דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

כמעט 5 מיליון עובדים ללא פרנסה: שוק התעסוקה האוקראיני התכווץ ב-30% מתחילת הפלישה הרוסית

מחקר של ארגון העבודה הבינלאומי מעריך שאם הלחימה תימשך, אובדן התעסוקה יגיע במהירות ל-7 מיליון מקומות עבודה שהם 43.5% משוק התעסוקה | במקביל, קיימת סכנה שהסנקציות על רוסיה יקריסו כלכלות של מדינות במרכז אסיה

שוטרים אוקראינים חולפים על פניה של אשה מבוגרת לפני הפלישה הרוסית למדינה (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
שוטרים אוקראינים חולפים על פניה של אשה מבוגרת לפני הפלישה הרוסית למדינה (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

4.8 מיליון מקומות עבודה אבדו באוקראינה מאז תחילתה של התוקפנות הרוסית, שווה ערך ל-30% משוק התעסוקה של לפני המלחמה, כך לפי מחקר חדש של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) שפורסם היום (רביעי).  

המחקר ״השפעת משבר אוקראינה על עולם העבודה״, מנבא שאם פעולות הלחימה יסלימואובדן התעסוקה יגיע במהירות ל-7 מיליון משרות שהן 43.5% משוק העבודה. עם זאת, אם הלחימה תיפסק מיידית ניתן יהיה להגיע להתאוששות מהירה, בהחזרת 3.4 מיליון מקומות עבודה, מה שיפחית את אובדן התעסוקה ל-8.9 אחוזים 

כלכלת אוקראינה נפגעה קשות מהפלישה הרוסית, שמאז תחילתה ב-24 בפברואר, גרמה ליותר מ-5.23 מיליון פליטים להימלט למדינות שכנות. מתוך כלל הפליטים והעקורים מבתיהם, כ-2.75 מיליון הם בגיל העבודה, וכמחציתם איבדו את פרנסתם ועזבו את המשרה בה הועסקו.

מפולין ועד קזחסטן: מדינות נוספות שעשויות להיפגע מהמשבר

המשבר באוקראינה עלול להשפיע על שוק התעסוקה גם במדינות השכנות, בעיקר הונגריה, מולדובה, פולין, רומניה וסלובקיהאם פעולות הלחימה יימשכו, המחקר מעריך כי פליטים אוקראינים ייאלצו להישאר בגלות זמן רב יותר, להפעיל לחץ נוסף על שוק העבודה ומערכות ההגנה החברתית במדינות השכנות הללו, ולהגדיל את האבטלה ברבות מהן. 

מאידך, לסנקציות שהוטלו על הפדרציה הרוסית ומקורביה עשויות להביא לפגיעה שתגיע עד מרכז אסיה, במדינות שכלכלתן תלויה בהעברות כספים מרוסיה, כמו קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן. ארבע המדינות הללו הן בין עשר מדינות המוצא המובילות עבור מהגרי עבודה לרוסיה, שרבים מהם שולחים חלק ניכר מהכספים חזרה למדינות מוצאם

אם פעולות הלחימה והסנקציות נגד הפדרציה הרוסית יובילו לאובדן מקומות עבודה למהגרי עבודה בפדרציה הרוסית ומהגרי עבודה אלו יחזרו למדינות מוצאם, יהיו הפסדים כלכליים קשים במרכז אסיה כולה, שתלוייה כלכלית במידה לא מבוטלת בכספי העבודה שמתבצעת ברוסיה.

התוקפנות באוקראינה גם יצרה זעזוע עבור הכלכלה העולמית: העלייה במחירי המזון והאנרגיה, המואצת על ידי משבר אוקראינה, מאיימת על התאוששות התעסוקה ברחבי העולם, במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, שעדיין לא התאוששו לחלוטין ממשבר הקורונה 

העסקה בתמיכה הומנטירית והעתקה ל״אזורים בטוחים״: כך ניתן לצמצם את הנזק

בחודש מרץ האחרון, ארגון העבודה העביר החלטה הקוראת לרוסיה "להפסיק באופן מיידי וללא תנאי את תוקפנותה" נגד אוקראינהבהודעה הובעה דאגה כבדה מהדיווחים על נפגעים אזרחים והתקפות על מתקנים אזרחיים, כמו גם מההשפעה הקשה על עובדים ומעסיקים שסיכנו את חייהם כדי להמשיך לעבוד.

במקביל, יצר ארגון העבודה המלצות למיתון השפעת המשבר על שוק העבודה האוקראיני. בין היתר הומלץ להקל על היוזמות של ארגוני המעסיקים והעובדים כדי שיוכלו למלא תפקיד חשוב במתן תמיכה הומניטרית והבטחת המשך העבודה, במידת האפשר.  

בנוסף, הומלץ לספק תמיכה תעסוקתית ממוקדת באזורים בטוחים יחסית של אוקראינה, כולל על ידי בניית תכנית מתמשכת בחסות הממשלה להעברת עובדים וארגונים. עוד הומלץ לתמוך במערכת ההגנה הסוציאלית באוקראינה כדי להבטיח שהיא תמשיך לשלם הטבות, כולל העברות מזומנים שהוקמו לאחרונה, למוטבים (קודמים וחדשים). 

ממשלת אוקראינה מצדה, עשתה מאמצים ניכרים לשמור על מערכת ההגנה הסוציאלית הלאומית פעילה על ידי הבטחת תשלום הטבות, לרבות לעקורים פנימיים, באמצעות שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות שאפשרו את המשך התשלום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!