דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגיד

השידור הציבורי / איך הוכיח ח"כ ביטן שסגירת התאגיד תביא לחיסכון של מיליארדים?

תחשיב שהציג ח"כ דוד ביטן מהליכוד, טוען כי ביטול תאגיד השידור הציבורי החדש יביא לחסכון של מליארדי שקלים. השר ארדן: "ביטול תאגיד השידור החדש הוא טעות קשה שתביא לבזבוז כספי ציבור".

ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
ח"כ דוד ביטן. ארכיון. (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) הכין תחשיב הגורס כי ביטול הקמתו של תאגיד השידור הציבורי יביא לחיסכון של 2.127 מיליארד שקל מתקציב המדינה. מטרת 'תחשיב ביטן' היא להביא לסגירת תאגיד השידור החדש 'כאן',  ולהמשיך בתהליך פירוק רשות השידור, שיכלול פיטורי מאות עובדים וקיצוצי שכר לעובדים שיישארו להפעיל את הרשות במתכונת מצומצמת.

תקציב רשות השידור עמד בשנים האחרונות על כ-840 מליון שקלים בשנה. בעוד שהתקציב של התאגיד החדש מוערך בכ-720 מליון שקלים בשנה. נראה כי בכל מקרה הפעלתו השנתית של תאגיד השידור צפויה להיות זולה מעלות הפעלת רשות השידור. תקציב ההקמה של תאגיד השידור החדש צפוי לעמוד על כ-400 מליון שקלים כאשר רוב רובו כבר יצא במהלך השנה האחרונה על הקמת האולפנים והתשתיות לשידורי התאגיד. אם כך, כיצד הצליח חבר הכנסת ביטן להגיע לחישוב כי ביטול התאגיד יחסוך מעל למיליארד שקלים לקופת המדינה?

כאן - תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.
כאן – תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.

ביטן העריך כי עלויות ההקמה של התאגיד החדש כולל את ההוצאות על פיצויי הפרישה של עובדי רשות השידור – כ-2.527 מיליארד שקלים, וזאת במקרה פיצויי פיטורים לכל 1,050 עובדי רשות השידור. ביטן מציע לבצע פיטורים של 250 עובדים ברשות השידור וחישוב עלות פיטוריהם עומדת על 250 מליון שקל בלבד, במקביל עלות פיטוריהם של עובדי התאגיד החדש עומדת על כ-50 מליון שקל. בנוסף, ביטן מציע להשקיע בחידוש אולפני רשות השידור 100 מליון שקל (במקום הוצאה של פי עשר בהקמת התאגיד, לטענתו של ביטן). עם זאת את הפעלת הרשות עדיין צריך לממן. ביטן מציע לעשות זאת בעזרת אגרת הרדיו (320 מליון שקל) חסויות ופרסומות (100 מליון שקל) וגביית חובות אגרה ישנים (80 מליון שקל). בשורה התחתונה, מציע ביטן להפעיל את הרשות בתקציב של 500 מליון שקל בשנה. איך יעשו זאת? ביטן מציע קיצוץ בכח האדם וקיצוץ שכר של 15%.

בנוסף מציע ביטן למכור את הקרקעות עליהם יושבים מתקני רשות השידור ברוממה ובשערי צדק. הוא מתעלם מהעובדה שגם בלי תוכניתו מדובר בקרקעות בבעלות המדינה, שהמדינה מתכננת למכור עם הקמת התאגיד.

תחשיבו של ביטן מעלה שאלות רבות שאין עליהן תשובה, הראשונה היא כיצד ניתן לחסוך את עלויות ההקמה של תאגיד השידור שכבר בוצעו בפועל? השנייה היא כיצד חוסך ביטן 2.527 מיליארד שקל?

'תחשיב ביטן' אינו נהיר דיו, אך ניתן לפרש את כוונתו כך: הוא מעוניין לצמצם את עלויות ההעסקה אך לא מעוניין לשלם פיצויי פיטורים על פי ההסכמים שנחתמו. בנוסף, ביטן מציע שהמדינה תפעיל שידור ציבורי אך ללא השקעה תקציבית מלבד גביית האגרה על הרדיו (במסגרת רשיונות הרכב) ומעט הכנסות מפרסום. שידור ציבורי בעלות שנתית של 60% מרשות השידור ו-70% מתקציבו של התאגיד.

אולפני תאגיד השידור החדש ׳כאן׳ (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
אולפני תאגיד השידור החדש ׳כאן׳ (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

בסוף חודש יולי השנה פורסם כי במהלך דיון בוועדת השרים לחקיקה על החוק שהציע ביטן, טענה השרה מירי רגב כי "מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו? השר צריך לשלוט, מה נעמיד כסף ואז הם ישדרו מה שהם רוצים?".

"ביטול תאגיד השידור החדש הוא טעות קשה"

'תחשיב ביטן' שפורסם אתמול (חמישי) כבר הספיק לספוג ביקורת ממספר גורמים בלתי צפויים. הראשון לבקר את תוכניתו של ביטן היה דווקא חברו למפלגה, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן שהוביל את מהלך הקמת התאגיד בעת ששימש כשר התקשורת. ארדן אמר על התחשיב של ביטן – "צר לי מאוד על פרסום הנתונים השגויים בתחשיב שהציג ח"כ ביטן לגבי ביטול התאגיד. עיינתי שוב ושוב בתחשיב ולא הצלחתי להבין איך חיסכון כספי מוצג בו כבזבוז, ובזבוז מוצג כחיסכון כספי."  ארדן הוסיף כי "ביטול תאגיד השידור החדש הוא טעות קשה שתביא לבזבוז כספי ציבור".

גם חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) הגיב ל'תחשיב ביטן' כשאמר "עם כל הערכתי לח״כ דוד ביטן, הוא הציג היום מספרים ונתונים שאין אף גורם ממשלתי אחד מוסמך שמוכן לחתום עליהם. והאמת היא שהשארת הרשות תעלה לאזרח הישראלי מאות מיליוני שקלים בשנה עבור טלוויזיה עם 3% רייטינג. לצערי, כל מי שעיניו בראשו מבין שהמניע האמיתי של המעוניינים בסגירת התאגיד אינו כלכלי, ועל פוליטיקאים ומפלגות להפסיק את המעורבות של מינויי תפקידים בגופי התקשורת. ערב אישור תקציב המדינה, בו אנו מעבירים רפורמות חברתיות מהותיות. סיעת כולנו לא תיגרר למאבקי סרק".

גם במשרד האוצר לא קיבלו את התחשיב של ביטן. אמש פירסם כתב TheMarker נתי טוקר כי בכיר באוצר אמר על התחשיב כי "זה חארטה בריבוע". עוד אמר הבכיר  "בחיים לא ראיתי כזה נייר חובבני. אנשי האוצר ראו את הנייר והתפוצצו מצחוק. אנחנו מקווים שבתור יו"ר הקואליציה הוא יודע לספור אצבעות בצורה יותר רצינית". עד כה אף אחד מאנשי האוצר לא התבטא באופן רשמי ביחס ל'תחשיב ביטן'. זאת למרות שאנשי אגף התקציבים במשרד האוצר הם האמונים על תקצוב השידור הציבורי – ברשות השידור ובתאגיד החדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!