דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"הטכנולוגיה משנה את עולם הקמעונאות, העובדים צריכים יכולת השפעה"

תחום הקמעונאות עובר אוטומציה מהירה, שהתגברה במשבר הקורונה | דו"ח שהוכן לבקשת איגוד נותני השירותים העולמי מזהיר מפני הסכנות לעובדים, ומציע פתרונות

קופה אוטומטית (צילום: שאטרסטוק)
קופה אוטומטית (צילום: שאטרסטוק)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

טכנולוגיות חדשות משנות את תחום הקמעונאות בקצב מהיר, ואיגודים מקצועיים חייבים להגיב על מנת להדביק את הפער, כך עולה ממחקר שנעשה עבור האיגוד המקצועי הבינלאומי לנותני השירותים UNI.

המחקר שנערך בפברואר השנה ופורסם השבוע, בוחן את השפעות השימוש באינטליגנציה מלאכותית, דיגיטליזציה ואוטומציה ברשתות הקמעונאות באירופה, וכולל המלצות לאיגודים המקצועיים איך להתמודד עם המציאות המשתנה.

בין היתר ממליצים עורכי הדו"ח לעגן בהסכים הקיבוצים וברגולציה חובת התייעצות וקבלת החלטות משותפת עם העובדים בנושאים של אוטומציה ואימוץ טכנולוגיות מתקדמות. עוד מוצע לקדם הכשרה, הסבה ושדרוג מקצועי, לדרוש שקיפות גדולה יותר ביחס לשימוש בטכנולוגיה.

מסוע מוצרים במחסן אמזון (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
מסוע מוצרים במחסן אמזון (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

כותבי הדו"ח קוראים לאיגודים לטפח שיתופי פעולה קרובים עם הצרכנים ועם ארגוני החברה האזרחית, כדי לעודד מעסיקים להתנהג באחריות לגבי הצרכנים והעובדים כאחד, וכדי לדחוף את הרגולציה שתגן על העובדים מול השינוי הטכנולוגי.

הסקטור הקמעונאי הוא המעסיק הגדול ביותר במגזר הפרטי ברוב הכלכלות האירופיות, אך הוא סובל מפריון נמוך יחסית, השקעה מועטה ותנאי עבודה ושכר גרועים. כוח המיקוח של העובדים בתחום חלש, ושיעור ההתאגדות נמוך. מגיפת הקורונה האיצה את מגמת האוטומציה בענף, ואת והשימוש בטכנולוגיות מתקדמות, פעמים רבות על מנת להימנע מקרבה פיזית או להתמודד עם מחסור בעובדים.

לאימוץ טכנולוגיות חדשות יש יתרונות בעבור החברות והצרכנים, אך לרוב הוא נתפס כאיום על העובדים. עם זאת, המחקר מצביע על דרכים בהן יכול השינוי להואיל לעובדים:  הטכנולוגיה יכולה לאפשר גמישות רבה יותר בעיתוי ומיקום העבודה, ולייתר משימות חוזרות ושוחקות או קשות מבחינה פיזית. אימוץ שיטות מתקדמות יכול לאפשר לקמעונאים לשרוד בסביבה תחרותית אינטנסיבית, ובכך להגן על מקומות עבודה.

עם זאת, המחקר מזהיר כי המימוש של יתרונות אלה יהיה תלוי במידה בה לעובדים יש השפעה על הדרך בה נעשה שימוש בטכנולוגיה החדשה.

המחקר זיהה ארבעה תהליכים עיקריים אליהם צריכים האיגודים להתייחס:

הגברת לחצים תחרותיים: המעבר לסחר אלקטרוני במספר ערוצים במקביל, מגדיל את הלחץ התחרותי ודורש מחברות להתקדם לטכנולוגיות חדשות. לחברות גדולות ומבוססות יש סיכוי טוב יותר להצליח, בעוד חברות קטנות בלי יכולות טכנולוגיות גבוהות עלולות להישאר להיסגר. בטווח הארוך מצב זה יכול להפחית את התחרות בענף מה שישנה מבנה התעסוקה:  רשתות גדולות המעסיקות עשרות אלפי עובדים יתחזקו, בעוד מרכולים קטנים ועצמאיים עם מספר בודד של עובדים ימחקו.

שינוי מבנה התעסוקה ושינוי בעבודה: אוטומציה והמעבר לקניות און ליין, משנה את המיקוד של המגזר הקמעונאי לתחום הלוגסטיקה: ניהול מחסנים, משלוח סחורה וכדומה. משרות קמעונאיות מסורתיות משתנות לעבודת מחסן ומשלוחים, שמאופיינות בשעות לא קבועות ותנאי עבודה סיכונים.

מעקב, שליטה ופרטיות: המסחר אלקטרוני, מערכות תשלומים מזומנים, הקצאת משימות, תזמון ומערכות שיווק כרוכות לעיתים קרובות באיסוף נרחב של נתונים. זה מעלה דאגות על צורות מזיקות של מעקב ושליטה אחרי עובדים. כך לדוגמה באמזון, בו מנוטרים ביצועי העובדים באופן מתמיד.

בנוסף קבלת החלטות אוטומטיות על ידי אלגוריתם על בסיס נתונים איננה שקופה לעובדים, ולעיתים גורמות למצב בו העובדים לא מבינים את ההחלטות, ולא יכולים לערער עליהם

צריכת יתר, החוב והסביבה: הנוחות הקיצונית של המסחר אלקטרוני, בשילוב שיווק באמצעים טכנולוגים, וזרימת אשראי מוגבלת של חלק מהלקוחות, יכול להיות בעלת השלכות שליליות על הסביבה ולהוביל סיכון מוגבר של חבות של הצרכנים. אומנים זוהי לא סוגיית עובדים ברורה אבל עובדים בשכר נמוך בקמעונות הם גם צרכנים שעלולים להיכנס לחובות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!