דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

נפילת מריופול עלולה לעכב את איסוף העדויות לפשעי מלחמה של רוסיה

תמונת הניצחון במפעל ״אזבוסטל״ עשויה לעזור לפוטין לכפר על הכשלונות של כוחותיו באוקראינה, ולהפריע לאיסוף הממצאים אודות הטבח שביצעו הרוסים בפלישה | על פי הערכות נותרו 100 אלף מתוך 450 אלף תושבי העיר שהתגוררו בה לפני המלחמה | עיריית מריופול הזהירה את התושבים העקורים שלא לחזור לבתיהם

הלוחמים הנצורים במפעל אזבוסטל במריופול לפני יציאתם מהמקום (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
הלוחמים הנצורים במפעל אזבוסטל במריופול לפני יציאתם מהמקום (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

השתלטותה של רוסיה על מפעל הפלדה ״אזבוסטל״ במריופול, שהפך לסמל של העקשנות האוקראינית במלחמה, העניקה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין את תמונת הניצחון שביקש, ומסיימת מצור של כמעט שלושה חודשים על העיר.

סיום הקרב על מריופול יעזור לפוטין לכפר על כמה כישלונות של כוחותיו, כולל בהשתלטות על קייב הבירה, טביעת ספינת הדגל של הצי הרוסי בים השחור והמשך ההתנגדות בחזית מזרח אוקראינה.

תמונת הניצחון גם מקדמת את השאיפה של הקרמלין ליצור גשר יבשתי מרוסיה המשתרע דרך אזור דונבאס לחצי האי קרים, שמוסקבה סיפחה מאוקראינה ב-2014. עם זאת, ההשפעה על המלחמה כולה עדיין לא ברורה, וחיילים רוסים רבים כבר הועברו ממריופול לאזורי קרבות אחרים.

כעת, כאשר רוסיה השתלטה סופית על העיר, הרשויות האוקראיניות צפויות להתמודד עם עיכובים וקשיים בתיעוד הראיות לזוועות שביצעו לכאורה הרוסים במריופול, בהם גם הפצצות של בית חולים ליולדות ותיאטרון שבו מאות אזרחים תפסו מחסה. גם בתמונות לוויין שפורסמו באפריל נצפו קברי אחים בפאתי מריופול, וגורמים מקומיים האשימו את רוסיה בהסתרת הטבח על ידי קבורה של כ-9,000 אזרחים.

מריופול, חלק ממחוז דונבאס, הפכה נצורה בתחילת המלחמה ועוררה פחד בקרב תושבים במדינה מרעב, טרור ומוות, איתם יהיו עלולים להתמודד אם ינסו להישאר בבתיהם במקרה של מתקפה רוסית. על פי ההערכות נותרו 100,000 מתוך 450,000 תושבי העיר שהתגוררו במריופול לפני המלחמה, רבים ללא מזון, מים וחשמל בזמן המצור.

מפעל הפלדה שניצב על שפת הים, היה במשך שבועות למבצר מכותר על ידי הכוחות הרוסיים. הלוחמים האוקראינים שהתבצרו שם ללא נשק, החזיקו מעמד בעזרת אספקה אווירית, עד שקיבלו אתמול את ההוראה לנטוש את המפעל.

מוקדם יותר החודש, מאות אזרחים פונו מהמפעל במהלך הפסקת אש הומניטרית, וסיפרו על הפצצות בלתי פוסקות ותנאים קשים מתחת לאדמה.

עוזרו של ראש עיריית מריופול טען כי כוחות רוסים חוסמים את כל הדרכים אל העיר, והזהיר את התושבים העקורים שלא לחזור כדי להביא חפצים אישיים: "נכון להיום, כל פינוי מהעיר הופך לבלתי אפשרי עד לפתיחת מסדרונות נפרדים", כתב פדרו אנדריושצ'נקו בטלגרם.

דניס פושילין, ראש אזור במזרח אוקראינה הנשלט על ידי בדלנים הנתמכים על ידי מוסקבה, אמר בשבת כי האוקראינים, ״שנחשבו לגיבורים על ידי השלטון״, צפויים לעמוד בפני בית דין על מעשיהם בזמן המלחמה. "אני מאמין שצריך להחזיר את הצדק על כנו. החלק השפוי בקהילה העולמית מבין זאת", ציטטה סוכנות הידיעות הרוסית טאס את פושילין.

במקביל צבא אוקראינה, שהורה על חייליו להתפנות, תיאר את החילוץ שלהם כפינוי, ולא ככניעה המונית, למרות שמאות מהם היו פצועים במהלך עזיבת המפעל.

זלנסקי: ״על המערב לעבות הצבת סוללות ארטילריה באירופה״

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר כי לא יפתח במתקפת נגד לשטח הרוסי, אך הדגיש כי אזור דונבאס נותר ריבון באוקראינה. בוועידה משותפת עם ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו קוסטה, לחץ זלנסקי על מדינות המערב להציב סוללות ארטילריה, שלדבריו "רק יוצבו במקום" במדינות אחרות אך הן "המפתח" להצלחתה של אוקראינה לסיים את המלחמה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם ביום שבת על הזרמת סיוע של 40 מיליארד דולר נוספים לאוקראינה, מחציתם לסיוע צבאי. גם פורטוגל התחייבה לתמיכה כספית של עד 250 מיליון יורו, כמו גם המשך משלוחים של ציוד לחימה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!