דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מס על קילומטראז׳ והסרת פיקוח בחקלאות: 35 הרפורמות של חוק ההסדרים

טיוטת החוק שגובש במשרד האוצר כוללת מסלול מהיר לאישור מיזמי תשתיות, היטל לעסקים למימון המטרו, הגבלות על ביטוחי בריאות פרטיים וצעדים לקידום 'חזון מיליון עובדי ההייטק' של בנט ולפיד

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: לע״מ)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

תכנית חוק ההסדרים לתקציב 2023 תופץ בקרוב, ולפי טיוטה שהגיעה לידי 'דבר', גם השנה יוזם משרד האוצר חוק בהיקף נרחב מאד. 35 רפורמות מופיעות בטיוטת התכנית, המתפרשת על 174 עמודים. הטיוטה עוד צפויה לעבור שינויים, וצפוי להתווסף אליה קובץ של רפורמות נוספות שיכלול תיקוני חקיקה שנוגעים במערכת המס.

טיוטת החוק שגובש במשרד האוצר כוללת מס על נסועה (קילומטראז') ברכב פרטי שיחליף את מס הבלו על הדלק, הגדלת תקצוב לחינוך החרדי, והסרת פיקוח על מוצרים חקלאיים, מהלך שנבלם בחוק ההסדרים הקודם לאחר מאבקים של החקלאים. עוד כוללת הטיוטה מסלול מהיר לאישור מיזמי תשתיות, היטל לעסקים למימון המטרו, הגבלות על ביטוחי בריאות פרטיים, וצעדים לקידום 'חזון מיליון עובדי ההייטק' של בנט ולפיד.

אלו הרפורמות בטיוטת החוק:

הסרת פיקוח על ייבוא חקלאי

אחרי שהרפורמה בחקלאות יצאה מחוק ההסדרים הקודם ויצרה עימות פוליטי, משרד האוצר מנסה לקדם שוב שינוי מקיף של הסרת רגולציה. לפי ההצעה, בשר, ביצים ועוף שיקבלו אישור על ידי הרשויות בארצות הברית ובאיחוד האירופי לא יצטרכו אישור נוסף בישראל. בנוסף יצומצמו משמעותית הבדיקות הנדרשות לייבוא מזון.
עוד מוצע במסגרת תיקון זה להוריד סמכויות רבות מהשירות להגנת הצומח במשרד החקלאות, שמגן על החקלאות הישראלית מפני כניסת מזיקים, וכן הורדת סמכויות ממועצת ענף ההטלה. על פי התכנית יוארך התוקף לשיווק של ביצים ובשר, ויוסר המכס מייבוא עוף.

היטל מימון מטרו על בעלי עסקים ודירות

הטלת מס על כל עסק או דירת מגורים להשקעה שנמצאים בקרבת המטרו המתוכנן. היטל זה נועד לשקף את השבחת הנכס בעקבות פתיחת קו הרכבת. התשלום יתחיל עם תחילת העבודות, והוא ייקבע על ידי שר האוצר באישור ועדת הכספים. עלות מימון המטרו היא 150 מיליארד שקל, וההיטל אמור לממן חצי מהפרויקט.

רפורמה בחינוך החרדי – תקצוב תמורת לימודי ליבה

מוצע לחתוך את המימון של רשתות החינוך המרכזיות של הציבור החרדי, מרכז החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני. כדי לקבל מימון יצטרכו בתי הספר ללמוד ולהבחן בלימודי ליבה, אנגלית מתמטיקה ועברית, ורק בתי ספר שיעמדו במבחן מיוחד בתחומים אלה יקבלו תקצוב. בפועל הרפורמה כופה על מערכת החינוך החרדית לימודי ליבה בתמורה לתקציב, והיא צפויה לעורר התנגדות נרחבת במפלגות החרדיות.

הגבלות על ביטוחי הבריאות הפרטיים, הרחבת התכנית לקיצור תורים

בתכנית מוצעים שורת תיקונים שנועדו להחליש את ביטוחי הבריאות הפרטיים ולחזק את הרפואה הציבורית. בין היתר, במקרה של כיסוי כפול, חברת הביטוח הפרטית תצטרך לשלם על טיפול ולא קופת החולים, מה שאמור למנוע מצב בו חברות הביטוח הפרטיות משווקות לציבור כיסוי ביטוחי למקרים שקופת החולים מכסה. בנוסף יוטל תשלום מס על פנייה לגורם פרטי לשירותים שיש להם כיסוי ציבורי.
לפי התכנית יוקצו 250 מיליון שקלים לתכנית לקיצור תורים במערכת הבריאות.

מס נסועה (קילומטראז') במקום מס על הדלק

מוצע להטיל מס חדש שיחליף את הבלו ויותאם למעבר לרכב חשמלי, וישולם לפי מספר הק"מ שהרכב נוסע (נסועה). המס אמור להיות מקביל לבלו בכך שהוא משקף את העלויות הנוספות של השימוש ברכב, אלא שבגלל שמדובר ברכב חשמלי הוא לא יכלול תשלום בגין זיהום ורעש. ועדה מיוחדת אמורה לבחון גביית מס זה וכן היבטים נוספים שקשורים למעבר לרכב חשמלי כמו ההשפעה על הביקוש לחשמל, עמדות טעינה, פריסת רשת החשמל ועוד.

