דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

200 מיליון ש״ח נוספים בשנה: נחתמה הרפורמה להגדלת שכר העובדות הסוציאליות

שכר העובדות והעובדים יעלה בשיעור של עד 20% | עובדת סוציאלית בתחילת דרכה תשתכר 8,650 ש״ח בחודש | יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: ״תגמול הולם לעובדים שפועלים במסירות ובמקצועיות למען חוסנה של החברה הישראלית״ | ענבל חרמוני: ״היום הזה מוקדש בהערצה לכל אחת מ-17 אלף העובדות״

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

״זה יום מרגש והיסטורי״, אמר יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד במעמד החתימה על רפורמת ״הישג״,  במסגרתה ישופר שכר העובדות הסוציאליות בעלות של כ-200 מיליון שקלים בשנה, ״העובדים הסוציאליים פועלים במקצועיות ובמסירות, לילות כימים, למען חוסנה של החברה הישראלית״.

משרד האוצר, משרד הרווחה, ההסתדרות ואיגוד העובדים הסוציאליים חתמו ביום חמישי על הרפורמה שתחול רטרואקטיבית החל מיולי 2021. במסגרת הרפורמה יוגדר לעובדות הסוציאליות אופק קידום שכרי על בסיס התפתחות בניסיון המקצועי ובהכשרה מקצועית מתמדת.

חתימה על רפורמת השכר של העובדות והעובדים הסוציאליים (צילום: ההסתדרות)
חתימה על רפורמת השכר של העובדות והעובדים הסוציאליים (צילום: ההסתדרות)

״במציאות בלתי אפשרית כמו זו שחווינו במשבר הקורונה״, אומר בר-דוד, ״ממשיכים העובדות והעובדים הסוציאליים להיות הכתובת הראשונה לאלו שהכי זקוקים לעזרה. הסכם הרפורמה שהובלנו בנחישות מעניק לעובדים הללו תגמול הולם על עבודתם המבורכת, ואופק ויציבות תעסוקתית לשנים הבאות.

״מדובר בהסכם מתקדם וחכם שמתייחס בין היתר לרמות השכר של העובדים, ולרמת השכלתם והתפתחותם המקצועית. אנחנו יוצאים בהסכם הזה ממודל הדירוג והולכים לכיוונים אחרים. זה הסכם שמעיד שאנחנו הולכים בדרך חדשה, ההסתדרות מביאה הסכמים מתקדמים, מחוץ לקופסה. ההסכם הזה פורץ דרך לכל ההסכמים המתקדמים עליהם נחתום בשנים הקרובות״.

הרפורמה שנחתמה משנה מן היסוד את מבנה השכר של העובדות הסוציאליות ופותרת שורה של בעיות שקיימות כיום באופן התגמול שלהן אשר מנעו מהן, בין היתר, ליהנות פעמים רבות מהעלאות שכר לאורך הקריירה.

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העו״סיות בהפגנה מול משרד האוצר לפני שנתיים. ״מחזיקים את השברים של החברה הישראלית״ (צילום: טל כרמון)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העו״סיות בהפגנה מול משרד האוצר לפני שנתיים. ״מחזיקים את השברים של החברה הישראלית״ (צילום: טל כרמון)

בעקבות הרפורמה, שכר העובדים והעובדות הסוציאליים יעלה בשיעור של עד 20%: שכרה של עובדת סוציאלית בתחילת דרכה יעמוד על כ-8,650 שקל בחודש והוא יוסיף לעלות על בסיס התפתחות הניסיון המקצועי, ביצוע הכשרות וקידום ניהולי.

מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר ומבטל רכיבים כגון 'השלמה לשכר מינימום' המשולמת כיום ליותר מ-70% מהעובדות הסוציאליות. מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר כך שיהיה ברור ונהיר, תוך יצירת אחידות במבנה השכר בין מעסיקים שונים, באופן שיקל על האפשרויות להתפתחות מקצועית של העובדים. בנוסף, המודל מגדיר גם אופק קידום מקצועי ומתמרץ רכישת ידע מקצועי, כלים ומיומנויות לאורך כל שלבי הקריירה.

המו"מ על ההסכם ארך כשנתיים, וזאת לאחר שביתת העובדות והעובדים הסוציאליים בקיץ 2020. ההסכם יחול על כ-10,000 עובדות ועובדים סוציאליים המועסקים כיום במגזר הציבורי. בשלב הבא הוא יוחל, באמצעות חתימת צו הרחבה, גם על כ-6,000 עובדות ועובדים סוציאליים נוספים בעמותות ובשירותים מופרטים. עם פתיחת הסכם המסגרת הבא, צפויה לחול פעימה נוספת של הרפורמה.

״לפני שנתיים יצאנו לצעדה מתל אביב לירושלים, ואחרי כן נאלצנו לשבות כשבועיים וחצי כדי להשיג את הרפורמה הזו ואת תוכנית המוגנות שלנו שכבר יצאה לדרך״, אמרה יושבת ראש איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים ענבל חרמוני, ״היום הזה מוקדש בהערצה לכל אחת מקרוב ל-17 אלף העובדים והעובדות הסוציאליים שפעילים היום במדינת ישראל.

