דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הדייגים יחסמו כבישים בישראל כל שבוע: ״לקחו לנו את הפרנסה, זרקו אותנו לים״ 

ענף הדייג הימי מפרנס כ-5,000 משפחות דייגים, המחאה של ארגון הדייגים החלה בעקבות חסמים שהטילה הממשלה על משלח ידם | "הקריבו את הדייגים בשביל חברות הגז", אומר גיל ססובר, יו״ר הארגון, ״הורגים אותנו ואפילו לא טורחים להגיד לנו אם יהיו פיצויים״

גיל ססובר, יו"ר איגוד הדייגים בישראל (צילום: אלבום פרטי)
גיל ססובר, יו"ר איגוד הדייגים בישראל (צילום: אלבום פרטי)
מאיה רונן

עשרות סירות דייג מחוברות לרכבים חסמו בראשון בבוקר את כביש החוף. "סגרו לנו את הענף", אומר עיאד מחמיד, דייג עם 12 ילדים מחיפה, "מנעו מאיתנו את מקור הפרנסה היחיד שלנו, ואיתו את האפשרות לשלם חשבונות, ולדאוג למחייתנו ולחינוך ילדינו. אין לנו מקצוע אחר או תואר. מניעת האפשרות להתפרנס מדייג גזרה את דיננו למוות".

מחאת הדייגים בכביש החוף (צילום: איגוד הדייגים בישראל)
מחאת הדייגים בכביש החוף (צילום: איגוד הדייגים בישראל)

ארגון הדייגים הודיע שיחסום בכל שבוע כביש מרכזי אחר ויימנע מאזרחי ישראל להגיע לעבודה כל זמן שממשלת ישראל מונעת מהדייגים לעבוד. "קיבלו החלטות להטיל חסמים ואיסורים שבפועל חיסלו את הפרנסה לבעלי, ולעוד דייגים", אומרת נור, אשתו של אחד הדייגים המוחים, "אפשר לזרוק אותנו לים. מה בעלי יעשה? מאיפה יביא כסף? ממה יתפרנס? הוא לא יכול להיות מחר בבוקר רואה חשבון. הוא דייג״.

ענף הדייג הימי מפרנס כ-5,000 משפחות דייגים, מעל ל-20 אלף נפשות. "אנחנו דורשים משר החקלאות לשבת איתנו", אומרים נציגי ארגון הדייגים, "אנחנו רוצים להבין איך בעלי עניין השפיעו על השר לקבל החלטה נוראית עבור עשרות אלפי אזרחים שמתפרנסים מדייג. לציבור בישראל מגיעים דגים טריים מהים שלנו, כמו בכל מדינה שוכנת ים אחרת. הדיג הוא ענף מכובד בכל העולם, רק אצלנו הקריבו אותו וכולם יודעים בשביל מה. לא צריך להיות גאון".

הפסקת הדיג, ללא פיצוי

"במדינות הסמוכות מצרים, עזה לבנון וסוריה ממשיכים לעבוד כרגיל", אמר הבוקר גיל ססובר, יו"ר איגוד הדייגים, "אנחנו רואים את הדגים כאן, ויום אחרי קונים אותם במקום אחר. נהיינו שמורת טבע בשביל המדינות השכנות לנו שלא מבינות מה אנחנו עושים. אין אף מדינה בעולם שעוצרים בה דיג מסורתי. את הדייג הזה מחבקים בכול העולם ורק אצלנו מחסלים".

"הקריבו את הדייגים בשביל חברות הגז", אומר ססובר. הוא מסביר שיש ניגוד עניינים, לכאורה, בעמדת רשות הטבע והגנים שקיבלה ב-2019 תרומה של 200 אלף שקלים משותפויות מאגר לוויתן, נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו; ותרומה נוספת על סך 38 אלף שקלים מחברת אנרג'יאן שמחזיקה בזכויות על תגליות הגז במאגרי כריש ותנין.

על אף הבטחת אגף הדיג במשרד החקלאות, בחודש שעבר, לפיה התנאים לפיצויים בגין הפגיעה בפרנסה עקב איסור הדייג יפורסמו בתחילת מאי, לא קיבלו הדייגים עד כה שום הודעה בעניין.

"אפילו לאסירים יש זכויות. הם יודעים מתי יש ביקורים, טלוויזיה, ארוחות", אומר ססובר, "בשביל משרד החקלאות אנחנו יותר גרועים מאסירים. אותנו הורגים ואפילו לא טורחים להגיד לנו אם יהיו פיצויים, מתי, כמה ומי יקבל. אנחנו לא מצליחים להבין את המדיניות הרעה הזאת. זאת התעללות שלא התחילה היום. זאת מדיניות מתמשכת של חיסול הדיג בישראל, ואנחנו לא נסכים לזה. אנחנו נלחם על הסוף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!