דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

ח"כ רינאווי זועבי לאחר פרישתה מהקואליציה: "ייתכן שאתמוך בממשלה מבחוץ"

חברת הכנסת ממרצ הודיעה שהיא מוותרת על תפקיד קונסולית ישראל בסין שיועד לה, וכתבה לבנט ולפיד: ״לא יכולה לשאת עוד את היחס המחפיר לחברה ממנה באתי״ | יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ: "פועלים לשמור על הקואליציה, את המחלוקות בממשלה נפתור בתוך הבית"

ח״כ גידאא רינאווי זועבי, מרצ (צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת)
ח״כ גידאא רינאווי זועבי, מרצ (צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ אומרת הערב (חמישי) שייתכן שתתמוך בממשלה מבחוץ ולא תצביע בעד החוק לפיזור הכנסת בשבוע הבא. בראיון ראשון לאחר הודעתה על פרישתה מהקואליציה היום, אמרה זועבי לחדשות 12: "אני אצביע על פי מצפוני על החוק לפיזור הכנסת אבל אני לא חלק מהקואליציה הזאת יותר. יכול להיות שאתמוך בממשלה מבחוץ, אבל זה תלוי בגנץ".

לדבריה, "הגעתי לנקודת האל חזור, לא אוכל להמשיך לתמוך בקואליציה הזאת. אין בשלות אצל היהודים לראות אותנו כשותפים בגובה העיניים". היא הביעה אכזבה מהתנהלות ישראל בהר הבית, בעקבות תגובת המשטרה להתפרעויות מתפללים במקום בתפילות ימי השישי בחודש הרמדאן.

מאוחר יותר נפגש ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, עם ח"כ רינאווי זועבי. בתום הפגישה נמסר מטעמו של לפיד ש"השיחה הייתה באווירה טובה והשניים קבעו להיפגש ביום ראשון ולמצוא פתרון חיובי למצב".

רינאווי זועבי הודיעה היום (חמישי) כי היא מפסיקה את חברותה בקואליציה ומוותרת על תפקידה כקונסולית ישראל בסין, אליו הייתה אמורה להתמנות בקרוב. רינאווי זועבי לא תתפטר מהכנסת, והמשמעות היא שהקואליציה נותרה ללא רוב, עם 59 חברי כנסת בלבד. במצב כזה, האופוזיציה יכולה להעביר חוק לפיזור הכנסת שיוביל לבחירות חדשות. עם זאת רינאווי זועבי לא הבהירה מה תעשה אם יעלה להצבעה חוק כזה.

שר הבריאות ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר בעקבות פרישתה מהקואליציה של רינאוי זועבי שהקואליציה הנוכחית עדיפה על ממשלת ימין. בציוץ בטוויטר כתב הורוביץ: "הקואליציה שלנו חשובה ואנחנו פועלים כדי לשמור עליה. פירוקה יהיה פרס לנתניהו ובן גביר, ונזק גדול לחברה כולה – יהודים וערבים. מרצ ואני מחויבים לכל מאמץ כדי לייצב את הממשלה ולהבטיח את המשך קיומה. את המחלוקות בממשלה נפתור בתוך הבית".

ראש הממשלה נפתלי בנט זימן את חברי סיעת ימינה לישיבת סיעה בתל אביב בעקבות פרישת רינאווי זועבי, אך כעבור כשעתיים היא בוטלה.

חברת הכנסת אבתיסאם מראענה (העבודה) הגיבה למהלך של חברתה לקואליציה ואמרה שהיא ‏״מצטערת מאוד לשמוע על פרישתה. הקואליציה הזאת היא עוגן חשוב בתוך המציאות המורכבת בארץ. היא דורשת מכולנו לקחת אחריות גדולה על המקום הזה. כל יום שהקואליציה הזאת שורדת הוא עוד יום שבו כמות האור גדולה מכמות החושך״.

חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו) התייחס לפרישה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: ״תראו לאן הגענו. חברת כנסת ממרצ, מהצד שלנו, עומדת להחזיר את נתניהו. כמו שאמרתי: אכלנו את הדגים המסריחים, אבדנו את אמון הציבור וגורשנו מהעיר. אנו נקח את זה מכאן״.

״הממשלה בחרה בצד הימני, ושמה את הערבים בקואליציה של מטה״

במכתב ששלחה חברת הכנסת לראש הממשלה נפתלי בנט ושותפו שר החוץ ורה״מ החליפי, יאיר לפיד, כתבה זועבי כי המהלך מגיע לאחר ״שראשי הקואליציה העדיפו לחזק את הצד הימני שבה, ולנקוט בעמדות ניציות ונוקשות בסוגיות יסוד כאל-אקצא והר הבית, שייח ג׳ראח, הריסת בתים, הפקעת קרקעות וחוק האזרחות״.

זועבי הוסיפה שהמראות האחרונים מחודש הרמדאן ״של שוטרים אלימים מול מתפללים ובהלוויית העיתונאית שירין אבו עקלה״, הביאו אותה למסקנה כי איננה יכולה עוד לשאת את חברותה בקואליציה, ״המתנכלת בצורה מחפירה כלפיי החברה ממנה באתי״.

״אני מאמינה בשותפות יהודית ערבית, אך ממקום שוויוני ובגובה העיניים. בלי לעשות טובה לערבים ובלי קואליציה של מעלה וקואליציה של מטה״, כתבה חברת הכנסת הפורשת, והוסיפה כי ״הקואליציה של מטה היא תמיד ערבית״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!