דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים מרחוק גם באפריקה: 36% מעובדי המפעלים ביבשת עבדו מרחוק בתקופת הקורונה

המגפה אמנם הגדילה את הפערים המגדריים, אבל גם הגדילה את הפריון והדאגה לבטיחות ולבריאות של העובדים, ויצרה מודלים חדשים של העסקה, כמו בחלקים אחרים בעולם

Matumelo Manosa, center, works in a garment factory in Maseru, Lesotho, Thursday, Feb. 24, 2022. When the coronavirus pandemic hit the world two years ago, the global fashion industry crumpled when faced with collapsing demand, brands canceled orders worth billions of dollars and few felt the effects so harshly as the tens of millions of workers, most of them women, who stitched the world's clothes. (AP Photo/Neo Ntsoma)
מפעל במסרו, לסוטו. המגפה הגדילה את הביקוש לכישורים דיגיטליים (AP Photo/Neo Ntsoma)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

36% מעובדי המפעלים באפריקה עבדו מרחוק במהלך המגפה, לפי דו"ח חדש שפרסם בשבוע שעבר ארגון העבודה הבינלאומי. עוד נמצא ש-30% מהחברות באפריקה שינו את הקריטריונים להעסקת העובדים, והכלילו בתוכן קבוצות חדשות, כמו עובדים מרחוק במשרה מלאה. עם זאת, רק 4% מהארגונים שקלו כאופציה מודל היברידי, שמאפשר לשלב עבודה ממקום העבודה ומרחוק.

הדו"ח מגלה שמקומות העבודה באפריקה השתנו באופן דרמטי על ידי מגפת הקורונה. הדו"ח, שכותרתו "הנורמלי הבא: 10 מגמות ממגפת הקורונה שמעצבות את מקומות העבודה באפריקה", מראה כיצד המגפה הביאה לקטיעתן ולשינוין של נורמות רבות ושיטות עבודה ארוכות שנים.

לפי הנתונים, המגפה העמיקה את אי השוויון המגדרי במקום העבודה, בין השאר בגלל נטל עבודת הטיפול ללא תשלום שנפל באופן לא פרופורציונלי על נשים, יחד עם הגידול בטיפול הנדרש עקב סגירת בתי ספר. נוסף על כך, נשים נטו יותר להחזיק בתפקידים זמניים ובמשרות חלקיות, ולעתים קרובות במגזרים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מסגרים והגבלות, כמו עבודה בתחום הפנאי, האירוח וקמעונאות. כמו כן, הפערים גדלו מאחר שיש יותר עובדות בקו ראשון עם אנשים בסיכון גבוה באפריקה.

עלייה בפריון וריבוי אמצעי בטיחות ובריאות במקומות העבודה

הדו"ח מצביע גם על שורה של שינויים חיוביים בעולם העבודה. פריון העבודה באפריקה השתנה בעקבות המגפה, ולרוב דווקא לטובה. ב-85% מהחברות השינויים הובילו לשיפור בפריון, או שהמגפה לא פגעה בו כלל. ב-46% מהחברות, שינויים בתהליכים עסקיים הביאו לעלייה בפריון. העליות בפריון נבעו בחלקן מהדחיפה למצוא תהליכים דיגיטליים שיחליפו תהליכים אנלוגיים. 80% מהארגונים בחנו מחדש כיצד הם מודדים פריון מאז תחילת המגיפה, וארגונים החלו להתמקד יותר ויותר בתפוקות כמדד העיקרי שלהם לפריון.

שינוי מרכזי נוסף היה צורכי הכישורים של ארגונים. כישורי דיגיטל, תקשורת, חדשנות ועבודת צוות הופיעו בראש סדר העדיפויות של ארגונים. יותר מ-40% מהארגונים ציינו כל אחד מסוגי המיומנויות הללו כצורך מוביל בעתיד. ארגונים שינו גם את הדרכים שבהן הם מתאמנים, חולקים ידע ומשתפים פעולה. אחד השינויים הנפוצים ביותר בהכשרה ובשיתוף הפעולה היה צמיחתם של קורסי הכשרה דיגיטליים, שאומצו על ידי יותר מ-50% מהארגונים.

מגמה נוספת היא בתחום הבריאות והבטיחות. אמצעי בריאות ובטיחות אומצו באופן נרחב ויעיל במקומות העבודה. שינויים במקומות עבודה פיזיים היו נפוצים במהלך המגפה, וכללו צעדים כמו הקמת תחנות תברואה, התקנת מחסומי הגנה, בדיקת טמפרטורות עובדים, סידור מחדש של חללי עבודה ומתן ציוד מגן אישי לעובדים או ללקוחות. יותר מ-90% ממקומות העבודה הקימו עמדת שטיפה וחיטוי לידיים.

הדו"ח מבוסס על סקר של יותר מ-1,000 ארגונים פורמליים שלא נבחרו באקראי, שמעסיקים ביחד כמעט 750 אלף עובדים במגוון רחב של מגזרים כלכליים ב-15 מדינות אפריקאיות, וכן יותר מ-125 ראיונות איכותניים ומספר מקרי בוחן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!