דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות מינית ומגדרית

אלימות כלפי נשים / מאות אלפים יצאו לרחובות ארגנטינה בעקבות רצח ואונס של נערה

הנערה לוסיה פרז נאנסה ונרצחה באכזריות על ידי שני גברים בעיר מאר דל פלטה. בעקבות אותה אלימות מחרידה יצאו מאות אלפים לרחובות ובפיהן מסר: "הם מנסים ללמד אותנו לקח באמצעות אלימות. זהו מסר לכל הנשים לחזור לתפקידים הסטריאוטיפיים שלהן"

לוסיה פרז (מתוך דף הפייסבוק).
לוסיה פרז (מתוך דף הפייסבוק).

אזהרה: הכתבה מכילה תיאורי אלימות מינית קשים ועלולה להיות קשה לקריאה לחלק מהקוראים והקוראות.

עשרות אלפי ארגנטינאים צעדו ביום רביעי בעיר הבירה על מנת לגנות את תופעת האלימות כלפי נשים. זאת על רקע פרשת רציחתה של נערה בת 16 אשר סוממה, נאנסה ועונתה.

לוסיה פרז נרצחה מוקדם יותר החודש בעיר מאר דל פלטה. מרשויות החוק נמסר כי פרז אולצה לצרוך מריחואנה וקוקאין, וכי לאחר מכן נאנסה על ידי שני גברים שנעצרו. העיתונות בארגנטינה דיווחה כי בתום התקיפה האכזרית ניסו התוקפים לטשטש את מעורבותם והביאו את הנערה לבית החולים כשהיא נקייה, ולבושה וסיפרו לצוות הרפואי שהיא נטלה מנת יתר. זמן קצר לאחר מכן מצבה התדרדר והיא נפטרה. בדיקה רפואית העלתה כי הנערה חוותה אלימות מינית קיצונית שגרמה למותה. התובעת שחוקרת את הפשע תיארה את התקיפה כ"אקט של אגרסייה מינית בלתי-אנושית".

המפגינים, בינהם תלמידי בית-ספר ונשים עם ילדים בעגלות, קראו סיסמאות והניפו שלטים. הם צעדו אל עבר הארמון הנשיאותי שבכיכר פלאזה דה מאיו.

סברינה קרטביה, החברה בארגון Ni Una Menos "לא אחת פחות" וממארגנות הפגנת הענק אמרה: "אנחנו אומרות 'די! לא נחזור להיות נשים קטנות וכנועות. אנחנו לא מוכנות לסבול יותר את שנאת הנשים הזו ואת האלימות שמופעלת כלפינו. הם מנסים ללמד אותנו לקח באמצעות אלימות. הם רוצים להחזיר אותנו לתפקיד המסורתי שאנחנו לא מתאימות לו יותר. זו לא התנהגות של אדם ספציפי נגד אישה ספציפית בגלל נסיבות ספציפיות, זהו מסר לכל הנשים לחזור לתפקידים הסטריאוטיפיים שלהן".

ההפגנה, שהכתה הדים ברחבי ארגנטינה ובמדינות נוספות באמריקה הלטינית, אורגנה במדיה החברתית על ידי קבוצת נשים, תחת הכותרת "לא אחת פחות" ו"יום רביעי השחור".

ארגון Ni Una Menos "לא אחת פחות" (כלומר: אנחנו לא מוכנות לאבד אפילו לא אישה אחת לאלימות מגדרית כלפי נשים) עמד בראש ארגון הצעדה כנגד עבירות מין שהתקיימה בארגנטינה בחודש יוני בשנה שעברה. בצעדה הזאת ובזו שהתקיימה בעקבותיה השתתפו למעלה ממאה אלף נשים. הרצח של לוסיה פרז התרחש מספר ימים אחרי צעדה של עשרות אלפי נשים במחאה על פשעים נגד נשים בעיר רוסאריו. צעדה זו הסתיימה באלימות כאשר המשטרה ירתה כדורי גומי וגז מדמיע לתוך הקהל שהתאסף מחוץ לקתדרלה בעיר.

"אני כאן בשביל לדרוש צדק לנכדות שלי" אמרה אלגה סקומיץ, 74, שהחליטה להצטרף לצעדה לאחר ששמעה בחדשות אודות הרצח האיום. "מה שקורה הוא מזעזע. וזה קורה מדי יום."

"שמעתי על הנערה שנאנסה ונרצחה. זה כל-כך לא הוגן, ואסור שדבר כזה יקרה עוד לעולם", אמרה מאלנה רסינו, תלמידה בת 14 שהצטרפה להפגנה יחד עם כיתתה לאחר שעות בית-ספר. "אני מאוד גאה על כך שהגיעו כל-כך הרבה אנשים, כי ביחד אנחנו יכולים לעשות משהו".

לדברי הקאסה דל אנקוואנטרו (Casa del Encuentro), המשמש כמקלט וכקבוצה לזכויות נשים בארגנטינה, בשנה האחרונה נרצחו 275 נשים ארגנטינאיות על רקע מגדרי. ב-40 מהמקרים דיווחו הנשים על תקיפות מצד גברים, שחלקם היו תחת צו הרחקה.

"כמה עוד מקרים כמו של לוסיה מתרחשים, ושום דבר לא נעשה בקשר לזה?" שאלה מארתה מונטרו, אמא של לוסיה פרז במהלך ראיון לרדיו המקומי.

"זה חשוב שלא רק נשים, אלא גם גברים מצטרפים לתנועה הזאת. בני הזוג שלנו כאן, לובשים שחור ותומכים במחאה", אמרה מוניקה פאביצ'יץ', 59, אשר הגיעה למחות יחד עם עמיתיה לעבודה.

צעדות דומות נערכו גם במקסיקו, בוליביה, צ'ילה, פארגוואי ואורוגוואי.

על שלט גדול שנישא בעיר הבירה של צ'ילה נכתב "זועמים ואבלים". מספר הצועדים ברחבי המדינה הוערך בלמעלה מ-25,000 איש.

מאות אנשים התאספו באנדרטת מלאך העצמאות אשר במקסיקו סיטי. רבים מהם ציירו על גופם טביעות יד שחורות וסגולות, במחאה על האלימות כלפי נשים. דיאנה אצ'ברייה, תלמידה בת 23, סיפרה כי אולצה לנטוש את עיר הולדתה לאחר שהותקפה מינית לפני כשנה. "הרשויות סירבו לעזור לי", סיפרה. "הם אמרו לי שככה החיים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!