דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / הבחירות להסתדרות: איפה מצביעים ומתי יהיו תוצאות

601 אלף חברי הסתדרות יבחרו היום (ג') את יו״ר ההסתדרות, המוסדות המובילים, והנשים יבחרו גם את נציגות נעמת | הבחירות יהיו דיגיטליות, חשאיות והתוצאות יתפרסמו סמוך לסיום הצבעה

קלפי הבחירות להסתדרות (צילום אילוסטרציה: דוברות ההסתדרות)
קלפי הבחירות להסתדרות (צילום אילוסטרציה: דוברות ההסתדרות)
אסף צבי

הבחירות לראשות ההסתדרות ולמוסדותיה מתקיימות היום (שלישי). כ-601 אלף חברי ההסתדרות בעלי זכות בחירה יבחרו את יו"ר ההסתדרות הבא, ואת חברי הגופים שמובילים את ההסתדרות. חברות ההסתדרות יבחרו גם את נציגותיהן במוסדות נעמת. לראשונה בתולדות ההסתדרות ההצבעה תהיה דיגיטלית, ללא פתקי נייר, בבחירות הממוחשבות הגדולות בתולדות המדינה. דברים שחשוב לדעת על הבחירות:

מי מתמודד ומי זכאי לבחור

מה בוחרים ולכמה זמן?
בבחירות למוסדות הנבחרים של ההסתדרות ונעמת, כל בעלי זכות ההצבעה רשאים לבחור בבחירה ישירה את יו"ר ההסתדרות, ואת הסיעה שתייצג אותם בוועידת ההסתדרות (שבוחרת את בית נבחרי ההסתדרות) ובמועצות המרחבים (שבוחרות את יושבי ראש המרחבים). חברות ההסתדרות בוחרות גם את הסיעה שתייצג אותן בוועידת נעמת (שבוחרת את יו"ר נעמת), ובמועצות נעמת במרחבים (שבוחרות את יושבות ראש המרחבים בנעמת). על פי חוקת ההסתדרות, תקופת כהונתם של המוסדות הנבחרים היא 5 שנים מיום היבחרם.

מי מתמודד בבחירות הקרובות?
על ראשות ההסתדרות מתמודדים: יו"ר ההסתדרות המכהן ארנון בר-דוד, מטעם סיעת עוגנים; ויו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, מטעם סיעת כולנו-סלע. לוועידת ההסתדרות ולמועצות המרחבים מתמודדות סיעת עוגנים וסיעת כולנו-סלע. לוועידת נעמת ולמועצות המרחבים בנעמת מתמודדות סיעת עוגנים, בראשות יו"ר נעמת הנוכחית, חגית פאר, וסיעת כולנו-סלע, בראשות חברת הכנסת לשעבר מיכל בירן. רשימות המועמדים המלאות מפורסמות באתר ועדת הבחירות להסתדרות.

מי זכאי/ת לבחור ו/או להיבחר?
זכאים לבחור: מי שהצטרפו להסתדרות עד ה-24 במאי 2021, ושילמו דמי חבר במשך שלושה חודשים לפחות, בין החודשים מאי 2021 לנובמבר 2021 (ולא באופן רטרואקטיבי). זכאים להיבחר: מי שהצטרפו להסתדרות עד ה-24 במאי 2021 ושילמו דמי חבר במשך שישה חודשים לפחות, בין מאי 2021 לנובמבר 2021 (ולא באופן רטרואקטיבי). תקופת ההכשרה ותשלום דמי החברות הם תנאים יסודיים לזכות הבחירה.
עובד שחל עליו הסכם קיבוצי של ההסתדרות, אך לא הצטרף כחבר להסתדרות, אינו זכאי להשתתף בבחירות.

איך אפשר לבדוק אם יש לי זכות הצבעה?
הודעה לבוחר/ת נשלחה בדואר לכל מי שזכאי/ת להצביע בבחירות הקרובות. ניתן לוודא את זכות הצבעה גם באתר האינטרנט של ועדת הבחירות באמצעות "בדיקת מיקום תחנת קלפי", ובאמצעות שיחת טלפון למוקד המידע והשירות של ההסתדרות: 2383*. הבדיקה תתבצע בתום תהליך זיהוי קצר, שיכלול אימות פרטים אישיים מול נציג/ת המוקד.

איפה ומתי מצביעים

איפה אפשר להצביע?
2031 קלפיות יוצבו ברחבי המדינה – באזורי המגורים ובמגוון מקומות עבודה. בהודעה לבוחר/ת שנשלחה בדואר, מופיעה כתובת תחנת הקלפי הקרובה לאזור המגורים. כל בוחר/ת יכול להצביע בכל קלפי ברחבי הארץ, מאלו המפורטות ברשימת הקלפיות באתר. זאת, מלבד הקלפיות המוצבות במקומות עבודה שאינם מאפשרים כניסה למי שאינם עובדים בהם.

