דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הערכות: העלאת הריבית ל-2% עד סוף השנה, תייקר את המשכנתאות בכ-300 שקלים בחודש

בנק ישראל העלה את הריבית בחדות יחסית לרמה של 0.75%, אבל ההשפעה על עליית המחירים תהיה איטית ומוגבלת | תחום שיעבור שינוי מהיר הוא שוק המשכנתאות

דירות חדשות בנתניה (צילום: גילי יערי/פלאש90)
דירות חדשות בנתניה (צילום: גילי יערי/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל העלה אתמול (שני) את הריבית לרמה גבוהה יחסית של 0.75%. הדבר מעיד אימוץ מדיניות תקיפה מבחינת הבנק. למרות זאת, השפעת העלאת הריבית על המחירים תהיה איטית ומוגבלת. תחום אחד שבו תהיה להחלטה השפעה ישירה על המחירים הוא מחיר המשכנתאות.

לפי חישוב של איגוד יועצי המשכנתאות, העלאת הריבית ב-0.4% משמעותה תוספת של כ-75 שקלים בחודש, במקרה ש-400 אלף שקלים מתוך המשכנתא הם במסלול הצמוד לריבית הפריים.

בשיחה עם 'דבר' העריך היועץ יונתן ברלינר שעליית הריבית עד לרמה של 2% (על פי התחזיות עד לסוף השנה), משמעותה תוספת של 250 שקלים נוספים להחזר החודשי, סך הכול 325 שקלים בחודש מתחילת העלאת הריבית.

צריך לקחת בחשבון שהריבית תמשיך לעלות. באיגוד יועצי המשכנתאות מבהירים שמסלול ההצמדה לפריים עדיין נותר אטרקטיבי: יש לזכור שבשנה האחרונה עלה מדד המחירים לצרכן ל-4%.

נכון לעכשיו, השפעת התייקרות המשכנתא על הביקוש לדירות עדיין לא ניכרת. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-16.3%. בבנק ישראל מציינים שהיקף המשכנתאות בחודש אפריל עמד על 10.5 מיליארד שקלים, ירידה בהשוואה למרץ, אבל בניכוי עונתיות עדיין קצב גבוה.

כלכלני בנק לאומי מעריכים שהעלייה במחירי המשכנתא תאט את הקצב. היא תהפוך רכישת דירה לאטרקטיבית פחות לזוגות צעירים ולמשקיעים, מה שיכול אולי למתן את הקצב. יש לציין שמחירי הדירות אינם חלק ממדד המחירים לצרכן, כך שלמרכיב זה לא תהיה השפעה על האינפלציה.

מטרתה המוצהרת של העלאת הריבית היא להאט את הפעילות במשק, לגרום לביקוש לרדת וכך לגרום לירידת מחירים. ספק אם העלאת הריבית תשיג מטרה זו בזמן הקרוב. כמו האינפלציה עצמה, חלק מהשיח על הקשר בין עליית הריבית לעליית המחירים מיובא לישראל מעבר לים.

מוצרי צריכה רבים בישראל מיובאים, והעלייה העולמית במחירי המזון והאנרגיה תגרום ככל הנראה לעליית מחירים גם אם הביקוש ירד. השכר עולה בקצב המגמה של לפני משבר הקורונה, כלומר דרישות השכר אינן מניע מרכזי לעליית מחירים. אין זה אומר שהאטת המשק לא תוביל להורדת מחירים, אבל נראה שהשפעתה תהיה מצומצמת יחסית.

השפעה ישירה יותר של הריבית על המחירים היא בגלל שער הדולר. התחזקות השקל היא אחת הסיבות המרכזיות שהשאירו את המחירים בישראל נמוכים. פער ריביות משמעותי בין ישראל לארה"ב תומך בהחלשת השקל, מה שעלול לגרום לעליית מחיר האנרגיה והמוצרים המיובאים. אם ישראל תפגר בצורה משמעותית מאחורי הפדרל ריזרב והשקל יחלש משמעותית, ההשפעה על המחירים תהיה מהירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!