דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

עמונה / סגן שר הביטחון, אלי בן-דהן, מאיים: "בלי הסדרה אין ממשלה"

באירוע שהתנהל באווירה ביתית "לכל המשפחה", השתתפו כ-6,000 בני אדם. סגן שר הבטחון אלי בן דהן איים כי הקואליציה תפורק במידה וההתיישבות ביו"ש לא תוסדר, אך לא הבטיח כי הפינוי לא יבוצע. השר אריאל קרא להחלת ריבונות ישראל על יהודה ושומרון

"שנית עמונה לא תיפול" (צילום: וועד המאבק עמונה)
"שנית עמונה לא תיפול" (צילום: וועד המאבק עמונה)
שי ניר

אלפים השתתפו אתמול (חמישי) בצעדת התיישבות בעמונה, לאחריה הפנינג לכל המשפחה ולבסוף עצרת הזדהות עם מאבקם של תושבי עמונה, בהשתתפות אישי ציבור, למניעת הפינוי הצפוי של הישוב לקראת סוף חודש דצמבר בצו בג"ץ.

על פי הערכות המשטרה השתתפו באירוע כ-6,000 אנשים. מרבית המשתתפים שבאו לאירוע היו משפחות הציונות הדתית בחופשת סוכות. האירוע התקיים באווירה ביתית. על אף נאומי המחאה המשולהבים, מנחה העצרת, ראש מועצת בית אריה ועופרים, אבי נעים, שנשא דברים נלהבים בעד ההתישבות ונגד הפינוי, קטע את דבריו מעת לעת וסייע, באמצעות ההגברה, לילדים שאיבדו את משפחותיהם לאתרם, או לחילופין להורים לאתר את ילדם שאבד בקהל. למשתתפים שלום.

"אתם אלה שמחזיקים בהר ואנחנו רוצים להיות פה למעלה ולא בשום מקום אחר", אמר שר החקלאות אורי אריאל לתושבי עמונה והביע את התנגדותו לפינוי הישוב ואף לעמדה הרשמית של מדינת ישראל בסוגיית פתרון שתי המדינות. אריאל התייחס למחויבותו המחודשת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפתרון שתי המדינות, כפי שהופיעה בתגובתו של רה"מ לגינוי האמריקאי החריף מתחילת החודש, ואמר: "אדוני ראש הממשלה, בין הירדן להר תהיה מדינה אחת, היא מדינת ישראל. צריך לחזק את התיישבות וכל חבלי ארץ ישראל, בגולן, בגליל, בנגב וביהודה ושומרון ובכל מקום".

אירוע ההזדהות בעמונה (צילום: דבר ראשון).
אירוע ההזדהות בעמונה (צילום: דבר ראשון).
אירוע ההזדהות בעמונה (צילום: דבר ראשון).
אירוע ההזדהות בעמונה (צילום: דבר ראשון).

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, לא התחייב שעמונה לא תפונה אך איים בפירוק הקואליציה אם לא תוסדר ההתיישבות ביהודה ושומרון. "תושבי עמונה היקרים אנחנו מתחייבים להסדיר את ההתיישבות היהודית ביו"ש ואנחנו נעמוד על כך שתהיה הסדרה להתיישבות ביו"ש ואם לא תהיה הסדרה לא תהיה ממשלה." לדברי בן דהן, האחריות על ההסדרה או פירוק הקואליציה תהיה על נתניהו, "אנחנו מפה קוראים לראש הממשלה, האחריות מוטלת עליך. אתה ראש הממשלה, אנחנו מצפים ממך להביא את הפתרונות ויש פתרונות כדי להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון ובכללה את עמונה." בן דהן הוסיף כי בכוונת סיעתו, הבית היהודי, לקדם את חוק ההסדרה בתחילת המושב הקרוב של הכנסת, "בלי הסדרה לא תהיה ממשלה."

