דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

'ארמקו' הסעודית היא החברה בעלת השווי הגבוה בעולם 

לחברת הנפט הלאומית של סעודיה שווי שוק של 2.38 טריליון דולרים והיא שווה מיליארד דולר יותר מ'אפל', החברה השנייה בדירוג | מה מתכוונים הסעודים לעשות עם זרם הרווחים העצום ואיך זה קשור להסכם הגרעין?

צופים במניית ארמקו בבורסה בערב הסעודית (צילום ארכיון: AP Photo/Amr Nabil, File)
צופים במניית ארמקו בבורסה בערב הסעודית (צילום ארכיון: AP Photo/Amr Nabil, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת הנפט הסעודית ארמקו, חזרה להיות החברה הבורסאית בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, שעומד על 2.38 טריליון דולר, כשהיא עוקפת את חברת 'אפל' האמריקאית. עליית השווי נובעת ממשבר האנרגיה העולמי שמייקר את מאוד את עלויות הדלקים. ביחוד הגז, אך גם הנפט.  

ברבעון האחרון דיווחה ארמקו על רווח של 39.5 מיליארד דולרים, זינוק של 82% לעומת 2021, שהייתה גם היא רווחית במיוחד. במרץ השנה, הודיעה החברה על תכניות השקעה של 50 מיליארד דולרים להגברת הפקת הנפט והגז לשנים הקרובות, בהנחה שהביקוש הגדול יימשך.  

מלחמה כהזדמנות עסקית 

הפלישה הרוסית לאוקראינה יצרה ירידה משמעותית בביקוש לנפט מתוצרת רוסיה, דבר שהוביל לייקור דרמטי במחירי הנפט, שעלו ב-45% מתחילת השנה, כשכבר אז היו גבוהים בהשוואה לשנים האחרונות. למרות הפצרות נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, סעודיה וחברותיה, באופ"ק סירבו להגביר את תפוקת הנפט בטווח הקצר, מה שתרם לשיפור הגדול ברווחיות על בסיס פעילות ההפקה הקיימת. 

מתקן נפט של חברת ארמקו (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo)
מתקן נפט של חברת ארמקו (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo)

הכנסותיה של ארמקו עמדו ב-2021 על 110 מיליארד דולרים, כפול מהכנסותיה ב-2020, שהתאפיינה בפגיעה בהכנסות בגלל הקורונה, כשמחיר הנפט צנח והפך שלילי כשהמחסנים היו מלאים בנפט, ללא דורש.

פיצוי על נזקי הקורונה והגנה מפני אירן  

הרווחים העצומים שהצטברו בחברה מאפשרים לה לתכנן גל השקעות גדול ומשמעותי שיגדיל את תפוקת הנפט והגז, לצד השקעות צנועות יותר בפיתוח הפקת מימן וקבורה בקרקע של פחמן דו חמצני – טכנולוגיה שאין כיום דרך זולה ויעילה לבצע אותה.  

בנוסף, ישנו הצורך של חברות הנפט לפצות עצמן על 2020 שהייתה שנה חלשה במיוחד וצריך לזכור שהקורונה לא הסתיימה ועשויה להוביל בעתיד להשבתות נוספות, צמצום הביקוש לנפט באופן זמני וירידה דרמטית במחירים, כך שהגדלת התפוקה עדיין נושאת סיכון.

נוסף על כך, יצרניות נפט במזרח התיכון כועסות על ממשל ביידן, בשל הנחתן כי הממשל הלך רחוק מדי לקראת איראן, בדיונים על הסכם הגרעין, מה שעלול להפקיר אותן לחסדיה של איראן ועליהן להיערך לכך.

להתפתח למדינות חדשות 

לאור הרווחים הגדולים והביקוש הגבוהה, לא נראה שיש היום כח שיכול להגביל את חברות הנפט הגדולות. לכן, ההתלבטות העיקרית של הנהלות החברות היא באיזו מידה לחלק את הרווחים העצומים כדיבידנד לבעלי המניות, איזה חלק לשמור בקופת החברה להחלטות עתידיות ואיזה חלק להקצות לפרויקטים חדשים והרחבת פרויקטים קיימים.

המדיניות הנוכחית של ארמקו היא לשמור על התפוקה הקיימת בטווח הקצר, ולהיערך להשקעות גדולות בפרויקטים חדשים בטווח הבינוני, לא רק בתוך סעודיה אלא גם בהודו ובמדינות נוספות באסיה

מדיניות זו אינה זה למדיניות הסעודית הרחבה. לממשלה יש תכניות יומרניות להשתמש ברווחי הדלקים הפוסיליים כדי לגוון את מקורות ההכנסה של הממלכה; להשקיע באנרגיות מתחדשות, בהתייעלות אנרגטית ובמיתון משבר האקלים. כל אלו ללא נסיגה מתחום הדלקים הפוסיליים, שבו יש לסעודיה חשיבות גלובלית.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!