דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הניטרליות בת 200 השנים עומדת להסתיים: שבדיה הגישה בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו

שבדיה מצטרפת לפינלנד, ומעוניינת להצטרף לברית הצבאית בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה | כדי שההצטרפות אכן תקרה, צריכות כל 30 המדינות החברות לאשר אותה | טורקיה כבר הביעה התנגדות, בגלל תמיכתן של המדינות הנורדיות בכוחות כורדיים

ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון בדיון בפרלמנט השבדי על הצטרפותה לנאט"ו (צילום: TT News Agency/Henrik Montgomery via REUTERS)
ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון בדיון בפרלמנט השבדי על הצטרפותה לנאט"ו (צילום: TT News Agency/Henrik Montgomery via REUTERS)

ראש ממשלת שבדיה הכריזה היום (שני) שמדינתה תצטרף לבקשתה של פינלנד להצטרף לנאט"ו בעקבות פלישה רוסיה לאוקראינה. בכך שבדיה שוברת 200 שנות ניטרליות והימנעות מפעולות צבאיות.

המהלך, שיקומם כנראה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מגיע אחרי שהשכנה פינלנד הודיעה אתמול על רצונה להצטרף לברית הצבאית בת 30 המדינות.

ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון כינתה את הצעד "שינוי היסטורי במדיניות הביטחון השבדית". היא הוסיפה ששבדיה זקוקה לערובות הביטחוניות הרשמיות שמגיעות בזכות החברות בנאט"ו. שבדיה, לדבריה, פעלה ביחד עם פינלנד.

הצהרתה של אנדרסון הגיעה אחרי דיון שהתקיים בריקסדאגן, הפרלמנט השבדי, ובו הובעה תמיכה נרחבת בהצטרפות לנאט"ו. מתוך 8 מפלגות, רק שתי מפלגות שמאל קטנות התנגדו.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בשבדיה הודיעה אתמול שהיא משנה את עמדתה הוותיקה שתומכת באי-התערבות שבדית, ובכך סללה את הדרך לרוב פרלמנטרי מובהק של תומכים בהצטרפות.

אוכלוסיית שתי המדינות התנגדה בתוקף להצטרפות לנאט"ו עד פלישת רוסיה לאוקראינה, אבל דעת הקהל השתנתה בעקבות המלחמה.

"ממשלת שבדיה מתכוונת להגיש בקשת הצטרפות לנאט"ו. יום היסטורי לשבדיה", צייצה בטוויטר שרת החוץ השבדית. "בתמיכתן הרחבה של מפלגות הפרלמנט, שבדיה תהיה חזקה יותר לצדן של בנות הברית מנאט"ו".

שבדיה נמנעה מהצטרפות לבריתות צבאיות מאז סוף המלחמות הנפוליאוניות. כמו פינלנד, היא נותרה ניטרלית גם בזמן המלחמה הקרה, אבל קיימה קשרים הדוקים עם נאט"ו אחרי נפילת ברית המועצות ב-1991.

אחרי פלישתה של רוסיה לאוקראינה, ממשלות פינלנד ושבדיה החלו לקיים דיונים בפרלמנט על הצטרפותן לנאט"ו, ובכירים מטעמן ביקרו בארצות הברית, בריטניה, גרמניה ומדינות נוספות כדי לגייס תמיכה.

הקרמלין, לעומת זאת, הזהיר פעם אחר פעם מכך שהצעד יפר את היציבות הביטחונית באירופה.

פוטין אמר היום שלרוסיה "אין בעיה" עם בקשותיהן של שבדיה ופינלנד להצטרף לברית, אבל ש"התרחבות של התשתיות הצבאיות לשטחן יגרור בוודאות תגובה רוסית".

מנהיג הסנאט הרפובליקני מיטץ' מק'קונל אמר היום בהלסינקי שהתמיכה בקונגרס היא "מובהקת מאוד", והוא מצפה שהמהלך יאושר במהירות. לדבריו, הוא מקווה שההצבעה בקונגרס תיערך לפני פגרת אוגוסט.

בפרלמנט השבדי, רק מפלגת השמאל ומפלגת הירוקים הקטנות התנגדו להצטרפות לנאט"ו. אנדרסון אמרה ששבדיה תתנגד לשימוש בנשק גרעיני או להקמת בסיסי קבע של נאט"ו על אדמתה. תנאים דומים הציבו גם נורבגיה ודנמרק, כשהצטרפו לברית אחרי מלחמת העולם השנייה.

אף שבכירים בנאט"ו הביעו את תקוותם שההליך יושלם במהרה, כל 30 החברות חייבות להסכים להצטרפותן של פינלנד ושבדיה. טורקיה השמיעה קולות של התנגדות בשבוע שעבר, והאשימה את המדינות בתמיכה במיליציות כורדיות שהיא מחשיבה לארגוני טרור.

שר ההגנה השבדי פיטר הולטקוויסט אמר לרשות השידור המקומית שמשלחת מטעם המדינה תצא לאנקרה כדי לדון בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!