דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שירות התעסוקה: שוק העבודה התאושש ב-2021, אך הפערים העמיקו

דו"ח מסכם שמפרסם היום (ד׳) שירות התעסוקה מראה כשלמרות שהאבטלה הגיעה לרמתה הנמוכה ביותר מתחילת הקורונה (4.2%), מספר המועסקים במשרות חלקיות גדל בכ-15% | בנוסף לענף ההייטק, הביקוש לעובדים כלליים בלתי מקצועיים נמצא בשיאו

מלצרית בבית קפה (צילום: דוד כהן/פלאש 90)
מלצרית בבית קפה (צילום: דוד כהן/פלאש 90)
הדס יום טוב

שנת 2021 התאפיינה במגמת התאוששות של שוק העבודה ממשבר הקורונה, לצד גידול במספר תובעי קצבת הבטחת ההכנסה ובמספר המועסקים במשרות חלקיות, כך על פי דו"ח מסכם שמפרסם היום (רביעי) שירות התעסוקה, שמציג את מגמות השינוי שעבר שוק העבודה בשנת שיא הקורונה, בהשוואה לשנים קודמות ובהשוואה בין לאומית. 

הדו"ח מצביע גם על פיחות במספר העובדים לעומת הצפי, והעמקת הפערים בין המרכז לפריפריה בכמות המשרות. 

התאוששות לצד העמקת פערים 

לפי הדו"ח, שוק העבודה הישראלי נכנס למשבר הקורונה כשהוא במצב של תעסוקה כמעט מלאה: כ-64% השתתפות בשוק העבודה, ושפל היסטורי של פחות מ-4% אבטלה לצד שיעור משרות פנויות תואם. בשיא המשבר, בחודש פברואר 2021 בימי תום הסגר השלישי, היו כ-867 אלף דורשי עבודה.  

עם זאת, שנת 2021 נרשמה כשנת התאוששות משמעותית בשוק העבודה, כאשר מנקודה זו כמות דורשי העבודה הלכה וירדה. בחודש האחרון של שנת 2021 הגיע מספר דורשי העבודה לכ-177.8 אלף אנשים, ושיעור דורשי העבודה מכוח העבודה הגיע לרמה הנמוכה ביותר שנמדדה מתחילת התפשטות נגיף הקורונה: 4.2%.

אך נתוני הדו"ח מראים שההתאוששות לא היתה שלמה. כאשר מביאים בחשבון את מגמות הגידול במספר המועסקים שאפיינו את השנים שקדמו למשבר הקורונה, בסוף 2021 מספר המועסקים בישראל היה צריך להיות גבוה יותר. נוסף על כך, למרות שמספר תובעי הבטחת הכנסה לא עלה באופן משמעותי במהלך המשבר, דווקא בסוף שנת 2021 מספרם עמד על 77 אלף – נתון גבוה באופן משמעותי בהשוואה למספרם טרום המשבר  אז הוא עמד על 62 אלף בלבד. 

מאפיין נוסף של החזרה לעבודה הוא גידול של כ-15% במספר המועסקים במשרה חלקית מאז היציאה מהסגר השלישי, יותר מפי שלושה מהגידול שנרשם במספר המועסקים במשרה מלאה, שעמד על כ-4.7%. מהנתונים עולה שכ-45.8% מהגידול במספר כלל המועסקים מאז היציאה מהסגר השלישי מקורו בעובדים שמועסקים במשרה חלקית, בעוד בתקופה המקבילה בשנים 2018 – 2019 נרשמה דווקא ירידה במספר המועסקים במשרות חלקיות. 

ביקושים לעובדים בקצוות השוק 

בחינת הדו"ח את התפלגות המשרות הפנויות לפי משלחי יד וענפים מגלה כי אף שנרשמה עלייה במרביתם המוחלט של ענפי התעסוקה, הביקושים המשמעותיים יותר נמצאים בקצוות התעסוקתיים- במקצועות הדיגיטליים והטכנולוגיים, שיאני השכר במשק, לצד משלחי היד הכלליים, הבלתי מקצועיים ובעלי השכר הנמוך ביותר. 

בראש רשימת המשרות הפנויות בנובמבר 2021 עומדות משרות מפתחי התוכנה, אך מיד אחריהם מלצרים, עוזרי מכירה בחנויות, מאבטחים, מטפלים סיעודיים בבתים פרטיים, טבחים, נציגי מכירות בטלפון, נהגי משאיות ועובדי ניקיון. במקום גבוה ברשימה ניתן לראות גם עובדות סוציאליות, עובדי הוראה ומטפלים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!