דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

מחיר החשמל בישראל צפוי להתייקר ב-6%

משבר שרשראות האספקה ופגמי ייצור בטורבינה שהוזמנה לארץ, ייעכבו ב-9 חודשים את תחילת ייצור החשמל בגז טבעי בישראל

עובד חברת החשמל (צילום ארכיון: יוסי אלוני / פלאש 90)
עובד חברת החשמל (צילום ארכיון: יוסי אלוני / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החשמל עומד להתייקר והזיהום הולך להתגבר: כך נחשף בדיוני הוועדה המיועדת לעניין קרן אזרחי ישראל אתמול (שלישי). על פי התכנית המקורית, ביוני הקרוב היו אמורות להיות מושבתות שתי יחידות ייצור בפחם, בתחנת אורות רבין בחדרה, בזכות החלפתן ביחידת ייצור בגז באותו אתר מסוג מחז"מ (מחזור משולב).

היחידה הוזמנה מחברת ג'נרל אלקטריק, אך לפי צביקה שטג, מנהל אגף פרוייקט הייצור בחברת החשמל, בטורבינה התגלה פגם ייצור ובעיות הקשורות לשרשראות האספקה, והיא תותקן באיחור של 9 חודשים.

לאור עליית מחירי הפחם פי 6 בחודשים האחרונים, לעיכוב הזה יש משמעות גדולה סביבתית וכלכלית. מדובר ביחידות הייצור הישנות ביותר של חברת החשמל, ובעלות היעילות הנמוכה ביותר והזיהום הרב ביותר.

יוסי רופא, מנהל אגף הייצור בחברת החשמל, אמר כי העיכוב יגרום לייצור חשמל מ- 2.3 מיליון טון פחם נוספים. לשינוי זה צפוי נזק בריאותי עקיף המוערך ב-2.7 מיליארד ש"ח בנוגע לזיהום אוויר בלבד, ללא התייחסות להגברת פליטות הפחמן לאוויר – לאור העובדה כי אין בישראל מס פחמן. במקביל, מדובר בהפחתת תקבולי מס למדינה, שמתקבלים ממבנה המס על גז מחצבים ממאגרים ישראלים, לעומת היעדר מס כזה על פחם מיובא.

מנכ"ל חברת ניהול מערכת החשמל "נגה", שמעון שיקי פישר אמר כי ״דחיית הפעלת המחז"מים החדשים גרמה לנו לדריכה במקום של שנה. אולם נגיע לשנת 2026 לייצור ללא פחם״. לדבריו, כדי לשמור על ייצור תקין ורציף, צריך להשאיר תמיד יחידות ייצור פועלות גם אם לא נפעיל אותן במלא כח הייצור שלהן. רק לאחר שהיחידה החדשה מתחילה לייצר, ניתן להפסיק את הייצור ביחידה הישנה שפועלת על פחם.

חן הרצוג, כלכלן ראשי בחברת הייעוץ BDO, העריך שהעלות למשק הלאומי מהעיכוב בסגירת ביחידות הפחמיות בחדרה היא 1.5 מיליארד ש״ח, שיביאו להתייקרות של כ-6% בתעריף החשמל, זאת מעבר לעלויות הסביבתיות של שימוש בפחם מזהם והפגיעה בהכנסות המדינה.

הוויכוח על נחיצות הפחם עדיין לא הוכרע

כיום מופעלות בישראל 10 יחידות ייצור בפחם, שעתידות להפסיק לייצר או לעבור לגז עד שנת 2025. הרצוג הציע שבמקום להסב את היחידות הפחמיות בטור, אחת אחרי השנייה, ניתן בחודשי המעבר להסב שתי יחידות במקביל, ובכך להקדים את סוף הייצור בפחם בשנתיים, כבר לסוף שנת 2023.

המהלך עשוי לחסוך 4 מיליארד ש״ח בעלות החשמל, בנוסף להפחתה של פליטת 6 מיליון טון גזי חממה. לדברי הרצוג, מחיר הפחם כיום גבוה כמעט פי 3 ממחיר הגז וכל חודש של הקדמת ההסבות מאפשר חסכון של מאות מיליוני ש״ח.

נציג משרד האנרגיה גיא סמט השיב להצעה ואמר כי משרדו ישתדל לעשות כל מה שניתן על מנת לקדם את שחלוף היחידות: ״נבדוק את ההצעה ונחזור לוועדה עם תשובה. אידאולוגית, אף אחד לא מתנגד. השאלה אם זה ניתן לביצוע".

ג'יי אקשטיין מנהל מסחרי של חברת נתיבי הגז המסחרי הוסיף שחברת נתיבי הגז מאיצה את הקמת רשת הולכת הגז, ולא תהווה מגבלה בנושא. יורם סלע, יועץ אנרגיה שעבד בעבר באתרי היחידות הפחמיות של חברת חשמל, הציע הצעה להפעלה מינימלית של יחידות הייצור מפחם ומעבר הדרגתי לגז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!