דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
24.2°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 24.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 31.4°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"הרוחות הורידו 50%-70% מהיבול, היינו אמורים להתחיל לקטוף בעוד שבועיים"

הסופה בסוף השבוע גרמה לנזק של לפחות 10 מיליון שקלים, לפי נתוני הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות | חקלאי מיסוד המעלה: "זה מאוד חריג, עוד לא היו משבים כאלה עוצמתיים"

גיא בן דור מגדל שזיפים ביסוד המעלה (צילום: אלבום פרטי)
גיא בן דור מגדל שזיפים ביסוד המעלה (צילום: אלבום פרטי)
מאיה רונן

כ-150 הודעות על נזקים שנגרמו כתוצאה מהרוחות החזקות שנשבו בסוף השבוע, התקבלו בחדר המצב של קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. בהערכה ראשונית מדובר בנזקים כבדים של כ-10 מיליון שקלים.

גיא בן דור, מגדל שזיפים מיסוד המעלה אומר ל'דבר': "הרוחות החזקות שהיו בעמק החולה הורידו בחלק מהמטעים 70%-50% מהיבול. הפרי שנשר עוד לא בשל. היינו אמורים להתחיל לקטוף בעוד שבועיים. אנחנו מגדלים זנים שונים שמבשילים בהדרגה לאורך העונה, במשך חצי שנה. הצפי שהיה ליבול פירות גדול השנה ספג מכה".

עץ שזיפים שנפגע בסופה האחרונה ביסוד המעלה (צילום: יונתן פרידמן)
עץ שזיפים שנפגע בסופה האחרונה ביסוד המעלה (צילום: יונתן פרידמן)

הרוחות שנשבו בלילה שבין שבת לראשון הגיעו למהירות של מעל 100 קמ"ש והורגשו באזורים נרחבים, בהם עמק החולה, אזור ההר, דרום רמת הגולן ועמק בית שאן. בחלק מהמקומות נמדדו משבים של כמעט 140 קמ"ש.

בן דור מעריך שמדובר בפחת של 40% מהיבול בענף השזיף. "זה מאוד חריג. אנחנו מכירים רוחות שבאות אחרי יום העצמאות. פעם בשנתיים נופל לנו יבול מהרוחות בתקופה הזאת, אבל עוד לא היו משבים כאלה עוצמתיים", אמר בן דור, והוסיף: "יש לנו אפילו חוק ביסוד המעלה שקבעו זקני הישוב, שלא מדללים את המטעים לפני יום העצמאות. נותנים לטבע לעשות את הדילול הראשוני ואחרי זה מדללים".

"רוב הפרי במטעי השזיף נשר בגלל הרוח"

משה פריגן, מגדל פירות קיץ מיסוד המעלה מדווח גם הוא על נזקים חסרי תקדים למטעי השזיף: "בסוף השבוע האחרון נגרם לנו במטעים נזק גדול מאוד. רוב הפרי במטעי השזיף נשר בגלל הרוח. טונה וחצי יבול בכל דונם".

פריגן מגדל מגוון פירות קיץ, מתוכם כ-700 דונם של מטעי שזיף. לדבריו הפגיעה בשזיפים נגרמה בגלל העוקץ העדין (החלק שמחבר בין הפרי לענף) ומשקל הפרי בתקופה שלפני ההבשלה. "בשבוע הבא היינו אמורים להתחיל קטיף ותוך שלוש שעות הכל נשר. אחרי שהשקענו המון כסף: השקינו, דישנו, גזמנו, טיפלנו. שמנו את כל ההשקעה שלנו במטעים. אנחנו עוד לא מעכלים את זה. זה נזק שלא ראינו עד עכשיו".

המטעים של פריגן אינם מבוטחים בביטוח הקרן לנזקי טבע. לטענתו  אופן הפיצוי הביטוחי של קנט אינו מתאים למשקים גדולים כמו שלו. לדבריו ביטוח קנט אינו משתלם למטעים הכוללים זנים שונים. "נעשה הערכה של הנזק ונראה איך מתקדמים", אמר פריגן, והוסיף: "נקווה שהזמן יעשה את שלו".

הנזק הסופי ייקבע רק בתום הסיורים בשטח

על פי נתוני קנט הסערה פגעה במטעים רבים, גרמה לנשירה מאסיבית של פרי באלפי דונמים ולשבירה ועקירה של ענפים ועצים במטעים. הפירות העיקריים שנפגעו: אבוקדו משמש, שקד, שזיף בבנות ופרי הדר. בעמק החולה נרשמה פגיעה גם בשטחי גידול של ירקות ביניהם: תירס, עגבניות לתעשייה ואפונה. בעמק הירדן נפגעו בתי רשת המשמשים להגנה על הגידולים מפני קרינה ומזיקים.

בקנט מציינים שאת היקף הנזקים הסופי ניתן יהיה לקבוע רק לאחר שמעריכי החברה יסיימו לסייר בשדות שנפגעו לצורך הערכת הנזקים.

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: ״משבר האקלים כבר כאן. הסופה אתמול המחישה את התנודתיות של מזג האוויר ברוחות מטורפות של עד 140 ק״מ ובפגיעה בענף החקלאות, בעיקר בענף הפירות, בשווי של כ-10 מיליון ש״ח על פי הביטוח החקלאי קנט. על מדינת ישראל להתמודד עם משבר האקלים ולייצר רשת ביטוח רחבה יותר מהקיימת מטעם המדינה שתגן על החקלאי ותייצר לו ודאות בהתמודדות מול נזקי הטבע והירידה בהכנסותיו כתוצאה מהפחתת היבול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!