דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הורוביץ הודיע שידרוש הצבת שוטרים בבתי החולים, החלטה שמחכה ליישום מלא כבר מ-2018

הממשלה החליטה לפני חמש שנים על הצבת שוטרים בבתי החולים, והתחייבה בהסכם עם הסתדרות האחיות ליישם אותה כך שבכל בית חולים יוצב שוטר 24 שעות ביממה | הורוביץ: "הצוותים הרפואיים שלנו לא יכולים ולא צריכים להתמודד עם בריונות ואלימות"

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, הודיע היום (רביעי) שידרוש הצבת שוטרים בבתי החולים כמענה לאלימות המתמשכת כלפי אנשי צוותים רפואיים. לא מדובר בצעד חדש: שוטרים הוצבו בבתי חולים החל מ-2013, הממשלה החליטה להרחיב את הצבתם ב-2017, וב-2018 התחייב משרד הבריאות להציב בכל בית חולים שוטר בכל שעות היממה – התחייבות שלא בוצעה במלואה עד היום.

הורוביץ התייחס למקרה האלימות החמור בבית החולים הדסה הר הצופים בשני השבוע, בו משפחת מטופל שנפטר תקפה רופאים וגרמה להרס בחדר הצוות. בעקבות המקרה הכריזה ההסתדרות הרפואית על שביתת מחאה למשך 24 שעות. לדבריו, "בישיבת הממשלה הבאה אדרוש להציב עמדות שוטרים בתוך בתי החולים, שיוכלו להגיב בזמן אמת לכל מקרה אלימות. צוותי הבריאות יעסקו ברפואה והשוטרים באכיפה. פשוט מאוד."

כאמור, גם כיום מוצבים שוטרים בחלק מבתי החולים באופן קבוע. המהלך החל באופן נסיוני ב-2013 בשישה בתי חולים ממשלתיים, בעקבות החלטת ממשלה לגיבוש תכנית להתמודדות עם האלימות במערכת הבריאות. הצבת השוטרים אפשרה מענה מיידי לאירועי אלימות שאירעו בבתי החולים, ולעיתים עצם נוכחות השוטר במקום סייעה למנוע את התרחשותם או לעצור אותם לפני שהמצב החמיר.

ב-2017 התקבלה החלטת ממשלה להרחיב את הצבת השוטרים ל-15 בתי חולים, כולל בתי חולים שאינם ממשלתיים כמו אלו של שירותי בריאות כללית והדסה. סוכם שלצורך כך יוקצו 26 תקני כוח אדם למשטרה ותקציב שנתי של כ-10 מיליון שקלים עד שנת 2021. ההחלטה הזו לא יושמה במלואה, וכיום מוצבים בבתי החולים רק 15 שוטרים.

גם ועדה ממשלתית שמינה שר הבריאות ב-2017 למיגור האלימות, בעקבות הריגת האחות טובה קררו במרפאה בחולון על ידי מטופל, המליצה על הרחבת הפיילוט של הצבת השוטרים לכלל בתי החולים. הוועדה, בראשות מנכ"ל הדסה לשעבר פרופ' שלמה מור-יוסף, המליצה על צעדים נוספים בהם תגבור האבטחה על בתי חולים ומרפאות, הקמת אפליקציית מצוקה לצוותי רפואה, שינוי אופן הגשת התלונות במשטרה על אירועי אלימות ועוד. משרד הבריאות אימץ את ההמלצות, אך חלק מהמלצותיה עדיין לא יושמו, עד היום.

שנה לאחר מכן ערכה הסתדרות האחיות שביתה בעקבות מקרי אלימות נוספים במערכת הבריאות. בעקבות השביתה הושג הסכם עם מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר-סימן טוב, שכלל התחייבות מפורטת של משרד הבריאות ליישם את המלצות ועדת מור יוסף. ההסכם כלל טבלה שפירטה 60 מהלכים שעליהם המליצה הוועדה ותאריכי יעד ליישומם. לצד הסעיף "הצבת שוטר בכל בית חולים – הרחבת הפיילוט" נכתב שתאריך היעד ליישומו הוא ארבעה חודשים לאחר מכן – דצמבר 2018.

כחלק מאותה התחייבות הופיעה הערה קטנה שמבחינת מנהלי בתי החולים היא קריטית: "24/7". כלומר, השוטרים לא הוצבו בבית החולים במשך כל שעות היממה, אלא רק במהלך שעות היום, וכך דווקא בשעות רגישות כמו שעות הלילה או סופי שבוע לא היה מענה לאירועים חמורים. הסתדרות האחיות ומשרד הבריאות הסכימו על תיקון המצב הזה והצבת השוטרים בכל שעות היממה, אך כאמור, השינוי לא בוצע במלואו.

ב-2020 פרסם המשרד חוזר מנכ"ל שקבע שבכל בית חולים יוצב לפחות שוטר אחד, ושהעלות להפעלתו תתחלק בין בית החולים, משרד הבריאות והמשרד לבטחון פנים. גם מהלך זה, לא התקדם באופן מלא.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, שבעברו היה סמנכ"ל בית החולים שערי צדק, הסביר בנובמבר האחרון את החשיבות של הצבת השוטרים בכל בתי החולים ובכל שעות היממה. "אנחנו נדרשים להציב ולפרוס את השוטרים האלה, בכל בתי החולים בארץ ולאחר שנעשה את זה, אנחנו גם צריכים להעלות גם את היקף הפעילות שלהם. היום השוטרים פרוסים בשעות מאוד מאוד ספציפיות, כולנו יודעים שהאלימות לא שואלת, מתי השוטר נמצא, האלימות היא הרבה פעמים בשעות הלילה, בשעות הערב המאוחרות, בזמנים שאין שוטרים".

במשטרה אמרו בתגובה לפניית דבר ש"כיום פועלים 15 שוטרים בבתי החולים הממשלתיים והציבורים וישנה כוונה לאייש בתי חולים נוספים ולעבות נקודות רגישות. בשלב זה ישנה עבודת מטה סדורה בשיתוף משרד הבריאות להגדלת המערך ב-11 תקנים נוספים". כלומר, חמש שנים לאחר החלטת הממשלה שנועדה לצמצם את האלימות, וקבעה שיוקצו 26 תקני שוטרים ייעודיים לשיטור בבתי חולים ותקציב ייעודי, עדיין חסרים 11 שוטרים שהצבתם נמצאת בעבודת מטה.

עוד עולה מתגובת המשטרה שבאף בית חולים אין שוטר 24/7. "השוטרים מועסקים משך כל ימות השבוע במשמרות בוקר או צהריים בהתאם לעומסים ולהערכות מצב."

הורוביץ אמר שיפעל גם למיצוי הדין עם אנשים שיתקפו עובדי בריאות. "הצוותים הרפואיים שלנו לא יכולים ולא צריכים להתמודד עם בריונות ואלימות. אחות שעוסקת בהצלת חיים היא לא שוטרת, ולא צריכה לחשוש שיכו אותה. אנחנו לא רואים כתבי אישום נגד מי שמעז להרים יד בבית חולים ולהשחית רכוש. ככה לא מגבים ושומרים על הצוותים ועל המטופלים. פניתי ליועמ"שית בדרישה לפעול למיצוי מלא של ההליכים המשפטיים עם העבריינים."

"ההסתה נגד אנשי משרד הבריאות שגברה בתקפות הקורונה, האלימות נגד הצוותים הרפואיים, הם חלק מאותה הבעיה. בכל מקום, ובטח בתחומי במערכת הבריאות, עלינו לנהוג באפס סובלנות לאלימות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!