, ופחות מאחוז מיישמים אפשרות זו.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר היום (רביעי) במסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים שהמהלך "יתרום לצמצום פערים וגם לקרבה בין התינוק לאב, מכל הבחינות, הנושא הזה חשוב".

לדברי ליברמן, "במסגרת יעדי תקציב 2021-2022 ותקציב 2023, צמצום פערים בחברה הישראלית, אחד הנושאים היה חופשת לידה לגברים. אני מודה שבפעם ראשונה ששמעתי על זה היה לנו ויכוח לא פשוט. הרעיון נראה לי מעניין, אבל לא יודע איפה אנחנו חיים מבחינה תקציבית, זה הוצאה משמעותית. אבל כרגע אפשר כבר ללכת על בטוח. יתרה מזאת, אגף הכלכלנית הראשית במשרד וגם ה-OECD, שהם מאד מקצועיים ואני מעריך את חוות דעתם, שניהם ממליצים על כך בחום.

שרת התחבורה, מירב מיכאלי: "מאד נדיר שיש שינוי שיכול להשפיע על הרבה חזיתות בבת אחת. חופשת לידה לאבות זה שינוי כזה. אחרי הלידה שכר של נשים צונח ב-30%. עשור אחרי הלידה, הוא עדיין 27% פחות משל גברים. הפערים הולכים וגדלים.

"חופשת לידה לגברים מתקנת כל כך הרבה דברים בבת אחת. היא מצמצמת פערי שכר בין גברים לנשים בעולם העבודה. צמצום פערים מוחשי בעולם העבודה.

"זו דוגמה קלאסית איך פמיניזם הוא לכולם. ילדות וילדים מקבלים זמן להיות עם שני ההורים שלהם. מונחים כמו אמהות ואבהות משתנים במשמעות שלהם, בהקשר המגדרי שלהם. אפילו תינוקות מקבלת יותר אופציות למימוש. פמיניזם זה לכולם וכולן, ואנחנו משיגים שוויון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!