דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

הוספת 3,000 לוחמי מג״ב במילואים וגיוס מתנדבים: תכנית ״המשמר הלאומי״ שמקדמת הממשלה

הקמת התכנית שאמורה לתת מענה לגל הטרור תתוקצב ב-111 מיליון שקלים | בנוסף ללוחמים שיזומנו למספר שבועות מילואים בשנה, יוגבר הגיוס למשמר האזרחי שהצטמצם משמעותית בעשור האחרון

שוטרי מג"ב בלוד (צילום ארכיון: יוסי אלוני / פלאש 90)
שוטרי מג"ב בלוד (צילום ארכיון: יוסי אלוני / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה תקדם תכנית להקמת משמר לאומי, שיתבסס על כוחות מג"ב הקיימים, אליהם תצטרף הגדלה מאסיבית של מערך המילואים של מג"ב, בהיקף של כ-3,000 לוחמים, לשירות באורך מספר שבועות בשנה.

במקביל, יוגדל מערך המתנדבים של מג"ב, בעוד כ-1,000 מתנדבים, מ-8,000 מתנדבים כיום. התכנית אמורה לצאת לפועל במהלך השנה הנוכחית. המערך יתוקצב ב-111 מליון ש״ח לצורכי ההקמה, על פי פרסום ב-N12, ובתקציב שוטף של 61 מיליון שקלים כל שנה.  

למרות שלא פורסמה החלטה רשמית בנושא, בתחילת השבוע ציין ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אנחנו בפתח שלב חדש במלחמה בטרור. המשימה העליונה של ממשלת ישראל היא השבת הביטחון האישי לאזרחי ישראל".

לקראת סוף השבוע אמורה להיות מוצגת תכנית מפורטת לגבי המערך החדש, באחריות מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, ומפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי.   

תגובה מאוחרת לאירועי מאי 2021 

הדרישה להכיר בצורך לחיזוק כוחות המשטרה התחדדה בחודש מאי לפני שנה, בעת העימותים האלימים בין ערבים ליהודים בערים המעורבות במהלך מבצע ״שומר החומות״.

תת אלוף במילואים אורן אבמן, כתב כי "יש לבצע עבודת מטה מהירה ולייצר שבע חטיבות של "משמר לאומי" המונות ארבעה גדודים כל אחת, אחת לכל מחוז, וחיזוק החטיבה הטקטית הסדירה במג"ב. לוחמי החטיבות יהיו תמהיל של לוחמי מג"ב במילואים ולוחמי חי"ר במילואים, מעל גיל 35 או 40, מנוסים, בוגרים ושקולים".

אבמן מחזיק בדעתו על הצורך בכח מאומן ומקצועי גם כיום, ולא סבור שיש מקום להכליל בתכנית מקום משמעותי למתנדבים. לא ברור באיזו מידה המערך המתוכנן יהיה מבוסס על גישה זו, בה הלוחמים מתגייסים לשירות של מספר ימים בשנה במתכונת מילואים, תחת משמר והגבול לעומת האפשרות של גיוס מתנדבים למספר משמרות בשנה, ושירות סמוך לאיזור מגוריהם. הלחץ להוציא לפועל את התכנית התעורר כעת, בשל גל הטרור הנוכחי.  

המשטרה בישראל בינונית בגודלה, מערך המתנדבים חלש 

לפי נתוני הלמ"ס במשטרת ישראל שירתו בסך הכל 32,581 שוטרים נכון לשנת 2020. מספר זה שומר על יציבות בשנים האחרונות, סביב 3.5 שוטרים ל-1,000 נפשות, שיעור קרוב לאמצע ביחס למדינות אירופה.

עם זאת, בעבר נהנתה משטרת ישראל ממערך מתנדבים גדול במסגרת "המשמר האזרחי", אשר הצטמק מאוד בעשורים האחרונים, משיא של 130,000 לכ-26,000 איש בלבד. לפי דוח מבקר מבקר המדינה מ-2016, גם במערך הקטן קיימות בעיות רבות של הכשרה לא מספקת

בכוונת המשרד לבטחון פנים גם להגדיל את מערך המתנדבים של המשמר האזרחי באלפי מתנדבים חדשים, שלא בהכרח יכללו במסגרת "המשמר הלאומי החדש". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!