כיצד אפשר לברר היכן הקלפי הקרוב לאזור המגורים שלי?
בהודעה לבוחר שנשלחה בדואר לכלל בעלי זכות הבחירה מצוינת כתובת הקלפי הקרובה למקום המגורים. נוסף לכך כל מצביע/ה יכול לברר מה כתובת הקלפי הקרובה לאזור מגוריו/ה בעמוד הראשי באתר האינטרנט של ועדת הבחירות. יש ללחוץ על הכפתור "בדיקת מיקום תחנת קלפי", להקיש את מספר תעודת הזהות ולענות על שאלת האבטחה. לאחר מכן יש להזין את מספר הטלפון הנייד, ובהמשך את הקוד לאימות שיתקבל במסרון לטלפון הנייד. בתום התהליך ניתן לראות מה כתובת הקלפי הקרובה לאזור המגורים ומה שעות פעילותה. ניתן לבצע את הבירור גם בשיחת טלפון למוקד המידע והשירות של ההסתדרות: 2383*

באילו שעות ניתן להצביע?
הקלפיות שיוצבו באזורי המגורים ייפתחו להצבעה בשעה 8:00 בבוקר ויפעלו עד השעה 22:00 בערב. הקלפיות במקומות העבודה יפעלו תוך התחשבות בשעות העבודה המקובלות באותם מקומות עבודה, אך בכל אופן הקלפיות לא יחלו לפעול לפני השעה 05:00 בבוקר ולא ימשיכו לפעול אחרי השעה 22:00 ביום הבחירות. פרטים מדויקים על שעות פעילות הקלפיות, ניתן לברר באתר ועדת הבחירות או במוקד המידע והשירות – 2383*.

איך מתנהלת ההצבעה

כיצד מזדהים בתחנת ההצבעה?
ההזדהות מול ועדת הקלפי מתבצעת באמצעות הצגת תעודת זהות או באמצעות אחת מהתעודות הבאות: דרכון, רישיון נהיגה, תעודת חבר/ת כנסת, תעודת חייל/ת או קצינ/ה.

כיצד תתנהל ההצבעה הממוחשבת?
השנה, הבחירות למוסדות הנבחרים של ההסתדרות ונעמת ייערכו באמצעות עמדות הצבעה ממוחשבות שתופעלנה בכל תחנות הקלפי ברחבי המדינה. ההצבעה תתבצע באמצעות לחיצה על צג מגע שבו יוצגו למצביע שמות המועמדים והסיעות למוסדות הנבחרים. כל עמדת הצבעה ממוחשבת תוצב מאחורי פרגוד על מנת להבטיח שתהליך הבחירה יהיה חשאי וסודי. פרטים נוספים על אופן ההצבעה, תוכלו למצוא בסרטון ההסברה.

באילו שפות תפעל עמדת ההצבעה הממוחשבת?
בתחילת הליך ההצבעה, כל אדם יוכל לבחור בשפה עברית או ערבית.

מה קורה אם במהלך הלחיצה על צג המגע, המצביע לוחץ בטעות על מועמד אחר במקום המועמד שהתכוון להצביע לו?
לפני סיום ההצבעה, יוצג מסך ובו ריכוז של בחירות המצביע/ה. בשלב זה, אפשר לחזור אחורה ולשנות את ההצבעה באמצעות לחיצה על כפתור "שינוי הצבעה", או לסיים את הליך ההצבעה באמצעות לחיצה על הכפתור "אישור וסיום". פרטים נוספים על אופן ההצבעה ניתן למצוא למצוא בסרטון ההסברה.

חשאיות וחופש הצבעה

האם מישהו יכול לדעת מה בוחר מסוים הצביע?
לפי ועדת הבחירות, אין כל אפשרות כזו. ההצבעה אינה נשמרת במחשב של ועדת הקלפי, אלא מועברת לשרת מרכזי. מערכת המיחשוב המתקדמת שבה מתבצעת ההצבעה היא מערכת שמבטיחה את חשאיות הבחירות ומגנה על סודיות ההצבעה. חשוב לדעת שהבוחר/ת אינו חייב/ת לשתף אף אדם בבחירותיו – לא לפני יום הבחירות, לא ביום הבחירות עצמו ולא אחריו.

האם ניתן יהיה לדעת מה היו תוצאות ההצבעה במקום עבודה מסוים?
לא. תוצאות ההצבעה נספרות ברמה ארצית, וכן בפילוח של מרחב המגורים שאליו משויכ/ת כל מצביע/ה. גם אם ההצבעה מתבצעת בתחנת הצבעה במקום העבודה או בכל תחנת הצבעה אחרת, היא נספרת באופן אוטומטי כחלק ממניין הקולות במרחב המגורים.

האם מותר למישהו להורות לבוחר/ת עבור מי להצביע?
לא. ההצבעה היא חופשית ואישית. ניתן להמליץ או לנסות לשכנע, אך ברגע ההצבעה הבוחר/ת ניצב לבדו וזכאי לבחור כרצונו ובאופן חשאי. הבטחת טובת הנאה או איום בפגיעה בבוחר/ת כתוצאה מהצבעה לסיעה או מועמד מסוים, היא עבירה על החוק.

