דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שכר עובדי מערכת הבריאות קפא מ-2019 ונותר נמוך ב-7.8% לעומת הממוצע במשק

פורום ארלוזורוב חושף כי למרות התמיכה שקיבלו אנשי ואנשות מערך הבריאות בקורונה, משכורתם נותרה ללא שינוי למעט תוספת שעות שנבעה מהעומס | החוקרים עידו לן ויוני בן בשט: ״ייתכן מאוד שאנו עדים לשינוי מבני משמעותי בשוק העבודה״

רופאים בבית חולים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
רופאים בבית חולים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על אף החיבוק הציבורי החם שקיבלו עובדי מערכת הבריאות במהלך משבר הקורונה, דו"ח חדש של פורום ארלוזורוב חושף כי השכר הממוצע במערכת הבריאות דווקא ירד ב-7.8% בהשוואה לשכר שהיה חזוי טרם משבר הקורונה.

הדו"ח מציין כי בתחילת משבר הקורונה, בסוף שנת 2020 ובתחילת שנת 2021, נרשמה עלייה קלה בשכר עובדי מערכת הבריאות כתוצאה מתוספת שעות העבודה הנוספות שהוטלו על הצוותים. אולם, בניכוי השפעת השעות הנוספות, עולה כי מאז שנת 2019 קפא שכר עובדי מערכת הבריאות, ונותר נמוך ב-7.8% נכון לפברואר 2022, לעומת שכרם הצפוי לפי קצב גידול השכר הממוצע בשנים 2019-2012.

עיבוד פורום ארלוזורוב לנתוני הלמ"ס. השכר במונחי שכר ריאלי במחירי 2011
עיבוד פורום ארלוזורוב לנתוני הלמ"ס. השכר במונחי שכר ריאלי במחירי 2011

הדו"ח מציין גם כי על אף העלייה במספר העובדים במערכת הבריאות, קצב הגידול נותר בתקופת הקורונה זהה למגמה ארוכת השנים, ולא השתנה למעשה בעשור האחרון. שיעור גדילת כוח האדם בתקופת הקורונה עלה רק ב-1.2% (שהן כ-1,400 משרות) ביחס לצפי ערב הקורונה.

לצד הנתונים על מערכת הבריאות, מציינים בדו"ח החודשי של פורום ארלוזורוב כי על אף שיעור האבטלה הנמוך במשק, ניתוח שבוצע בפורום מלמד כי עדיין חסרות במשק 87-133 אלף משרות לעומת המגמה ערב הקורונה, בהתבסס על נתוני הלמ"ס והביטוח הלאומי.

"עולה שההתאוששות ממשבר הקורונה, שאותה מציינים בסיפוק בממשלה, אינה מייצגת נכון את המצב בשטח", כתבו החוקרים עידו לן ויוני בן בשט. "אמנם שיעור המועסקים חזר למגמת טרום-הקורונה, אולם מספר משרות השכיר ומספר המשרות הפנויות מצויים בפער משמעותי מהמגמה שלהם, וייתכן מאוד שאנו עדים לשינוי מבני משמעותי בשוק העבודה, שאת השלכותיו יש לבחון ולטפל בהם בזהירות ובאחריות".

השניים ציינו גם שניתוח של נתוני השכר והתעסוקה לפי ענפים מלמד כי בענפים המאופיינים בשכר גבוה המשיכה מגמת העלייה בשכר הממוצע, כאשר ביתר ענפי המשק נרשמה דווקא ירידה משמעותית בשכר הממוצע בהשוואה למגמה טרום הקורונה כשברבעון השכר התחתון נרשמה ירידה של 10%.

גם במספר המשרות נמצאו פערים משמעותיים בין הענפים – בעוד ענפים בשכר גבוהה שבו להיות קרובים למגמה טרם הקורונה עם ירידה של 2.4% בלבד במספר משרות השכיר, שאר הרבעונים חוו ירידה משמעותית במספר המשרות, כשבשני רבעוני השכר התחתונים נרשמה ירידה של 3.6% וברבעון השכר הבינוני נרשמה ירידה של כ-6% במספר המשרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!