דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

28 צעירים תובעים את המסעדה של השף שגב משה ב-1.3 מיליון שקלים

כתב התביעה, שהוגש על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד, טוען שהעובדים הועסקו ללא תשלום בחלק משעות עבודתם | עו"ד רונן קינן, המייצג את המסעדה, אמר בבית המשפט: "תנאי העבודה היו ברורים לעובדים מיום כניסתם לעבודה"

השף משה שגב (צילום: יואב ארי דוקביטץ'/פלאש 90)
השף משה שגב (צילום: יואב ארי דוקביטץ'/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

28 צעירים תובעים את המסעדה של השף שגב משה בראשון לציון על סך כ-1.3 מיליון שקלים בגין הפרשי שכר ותשלום זכויות סוציאליות. התביעה מתבססת בין היתר על פסק דין הטיפים שניתן במרץ 2018 ואשר קבע כי יש להתייחס לטיפים המשולמים למלצרים כאל שכר עבודה ששולם על ידי המעסיק. הדיון הראשון בתיק התקיים אתמול (רביעי) בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.כתב התביעה שהוגש על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד, טוען שהעובדים הצעירים הועסקו ללא תשלום בחלק משעות עבודתם. כך למשל, נטען כי נדרשו להתייצב במסעדה ולהמתין פרקי זמן משתנים בתחומיה, במהלכם נדרשו להיות זמינים 'מעכשיו לעכשיו' לעלות למשמרת, וזאת ללא תשלום שכר עבודה עבור כל זמן המתנה שעמד על פחות מ-45 דקות.

עובדי המסעדה של שגב משה בראשון לציון שהתאגדו בהסתדרות הנוער העובד והלומד (צילום: הסתדרות הנוער העובד)
עובדי המסעדה של שגב משה בראשון לציון שהתאגדו בהסתדרות הנוער העובד והלומד (צילום: הסתדרות הנוער העובד)

התביעה מראה שעיקר שכרם של העובדים התבסס על טיפים אותם השאירו הלקוחות, אך תלושי השכר שלהם לא הכילו את מלוא השכר שקיבלו בפועל, ולא גילמו את מלוא הזכויות הסוציאליות המגיעות להם בהתאם לשכרם האמיתי.

גם תשלומי הפנסיה שהופרשו להם, נטען, לא הלמו את שכרם המלא ובמקרים מסויימים אף נוכו משכרם סכומים עבור הפרשות פנסיוניות שלא הופקדו בקרנות הפנסיה שלהם כחוק. עוד נכתב כי המסעדה אף ניכתה סכומים מכספי הטיפים שהיוו את שכר העובדים על מנת לכסות את הוצאותיה, וזאת בלא הסכמתם וחרף התנגדותם הברורה.

בהסתדרות הנוער העובד והלומד אמרו שעובדי המסעדה התאגדו במאי 2019 וביקשו למצות את זכויותיהם בהידברות מול הנהלת המסעדה, תוך הסדרת תנאי עבודתם בהסכם קיבוצי – אך הושבו ריקם ונאלצו לפנות לאפיק המשפטי.

בדיון המקדמי שנערך אמש בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בפני השופטת רעות שמר בגס אמר עו"ד רונן קינן, המייצג את המסעדה, כי ענף המסעדנות ניצב כיום בפני שוקת שבורה בהיבטים של רווחיות, גיוס כוח אדם ועוד.

"גם אם בעוד שנתיים או שלוש ייפסקו סכומים שכאלה, זה לא יתאפשר כי זה לא המספרים אותן מרוויחות מסעדות. אין לנו כיס עמוק" אמר. לדבריו, תנאי העבודה היו ברורים לעובדים מיום כניסתם לעבודה והם הוחתמו עליהם והכירו אותם. "הם יכלו להגיד שהם לא רוצים לעבוד כי לא קיבלו אחת, שתיים או שלוש".נציג הנוער העובד בדיון, עמוס פפרמן, הבהיר כי ההפרות המיוחסות למסעדה הינן של זכויות קוגנטיות, כלומר כאלו שלא ניתן 'לוותר' עליהן גם בהסכמת העובד כגון תשלום שכר מינימום שעתי, הפרשות פנסיוניות וזכויות סוציאליות כחוק. עוד הבהיר פפרמן כי המסעדה כפתה למעשה על העובדים חתימה על חוזי עבודה הכוללים תנאי עבודה לא חוקיים כתנאי לעבודתם, והתעלמה מדרישתם לשנות את התנאים בהמשך במסגרת משא ומתן קיבוצי.בתום הדיון נדרשו שני הצדדים להציג בתוך 30 ימים לבית הדין חישובים המתייחסים לסכומי התביעה והסכומים לפיהם טענה המסעדה שיש לחשב את זכויות העובדים. דיון נוסף בתיק נקבע לחודש ספטמבר.

הסתדרות הנוער העובד והלומד היא האיגוד המקצועי לנוער ולצעירים המאגדת ומטפלת בין היתר בעובדים בענפי המסעדנות, אולמות האירועים והמשלוחים המאופיינים בכוח עבודה צעיר.

מטעמו של השף שגב משה לא נמסרה תגובה לכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!