דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המדינה לבית הדין: "המתווה הנוכחי לקיצור תורנויות המתמחים לא ישים, מתנהל שיח על תיקונו"

היתר ההעסקה שקובע שהתורנויות בבתי החולים בפריפריה יקוצרו מ-26 ל-18 שעות לא יצא לפועל כבר חודשיים עקב חוסר הסכמה בין משרדי הבריאות לאוצר | בימים אלו מנהל האוצר מו"מ עם ההסתדרות הרפואית על קיצור התורנויות ל-21 שעות

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש מציגים חוזר מנכ״ל חדש האוסר על ״טיפולי המרה״ (צילום: מירי שמעונוביץ)
שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש (צילום ארכיון: מירי שמעונוביץ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרדי הבריאות והאוצר הודיעו לבית הדין לעבודה שבכוונתם לתקן את היתר ההעסקה לרופאים שקובע קיצור מדורג של התורנויות מ-26 ל-18 שעות, עקב "חוסר ישימותו בנוסחו הנוכחי".

בהודעה עדכון לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, שהוגשה בתגובה לעתירת שירותי בריאות כללית לביטול ההיתר, נכתב ש"בימים האחרונים התנהל שיח על תיקון נוסחו של ההיתר. נכון להיום לא הגיעו גורמי המדינה להחלטות בנוגע לאופן תיקונו". עוד ביקשו המשרדים לעדכן את בית הדין עד ראשון הקרוב.

זוהי הפעם הראשונה שבה מצהירה המדינה באופן רשמי שההיתר יתוקן. בהודעה קודמת לבית הדין, מה-19 באפריל, נכתב ש"קיימים פערים שאינם מאפשרים יישומו של ההיתר במצב הדברים הנוכחי".

ההיתר המקורי שקבעה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי באוקטובר קבע שתורנויות הרופאים ב-10 בתי חולים בפריפריה יקוצרו מ-26 ל-18 שעות ועד 6 תורנויות בחודש, ב-10 בתי חולים בפריפריה הצפונית והדרומית, בכל מקצועות הרפואה מלבד כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ. הוא נכנס לתוקף ב-30 במרץ השנה, עם קביעה כללית שמשרדי הבריאות והאוצר יקדמו קיצור תורנויות "בהיקף נרחב" בבתי החולים בכל הארץ בתוך חמש שנים.

ההיתר לא יושם עקב מחלוקת בין משרד הבריאות לבין משרד האוצר וההסתדרות הרפואית על שורת סוגיות: החל משכר המתמחים לאחר הקיצור ועד חשש ממחסור חמור של כוח אדם בבתי החולים בעקבותיו. צוות היישום לקיצור התורנויות, שהיה משותף למשרד הבריאות, האוצר וההסתדרות הרפואית, לא הצליח להגיע להסכמה לגבי אופן היישום. בפועל אף משמרת של מתמחה לא קוצרה.

לכל הגורמים העוסקים בנושא קיצור תורנויות המתמחים ברור זה זמן רב שיש צורך בתיקון ההיתר. אך המחלוקת, שעדיין לא הוכרעה, היא מהו התיקון הנדרש.

בדו"ח צוות היישום של משרד הבריאות המליצו על שורת הגמשות במתווה, בהן דחיית הקיצור ברוב מהמקצועות שעליהם המתווה אמור לחול מלבד רפואה פנימית, גריאטריה ורפואה דחופה; מתן אפשרות בחירה למתמחה לבצע תורנויות ארוכות של 26 שעות בסופי שבוע לתקופת ביניים, כדי לתת מענה למצב שבו התורנויות המקוצרות ידרשו מהם לעבוד כמעט בכל סוף שבוע; דחיית ההגבלה על 6 תורנויות בחודש עד סוף 2023; והקמת מנהלת שתאשר הסדרי העסקה חריגים בבתי חולים בהם יתגלו קשיים.

במשרד האוצר ובהסתדרות הרפואית מקדמים מודל אחר, שכולל קיצור מצומצם יותר של התורנויות, ל-21 שעות (19 שעות ושעתיים חפיפה) במקום 18 שעות כפי שנקבע בהיתר. הם מזהירים כי גם לפי דו"ח משרד הבריאות, יישום המתווה של משמרות 16+2 עלול להוביל למחסור חמור בכוח אדם החל מ-2026. קושי נוסף הוא סוגיית שכר הרופאים לאחר הקיצור. במודל 16+2 המתמחה מפסיד את עבודת הבוקר בבית החולים לפני ואחרי התורנות, ובאוצר מתנגדים לשלם שכר רגיל על כך. לעומת זאת, בקיצור ל-21 שעות הצדדים קרובים לסיכום על שימור שכר המתמחים שתורנויותיהם יקוצרו. גם קיצור ל-21 שעות יחייב שינוי בהיתר.

בארגון המתמחים של ההסתדרות הרפואית קראו לממשלה לאמץ את המודל שהציעו. "מעמדת המדינה שהוגשה היום לבית הדין לעבודה ניתן להבין את מה שידענו כבר מזמן – המתווה אותו מקדם משרד הבריאות הינו לוקה בחוסר ישימות. ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית מזכיר כי על השולחן קיימת הצעה למתווה ישים אשר יטיב עם המתמחים והמתמחות, מאפשר קיצור בר קיימא עם תוכנית ממשית להרחבת הקיצור לכלל הארץ, וזאת מבלי לפגוע בשכר או בזכויות הסוציאליות הקיימות והעתידיות שלנו. אנו קוראים לשר הבריאות ושרת הכלכלה, שמעכבים את החלטת המדינה, לגלות אחריות ולקצר את התורנויות עוד היום."

בארגון מרשם שבו חברים כאלף מתמחים, והוביל את המאבק לקיצור התורנויות ל-18 שעות, מחו על הנסיגה מהמתווה המקורי של קיצור התורנויות. לדבריהם, "'המתווה לא ישים' זו מכבסת מילים ל'אנחנו נכנעים להסתדרות הרפואית שתעשה הכל כדי להמשיך את ההעסקה הפוגענית של המתמחים״. בארגון איימו ב"כאוס בביה"ח החל מה-1.6 וככל שמתווה קיצור התורנויות לא יצא לפועל/ יאושר". כמחאה, 240 מתמחים נעדרו מעבודתם והשתמשו ביום מחלה בשני השבוע.

לדברי מרשם, "כל המתווים שצצו להם בימים האחרונים, המדברים על "קיצור תורנויות" ל- 21 שעות, רק במחלקות הפנימיות רק בפריפריה, נועדו להנציח את ההעסקה הבלתי אנושית של הרופאות והרופאים המתמחים ולסכל את המתווה של שרת הכלכלה ושר הבריאות ולא נוכל להסכים להם. מנסים למכור לנו פייק קיצור תורנויות ולתת לנו 'דמי שתיקה' כדי שנפסיק את המאבק. אנחנו לא ניתן לזה לקרות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!