נגישות ומלווים בקלפי

האם הקלפיות מונגשות לאנשים עם מוגבלות?
כל הקלפיות באזורי המגורים מונגשות לאנשים עם מוגבלות. לגבי הקלפיות במקומות העבודה, בוועדת הבחירות מדגישים שנעשה מאמץ למקם אותן באזורים מונגשים בחברה או במפעל, אך הדבר תלוי בנגישות הקיימת במקום העבודה.

מי זכאי/ת למלווה בהליך ההצבעה?
עד לחדר הקלפי כל אדם רשאי להגיע עם מלווה. ליווי אל מאחורי הפרגוד, למקום שבו מתבצעת ההצבעה, יתאפשר רק במקרים שבהם הבוחר/ת לא יכול/ה לבצע את פעולת ההצבעה מבחינה פיזית, כמו למשל במקרה של אדם עיוור או אדם שמשותק בידיו. במקרה כזה, ובכפוף לבקשת הבוחר/ת והסכמתו/ה, יוכל להצטרף אליו/ה מלווה אל מאחורי הפרגוד.
המלווה לא יכול ללוות יותר ממצביע/ה אחד/ת ביום הבחירות להסתדרות.

עוד דברים שכדאי לדעת

מי הם האנשים שמפעילים את תחנות הקלפי?
כל תחנת קלפי מנוהלת על ידי ועדת הקלפי שמורכבת משני אנשים: מזכיר/ת הקלפי ועוזר/ת המזכיר/ה, אשר מועסקים על ידי חברה חיצונית (חברת רשף). אנשים אלו אינם עובדי הסתדרות ואינם עובדים בגופים שקשורים להסתדרות, הם לא מזוהים עם אף סיעה שמתמודדת בבחירות.
בנוסף לוועדת הקלפי – כל רשימה שמתמודדת בבחירות רשאית להציב מטעמה משקיף/ה בשכר בכל תחנת קלפי.

האם יום הבחירות בהסתדרות הוא יום שבתון?
לא. זהו יום עבודה רגיל במשק. עם זאת, פרישת הקלפיות הרחבה ברחבי הארץ ובמקומות העבודה, ופתיחתן מהבוקר המוקדם ועד השעה 22:00, נועדו להנגיש ככל האפשר את ההצבעה.

מתי יפורסמו תוצאות הבחירות?
תוצאות הבחירות יפורסמו בלילה שבין שלישי לרביעי, שעות ספורות לאחר תום ההצבעה בשעה 22:00. מאחר שתהליך ספירת הקולות יהיה ממוחשב, קבלת התוצאות תהיה מהירה בהרבה ממערכות בחירות קודמות בהם ספירת פתקי ההצבעה נמשכה מספר ימים לאחר תום ההצבעה.

האם אפשר להצביע במועד אחר מלבד ביום הבחירות?
לא. ניתן להצביע רק ביום הבחירות ב-24 במאי 2022 בשעות הרלוונטיות.

האם המעסיק יכול לאסור על עובד ללכת להצביע?
במקומות עבודה שאפשרו להציב קלפיות בתחומם, המעסיקים נתנו בכך את אישורם להצביע. במקומות עבודה שבהם אין קלפי, ניתן להצביע במקום המגורים.

האם יש צורך בהודעה לבוחר?
לא. ההודעה לבוחר/ת נועדה לסייע לבוחר אבל אינה נחוצה לצורך ההצבעה.

האם ניתן להצביע מרחוק, באמצעות מחשב או טלפון נייד?
לא. בוועדת הבחירות מדגישים שעל מנת להבטיח את חשאיות הבחירות ואת טוהרן, לא יהיה ניתן להצביע מרחוק, וההצבעה תחייב התייצבות פיזית באחת הקלפיות.

האם יהיו קלפיות שבהן אפשר להצביע עם פתקים?
לא. השנה, מערכת הבחירות למוסדות הנבחרים של ההסתדרות ונעמת תהיה ממוחשבת באופן מלא, וכל הבוחרות והבוחרים יצביעו אך ורק באמצעות עמדות ההצבעה הממוחשבות בתחנות הקלפי.

האם אפשר להצביע ב'פתק לבן' באחת או יותר מההצבעות?
כן.

האם יש חשש למתקפת סייבר שתשפיע על תוצאות הבחירות?
לפי ועדת הבחירות, "אין חשש כזה. מערכת המיחשוב של קבוצת מלם תים שנבחרה לשמש לבחירות היא מערכת אמינה וחזקה שעומדת בתקני אבטחת מידע מחמירים ביותר, על מנת להבטיח את חשאיות הבחירות ואת טוהרן."

מה כתובת אתר ועדת הבחירות המרכזית ואיזה מידע נמצא בו?
כתובת האתר היא: https://elec.histadrut.org.il/. ניתן להגיע לאתר ועדת הבחירות של ההסתדרות באמצעות גלישה מהמחשב או מהטלפון הנייד. האתר כולל מידע על ההחלטות שהתקבלו בוועדת הבחירות, חוקת הבחירות, רשימת חברי הוועדה, ההסכמים הקואליציוניים, רשימת הקלפיות ברחבי המדינה, רשימות המועמדים, ועדכונים נוספים הקשורים למערכת הבחירות וליום הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!