הישוב עמונה, בנוסף על כך שבנייתו לא חוקית כיוון שלא נבנה כחלק מהחלטת ממשלה או תכנית מוסדרת להקמת ישוב, הוקם על קרקעות פלסטיניות פרטיות – כפי שנקבע בבג"ץ. בשל כך הוחלט שיש לפנותו עד לתאריך 25.12.2016. מעבר לכך, נושא הבנייה הלא חוקית של התנחלויות על קרקעות פרטיות אינו יחודי לעמונה ומאיים על ישובים נוספים, שכונות ובתים בודדים ובהם גם 9 בתים בתוך הישוב הותיק עפרה. חוק ההסדרה, אותו מציעים חברי הבית היהודי, נועד להסדיר את נושא הבנייה הלא חוקית על קרקעות פרטיות. החוק יותיר לשלם פיצויים בדיעבד לבעלי הקרקעות עליהן נעשתה הבנייה ובכך להסדיר את חוקיות המבנים. החוק שכבר נפל בעבר בקריאה טרומית זוכה לביקורת ציבורית רבה בכך שהוא מתיר גזל רכוש פרטי, באמצעים "חוקים".

חברת הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי), האישה היחידה שדיברה מעל הבמה, חיזקה אף היא את אנשי עמונה ואמרה, "מה שקורה כאן משפיע על כל מדינת ישראל" והוסיפה כי אחרי 50 שנות שלטון ישראלי בשטחי יהודה ושומרון, הגיע השלב להחלת הריבונות הישראלית.

ישראל הראל, היו"ר הראשון של מועצת יש"ע עד לשנת 1995, הביע את אכזבתו מכך שהגיעו אלפים בודדים למפגן ההזדהות לנוכח הפינוי הצפוי של הישוב והעלה זיכרונות מימי הקמת גוש אמונים. "אז, כשלא היה ישוב אחד, כשהייתה התפרצות רגשית והבנה שגורל יהודה ושומרון בסכנה, אלפים התגייסו. קמה התיישבות משום שאלפים רצו בכך. עזבו הכל ונתנו הרגשה שלא יכול להיות אחרת".

שולי רנד מופיע בעמונה (צילום: דבר ראשון).
שולי רנד מופיע בעמונה (צילום: דבר ראשון).

אחרון הדוברים, יו׳׳ר מטה המאבק אביחי בוארון פנה לנתניהו ואמר: "תסתכל  על האלפים שנמצאים כאן. מאות תושבים ואלפים רבים של תומכים מהתיישבות ומרחבי הארץ. אתה תמצא אותנו כאן בעמונה ביום פקודה להביע מחאה נחושה נגד הריסת יישוב בארץ ישראל ועקירת עשרות משפחות ומאות ילדים מהבית." בוארון, הלמוד ניסיון מההתנתקות מגוש קטיף ואירועי ההתנגשות האלימה בין המשטרה למפגיני עמונה עת בוצעו הריסת מבנים לא חוקים בישוב מלפני עשור, לא הותיר אפשרות שהפינוי יעבור בשקט, "אנחנו נעמוד כאן כדי להוכיח שעברו הימים הרעים של ההתנתקות מגוש קטיף והפוגרום לפני עשור בעמונה. נתניהו, אני אומר לך הציבור הזה יוכיח בגופו ששנית עמונה לא תפול".

מוקדם יותר אתמול אמר ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ל'דבר ראשון' כי "אלפים באו להזדהות ולומר שאת עמונה צריך להסדיר חוקית ולא להרוס משפטית" והוסיף, "לבנות ולהבנות בכל רחבי ארץ-ישראל, זו התכנית האידיאולוגית וזו התכנית המדינית היחידה שתביא שלום לנו ולשכנינו". בתשובה לשאלה אם נערכים לפינוי הקרוב של הישוב השיב יוגב כי "לא נערכים לפינוי" וכי הוא מייעץ להמשיך ולהיאבק לדחיית מימוש פסק הדין ולהביא לאפשרות ההסדרה. לדברי יוגב ההסדרה של נכסי נפקדים ריאלית וניתן באמצעות "ניסוחים בגוונים שונים של החוק" להעביר אותו ברוב בקואליציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!