״הגענו להסכם הזה בזכות כל אחת ואחד מאלפי העובדים שהאמינו ועדיין מאמינות שלמרות כל הקשיים הן יכולות ורוצות לעשות את מה שלפעמים נראה בלתי ייאמן. במשאבים מצומצמים ובידיים חשופות, הם מחזיקים את השברים של החברה הישראלית כולה״. חרמוני הודתה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד על הליווי שנתן למאבק ולמשא ומתן וכן לאנשי אגף השכר באוצר ולצוות האיגוד.

שר האוצר אביגדור ליברמן: ״העובדים והעובדות הסוציאליים בישראל יודעים היום שיש מי שדואג להם. העבודה הקשה של העו״סים צריכה לבוא לידי ביטוי גם בתגמול הוגן שמשקף מאמץ בלתי רגיל בתנאים מורכבים. היום בישרנו לעובדים הסוציאליים על רפורמה מקיפה שמשדרגת בצורה משמעותית את שכרם ואת אופק הקידום המקצועי שלהם, ובכך מתקנת עוול של שנים. נמשיך לפעול למען ההתפתחות וההצלחה של העובדים הסוציאליים ולשפר את השירות הכל כך משמעותי הזה שניתן לציבור הישראלי״.

שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן: ״אין היום תחום בחיים שעובדות סוציאליות אינן נמצאות בו. כשמתגרשים, בבתי הספר, בבתי החולים, בכל מקום. צריך לשים את הקבוצה הנהדרת הזו בקדמת הבמה, את הזכויות והפרופסיה שלהן, ואני חושב שזה תפקידי בממשלה".

כהן הוסיף שבימים אלה נכתב פרק שלם בחוק הרווחה שהמשרד מבקש להעביר, שיעסוק בין היתר בקביעת התקינה לעובדים סוציאליים. ״אין שום סיבה שבבתי הספר מורה יעבוד עם מספר עובדים ברור אבל לעובדות סוציאליות לא יהיה מספר, ועובדת סוציאלית בעיר פריפריאלית צריכה לטפל ב-200 אנשים״.

הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן: ״הסכם העובדות והעובדים הסוציאליים שנחתם מהווה אבן דרך משמעותית בקידום הסכמי שכר בעלי מאפיינים מודרניים בשירות הציבורי. במסגרת ההסכם הוטמעו עקרונות רבים שאנו מקדמים בעת האחרונה וביניהם פישוט מבנה השכר תוך ביטול עשרות ויותר רכיבי שכר ישנים, אחידות בשכר באופן שמקל על מעברי עובדים, למידה מתמדת לאורך שלבי הקריירה, שילוב כלים ניהוליים ועוד. הכול במטרה לשפר את השירות הסוציאלי במדינת ישראל ולאפשר תגמול טוב יותר ואופק קידום טוב יותר שיאפשרו משיכת עובדים נוספים למקצוע, ישמרו עובדים קיימים וכן ישפרו את השירות הניתן לציבור.

״אני מברך את השותפים שלנו להסכם זה – יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני וכן מודה לשותפים הנוספים מהמעסיקים הרבים שנרתמו לתהליך ההסכם. יישום ההסכם מורכב ויצריך עבודה מאומצת בחודשים הקרובים״.

יו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: ״העובדים הסוציאליים עובדים לילות כימים בטיפול באוכלוסיות המוחלשות בחברה שלנו. אנחנו מעריכים ומוקירים את עבודתם. נמשיך לפעול למען הפיתוח המקצועי והאיכותי של עובדי הרשויות המקומיות ושיפור תנאי העסקתם״.

בגיבוש ההסכמים היו מעורבים מטעם ההסתדרות ואיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים מנהל חטיבה ארצית באיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים וראש צוות המו"מ עו"ד בועז גור, הכלכלן הראל בלינדה ממשרד יוסי קוצ'יק, עו"ד אורלי אבן זהב ממשרד ארנה לין, ראש אגף הפנסיה בהסתדרות עו"ד מיה פרי, יו"ר מחוז דרום באיגוד העו"ס, עו"ס אריאלה סדון, עו"ס לינור רכב, עו"ס עדי קרספי, עו"ס סוזן אסדי, עו"ס רחל פוסטולובסקי ועו"ס סלי טוביאק פרנק. מטעם משרד האוצר לקחו חלק סגן בכיר לממונה על השכר חנן לזימי, סגנית בכירה לממונה על השכר לשעבר אתי גבאי-מורלי, אוהד אלקבץ, עידן ליפנר, נוי סופר, חמוטל בן דור והיועץ המשפטי אצל הממונה על השכר עו"ד איל שני. במעמד חתימת ההסכם לקחה חלק גם מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!