דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סערת איסור ההפלות בארצות הברית: שופט עליון אמר שבית המשפט עדיין לא החליט סופית

השופט השמרן קלרנס תומאס גינה את הדלפת הטיוטה שלפיה הוחלט לשלול מנשים את הזכות להפלה, והתלונן על ההפגנות מול בתיהם של שופטים שמרנים | עשרות אלפים הפגינו מול בית המשפט העליון וב-380 מוקדים בארצות הברית נגד כוונתו של בית המשפט לבטל את פסק הדין בן 50 השנים שעיגן את הזכות להפלה

הפגנה בניו יורק נגד ביטול הזכות להפלה. "אם הם רוצים קרב, הם יקבלו קרב" (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
הפגנה בניו יורק נגד ביטול הזכות להפלה. "אם הם רוצים קרב, הם יקבלו קרב" (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

החלטת בית המשפט העליון בארצות הברית לבטל את הזכות החוקתית להפלה השתנתה בעקבות ההדלפה המפתיעה של טיוטת ההחלטה, מוקדם יותר החודש, לדברי השופט קלרנס תומאס. לפי נייר עמדה שנחשף, בית המשפט עתיד להפוך את פסק דין רו נגד ווייד, שעיגן בחוק את הזכות החוקתית להפלות לפני 50 שנה.

השופט השמרן תומאס, שמונה לשופט עליון ב-1991, תמך במשך שנים בביטול הזכות להפלה, ותיאר את ההדלפה כהפרת אמונים שלא תעלה על הדעת. "כשאתה מאבד את האמון, במיוחד בגוף שבו אני מכהן, זה משנה אותו מהיסוד. אתה מתחיל להביט מעבר לכתף שלך. זו מעין כפירה שאתה יכול להסביר, אבל אין ממנה דרך אחורה", אמר בכנס בדאלאס, טקסס, אמש (שישי).

לדברי בית המשפט, הטיוטה שפורסמה לא מייצגת את עמדתו הסופית של אף אחד מהשופטים, ונשיא בית המשפט ג'ון רוברטס קרא לחקור את ההדלפה.

תומאס, שמונה על ידי ג'ורג' וו. בוש, אמר שאיש לא שיער שאפילו שורה אחת תודלף, קל וחומר שיודלף נייר עמדה באורך כ-100 עמודים. האתר פוליטיקו, שפרסם את ההדלפה, דיווח שמלבד תומאס, השופטים השמרנים ניר גורסוץ', ברט קאוואנו ואיימי קוני בארט הצביעו בהתאם לדעתו של סמואל אליטו, שכתב את נייר העמדה, לבטל את רו נגד ווייד, וכן לבטל את פסק דין הורות מתוכננת נגד קייסי, שאישררה את ההחלטה לעגן בחוק את הזכות להפלה.

"כעת, האמון והאמונות נעלמו לנצח", אמר תומאס בכנס שהוגדר כ"דיון בגישות חלופיות להתמודדות עם האתגרים של שחורים באמריקה כיום".

תומאס הוסיף: "אני חושב שמה שקרה בבית המשפט הוא רע מאוד. אני תוהה כמה זמן ימשיכו להתקיים המוסדות האלה, עם רמה כזאת של חתירה תחתיהם".

תומאס התייחס גם להפגנות שנערכו מול בתיהם של שופטים שמרנים במרילנד ובווירג'יניה בעקבות הפרסום בפוליטיקו, וטען ששמרנים מעולם לא נהגו כך. "אף פעם לא הגענו לבתי שופטים כשהדברים לא הלכו כמו שרצינו. אני חושב שאנחנו מחויבים לנהוג באופן ראוי ולא לנהוג כך".

גם היום נערכו הפגנות מול בית המשפט העליון וב-380 מוקדים ברחבי המדינה, בהשתתפות עשרות אלפי אנשים. הגדולות שבהן היו בלוס אנג'לס, שיקגו וניו יורק. "אם הם רוצים קרב, הם יקבלו קרב", אמרה אחת המארגנות, רייצ'ל קרמונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!