דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המפולת בקריפטו לא נעצרת 

נכסי הקריפטו ממשיכים לאבד מערכם ושוחקים גם את מטבע הליבה של המסחר היומי – ת'תר. שער הביטקוין איבד 27% בשבוע ושערי המטבעות האחרים צנחו בשיעור דומה תוך יומיים

מטבעות קריפטוגרפים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מטבעות קריפטוגרפים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כלכלת הקריפטו ממשיכה לאבד גובה עם ירידות דרמטיות של הימים האחרונים בשערי המטבעות. שער הביטקוין ירד ל- 28 אלף דולר והשלים ירידה של 27% בשבוע. את'ר השלים ירידה של 31% בשבוע, ושערי המטבעות ריפל, קרדנו, סולנה ודוג'קוין ירדו בלמעלה מ-20%, ביממה האחרונה.  

מטבע ת'תר, שממנו הונפקו 82.8 מיליארד יחידות, כבר לא נסחר ביחס של 1:1 מול הדולר, אלא רק 99 סנט. הת'תר הוא המטבע המרכזי ביותר בכלכלת הקריפטו, ונפח התנועות היומי שלו הוא הגבוה ביותר – לפי האתר COINMARKETCAP, מדובר על 170 מיליארד דולר ביממה האחרונה, יותר מביטקוין ואת'ר ביחד.

בשל השבירה, שווי השוק התיאורטי שלו נמוך בכ-540 מיליון דולר ממספר המטבעות.  

חלק מהכספים נעלמו, רובם מוקפאים בבנקים

ת'תר, חברה אחות של ביטפינקס, מפעילת זירת מסחר קריפטו בעצמה, חיבור שהיה נפסל בשווקי הון מפוקחים בשל ניגוד עניינים. החברה כבר הורשעה ונקנסה מספר פעלים על ידי רגולטורים אמריקאים בגלל מסירת מידע שקרי ללקוחות והתנהלות רשלנית שגרמה לה לאבד מאות מיליוני דולרים.

חלק מכספים אלו נעלמו, אך רובם עדיין מוקפאים בבנקים וממתינים להכרעות משפטיות לגבי מי זכאי לפדות אותם. גם לפי הצהרות החברה עצמה, הגיבוי הדולרי של נכסיה הוא זעום, ורוב נכסיה הם "ניירות מסחריים" שמעולם לא חשפה את שמם ואת כמויות האחזקה בהם.  

ההרשעות המשפטיות לא השפיעו על המסחר בת'תר שרק הלך וגבר, ומשמש כתחליף דולרים בשווקי הקריפטו, גם כשהדולרים האמתיים נמצאים בשפל. שבירת ההצמדה של המטבע משקפת סדק ראשון מצד השוק ביכולת להישען עליו ככלי אמין להימורים על נכסי קריפטו בלתי יציבים מטבעם.

ת'תר יכולה להמשיך למכור ולממש נכסים על מנת לייצב את השער בחזרה לדולר אחד, אך אינה מחויבת לעשות זאת. החברה פועלת רק מול לקוחות גדולים במיוחד ומחזיקי ת'תר פרטיים לא יכולים להפקיד או לפדות דולרים בחזרה ממנה, אלא רק בסכומים גדולים במיוחד.

אך אם לקוחות גדולים יתעקשו על פדיון, ות'תר תסרב, יהיה זה אות הפתיחה למפולת גדולה בהרבה בכל שווקי הקריפטו. 

איך הפסד תיאורטי יכול להתקבע כהפסד אמיתי

ירידות שערים במסחר בקריפטו הן במידה מסוימת תאורטיות, בדומה למסחר במניות, אך בשונה ממניות, זירות המסחר בקריפטו מחזיקות בנזילות נמוכה יחסית. כלומר, מי שמוכר נכסי קריפטו בהיקף משמעותי יכול בקלות יחסית למוטט את שער המטבע.

מי שמבקש למשוך כסף אמיתי לחשבון הבנק או לארנק קריפטו דיגיטלי מזירה למסחר בקריפטו עלול להיתקל בקשיים, עיכובים וסירובים, משום שמגמת הירידה מדלדלת את האחזקות של הזירות עצמן, שלעולם לא חושפות את אחזקותיהן הממשיות בכסף מדינה ונכסי קריפטו.  

ההנחה המקובלת בקרב קריפטוסקפטים היא שלשערי הקריפטו המוכרזים אין משמעות כלכלית וכל אחזקה שווה באופן יסודי לאפס. לשער יש משמעות רק בתנאים בהן ניתן בקלות להכניס ולהוציא כסף מהזירות. בתנאי עליות שערים, יש נטייה ציבורית להפקיד יותר כסף בזירות למסחר בקריפטו, מה שמאפשר למחזיקים הוותיקים למכור אחזקות ולפדות כסף אמיתי בחזרה.

הלחץ לפדיון של כסף מדינה וקריפטו גדל

כיום, בתנאי ירידות, הלחץ לפדיון כסף מדינה וקריפטו גדל, והוא מופעל על הזירות עצמן. ככל שאין בידיהן מספיק נכסי קריפטו ו/או כסף אמיתי הן עלולות להכריז על פשיטת רגל, שיכולה לאיין את כלל האחזקות של כלל המשקיעים. הסעד המשפטי שניתן לקבל במקרה כזה הינו חלש משמעותית לעומת סעד לבעלי חוב של חברה בורסאית מפוקחת. תיאורטית, לפי החוק האמריקאי, לקוחות שהצליחו לפדות כסף בשלושת החודשים שקדמו לפשיטת רגל של זירה כזו, עלולים להידרש להשיב כספים לקופת הפירוק של הזירה.

זירת המסחר USBINANCE הודיעה על תחזוקה ב-17 רשתות והקפאת הפקדות ומשיכות במטבעות הרלוונטיים. החברה האם BINANCE  הודיעה על עומס בקשות משיכה למטבע טרה, שערכו אמור להיות צמוד לדולר, אך ההצמדה נשברה והוא נסחר כיום בשווי של כ-60 סנט לדולר בלבד ונחשב לקורבן המרכזי של המשבר הנוכחי. 

הכרזות מסוג זה, הן חלק מהכלים דרכן זירות המסחר מגבילות את חופש המסחר של הלקוחות, מבלי שאלו יכולים לדעת בוודאות מה מתרחש מאחורי הקלעים, ומהי העמידות הפיננסית של הזירה עצמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!