דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"ד באייר תשפ"ד 22.05.24
20.7°תל אביב
  • 19.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.4°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 20.6°טבריה
  • 19.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מדריך / מה שצריך לדעת על אבעבועות הקוף

המחלה גורמת בעיקר לחום, לפריחה שמאופיינת בשלפוחיות ולהתנפחות בלוטות הלימפה, ושיעור התמותה הוא 6%-3% | רבים מהנדבקים הם גברים שמקיימים יחסים עם גברים, אך לא התגלה קשר בין התנהגות מינית להדבקה

נגיף אבעבועות הקוף, משמאל, בצילום ממיקרוסקופ אלקטרונים (צילום: Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC via AP)
נגיף אבעבועות הקוף, משמאל, בצילום ממיקרוסקופ אלקטרונים (צילום: Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC via AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המקרה שחשוד כ'אבעבועות קוף' שאותר אתמול (שישי) בישראל, הוא המקרה ה-143 שאותר מחוץ לאפריקה בחודש מאי.

זאת איננה ההתפרצות הראשונה בעולם של המחלה, אבל ארגון הבריאות העולמי כינה אותה "יוצאת דופן" כיוון שזאת הפעם הראשונה שמתקיימת "הדבקה קהילתית" – מקרי תחלואה שאין קשר ברור ביניהם, והם מחוץ לאזורים בהם המחלה אנדמית, ובמספר מקומות בעולם בו זמנית ללא קשר ישיר אחד לשני.

עד ההתפרצות הנוכחית, שרשרת ההדבקה הארוכה ביותר שנרשמה הייתה בת 9 אנשים וכל ההתפרצויות היו קשורות בקשר ישיר לאפריקה.

מהי מחלת אבעבועות קוף?
המחלה נגרמת מנגיף 'אבעבועות הקוף' שדומה מאוד ל'אבעבועות שחורות'. נגיף 'אבעבועות רוח' אנו במשפחה הזאת. הנגיף נמצא בעיקר בבעלי חיים במרכז ומערב אפריקה, אך לא ידוע בדיוק באילו מינים של חיות מסתובב הנגיף.

אבעבועות הקוף גורמת בעיקר לחום, לפריחה שמאופיינת בשלפוחיות ולהתנפחות של בלוטות הלימפה. ישנם גם מקרים קלים יותר, ואפילו א-תסמיניים של המחלה. הנגיף עובר מבעלי חיים לבני אדם ובין בני אדם דרך מגע ישיר שכולל דם, ריר ונוזלי גוף נוספים. שיעור התמותה מהמחלה הוא כ-6-3%, הרבה פחות משיעור התמותה מאבעבועות שחורות.

מתי התגלתה המחלה בבני אדם?
הנגיף נמצא בעיקר בחיות במרכז ומערב אפריקה, לא ידוע באילו. המחלה אותרה לראשונה בבני אדם ב-1970, רק אחרי שמחלת אבעבועות השחורות הוכחדה באזור, ולכן היה ניתן לזהות את אבעבועות הקוף כמחלה נפרדת. רוב מקרי אבעבועות הקוף שאותרו מאז קרו ב-11 מדינות אפריקאיות, באזורים כפריים ביערות גשם.

ב-2017 החלה התפרצות בניגריה שנמשכת עד היום, עם יותר מ-500 מקרי תחלואה. התפרצות אבעבועות הקוף הראשונה שאותרה מחוץ לאפריקה הייתה ב-2003 בארצות הברית, בקרב 70 אנשים שבאו במגע עם כלבי ערבה שנמכרו כחיות מחמד, ונדבקו מעכברים שהובאו מגאנה לארצות הברית.

מי מעורב בהתפרצות הנוכחית?
מרבית המקרים בהתפרצות הנוכחית אותרו בלונדון, מדריד, ליסבון ומונטיראל. רובם גברים בשנות ה-20 עד 50 לחייהם. גם החולה הישראלי, שאותר באיכילוב, הוא גבר בשנות ה-30 לחייו, שחזר לאחרונה מטיול במערב אירופה. 

לפי דיווח של ארגון הבריאות העולמי, מקרים רבים בגל הנוכחי הם בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. אך לא רק. ארגון הבריאות העולמי טוען שמשום שפריחת אבעבועות הקוף עלולה להראות כמו מחלת מין, יתכן שהאוכלוסייה הזאת נוהגת לזהות מצבי בריאות בלתי שגרתיים וללכת להיבדק, ושאין קשר בין התנהגות מינית לבין הדבקה בנגיף.

האם יש חיסונים או תרופות נגד המחלה?
לחיסון נגד אבעבועות שחורות יש 85% יעילות נגד אבעבועות קוף. בישראל החיסון היה חלק מההתחסנות השגרתית עד 1980 לאחר שהמחלה נכחדה בעולם, וארגון הבריאות העולמי מעריך כי אנשים שקיבלו את החיסון בילדותם מוגנים מתחלואה קשה.

יש תרופה אנטינגיפית לאבעבועות שחורות שאושרה באירופה גם לטיפול באבעבועות קוף.

ממשרד הבריאות נמסר שהם עוקבים אחר המידע ונמצא בקשר עם רשויות הבריאות במדינות השונות. במשרד הוסיפו שבשעות אלו מפרסם משרד הבריאות הנחיות לצוותים רפואיים להעלאת מודעות למחלה.

משרד הבריאות קורא לאדם שחזר מחו״ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא/ה המטפל/ת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!