דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מגיפה של פערים: מיליארדר נוצר כל 30 שעות, מיליון איש מתדרדרים לעוני כל 33 שעות 

״מיליארדרים מגיעים לדאבוס כדי לחגוג עלייה מדהימה בעושר שלהם״, אומרת גבריאלה בוצ׳ר, מנהלת ארגון אוקספם, שמפרסם דו״ח על הפערים הגדלים בעולם, ״העושר שלהם לא גדל בגלל שהם חכמים יותר או עובדים קשה יותר. השכירים עובדים קשה יותר, בשביל פחות כסף ובתנאים קשים יותר. עשירי העל השחיתו את המערכת במשך שנים וכעת הם קוטפים את הפירות״

גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מיליארדר חדש נוצר כל 30 שעות במהלך מגיפת הקורונה. מיליון איש עלולים להדחף לעוני בקצב דומה במהלך השנה, 2022. כך עולה מנתוני דו״ח אוקספם שפורסם היום (ב׳) לקראת הכנס הכלכלי העולמי בדאבוס.

״מיליארדרים מגיעים לדאבוס כדי לחגוג עלייה מדהימה בעושר שלהם״, אומרת גבריאלה בוצ׳ר, מנהלת ארגון אוקספם, ״המגיפה, וכעת עלייה חדה במחיר האנרגיה והמזון הן במילים פשוטות, בוננזה בשבילם. במקביל, עשורים של התקדמות בנוגע לעוני קיצוני נמחקים, ומיליוני אנשים מתמודדים עם עליות בלתי אפשריות בעלות הכלכלית הנדרשת כדי להשאר בחיים״.

במהלך המגיפה 573 אנשים הפכו למיליארדרים. לצד זאת, 263 מיליון איש צפויים להתרסק לעוני קיצוני השנה, מיליון איש כל 33 שעות. העושר הכולל של המיליארדרים עלה ב-24 חודשי המגיפה יותר מאשר ב-23 השנים שקדמו לה. עושרם שווה ל-13.9% מהתוצר העולמי, פי 3 מבשנת 2,000, אז עמד העושר על 4.4% מהתוצר.

״העושר של המיליארדרים לא גדל בגלל שהם חכמים יותר או עובדים קשה יותר״, אומרת בוצ׳ר, ״השכירים עובדים קשה יותר, בשביל פחות כסף ובתנאים קשים יותר. עשירי העל השחיתו את המערכת במשך שנים וכעת הם קוטפים את הפירות.

״הם תפסו כמות בלתי נתפסת מהעושר הלאומי באמצעות הפרטה ומונופולים, בעוד שהם מחלישים רגולציה ואיגודי עובדים, ומחביאים את המזומנים שלהם במקלטי מס, הכול בשותפות עם הממשלות״.

המחקר של אוקספם מראה שתאגידים בתחום המזון, האוכל והתרופות – תחומים בהם המחירים עלו בצורה ניכרת – הגיעו לרווחי שיא. עושרם של המיליונרים בתחומי המזון והאנרגיה עלה ב-453 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות, כמיליארד דולר כל יומיים. חמש ענקיות האנרגיה הגדולות מרוויחות 2,600 דולר בכל שנייה, ויש 62 מיליארדרים חדשים בתחום המזון.

עשרת האנשים העשירים בעולם מחזיקים ברכוש השווה ל-40% מהעניים ביותר, כ-3.1 מיליארד בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!