קרן לעידוד בניית דיור ברשויות

הקמת קרן חוץ תקציבית שמטרתה לתמרץ רשויות לבנות יחידות מגורים בשטחן. מטרת המהלך היא להתמודד עם המצב בו רשויות נמנעות מלבנות דירות למגורים מאחר והארנונה למגורים נמוכה, מה שהופך את הגדלת מספר התושבים ברשות לגרעונית. הקרן תתבסס על הפרשה מהארנונה שלא למגורים באופן דיפרנציאלי לפי האשכול הכלכלי חברתי של הרשות. כל היתר בנייה יקנה מענק של 2,000 שקלים בשנה.
בנוסף רשויות מקומיות יוכלו לעלות את הארנונה למגורים ב-5% באופן חד פעמי בלי אישור שר הפנים.

שינוי בשיטת סבסוד הצהרונים

מוצע שהסבסוד יעשה באופן דיפרנציאלי לפי ההכנסה של ההורים, ולא לפי האשכול החברתי כלכלי בו נמצא הצהרון. בנוסף תחום הצהרונים יעבור לאחריות משרד העבודה, אם כי הליווי החינוכי ישאר במשרד החינוך.

המגזר הציבורי: אפשרות לקביעת רכיבי שכר שלא יחושבו בפנסיה

הממונה על השכר מציע שניתן יהיה לקבוע בהסכם קיבוצי רכיבי שכר שאינם מחושבים בקצבת הפנסיה. זאת על מנת לאפשר שינויים במבנה השכר במגזר הציבורי. בנוסף מוצע להוסיף מסלולי העסקה במוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים שלא מזכים פנסייה תקציבית.

מאבק בהון השחור: הרחבת ההגבלות על שימוש במזומן ובמטבעות קריפטו

הגבלת החזקת כסף מזומן ל-200,000 שקלים, החזקת סכום גבוה יותר תהיה עבירה פלילית. חובת דיווח על סכום בין 50 ל-200 אלף שקלים, ועל נכסים בשווי העולה על 200 אלף שקלים, כולל נכסים דיגטליים ומטבעות קריפטו.

10 מיזמי תשתיות במסלול המהיר

שר האוצר יקבע עשר מיזמי תשתיות לאומיות, שיקבלו מגוון הקלות. בין היתר גופי רגולציה יצטרכו לתת מענה לפרוייקטים אלה בזמן מקוצר, יותר להם להרעיש, העבודה שלהם מול הרשות המקומית תוקל ועוד. התכנית גם קובעת שגופים פרטיים שיקבלו רישיון יוכלו לבצע חפירת עתיקות שנדרשת לשם קידום תשתית במקום רשות העתיקות, לאחר שיקבלו ממנה רישיון.

הגבלת מיזוגים של ספקי מזון

כל מיזוג בין ספקי מזון גדולים ידרש לאישור הממונה על התחרות, והסכמי בלעדיות יוגבלו. בנוסף יאסר על קמעונאיים לתת יותר מ-50% משטח המדף שלהם לספק מזון גדול.

תכנית 'מיליון איש בהייטק: קידום לימודי מדעים, מתמטיקה ואנגלית בתיכונים ובאקדמיה

תכניתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מגולמת בשורת החלטות, אך קשה להעריכן ללא סכומי הכסף שיוקצו להם. התכנית מציבה יעדים ל'בגרות הייטק' הכוללת 5 יחידות באנגלית, מתמטיקה ומדעי המחשב או פיסיקה, שאת אופן הביצוע שלהם תקבע מנכ"לית משרד החינוך. בנוסף נקבעו יעדים לסטודנטים במקצעות אלה, הנדסאים, שיפור השפה האנגלית, הכשרה ועוד. מלבד יעדים וקביעת אופן בקרה, לא ברור מהחוק איך יראה המנגנון שיישם את התכנית, מלבד דו"ח מעקב של רשות החדשנות.

מכירת תרופות ללא רוקחים

משרד האוצר מקדם מהלך שנוי במחלוקת, שיאפשר חלוקת תרופות מרשם ללא רוקח בחלק מהמקרים, ובכך לייצר את התנאים לבתי מרקחת אוטומטיים. המהלך הוצע גם בטיוטת חוק ההסדרים הקודם והוסר ממנה.
בנוסף מוצע לאפשר לחולים לנייד את המידע הרפואי שלהם, ויהיו הקלות לניסויים קליניים בתרופות.

רפורמה בשוק התשלומים: העברת כסף בין אפליקציות שונות

חקיקת חוק שיאפשר העברת כסף בין אפליקציות תשלומים שונות, כגון פייבוקס וביט, פעולה שכיום אינה מתאפשרת.

דירוג אשראי לעסקים קטנים

הכנסת עסקים קטנים ובינוניים למערכת נתוני האשראי שמדרגת את יכולת החזר החוב שלהם ואת הסיכון הכרוך בהלוואה. כך אמורה להתפתח תחרות בין נותני אשראי על האפשרות להלוות לעסקים קטנים.

הקלות מס לעוסקים זעירים

תיקונים במערכת המס שאמורים לאפשר לעוסקים שמחזור עסקיהם עד 102 אלף שקל בשנה מגוון הקלות, שיקלו עליהן לנכות הוצאות מתשלום המס. מטרת תיקון זה לסייע לעוסקים פטורים, בין היתר כאלה המועסקים בחברות כמו וולט ודומיהן (כלכלת החלטורה), שנאלצים להתנהל בחוקי מס בדומה לחברה קטנות. הם יוכלו לנכות מהכנסתם החייבת במס 20% הוצאות בלי שידרשו להוכיח זאת.

פיזור מועצות לשירותי דת ברשויות המקומיות

מתן סמכות לשר לשירותי דת לפזר מועצה לשירותי דת ברשות מקומית. שינוי זה צפוי לגרור התנגדות במפלגות החרדיות.

רשויות תחבורה מרחביות

העברת סמכויות לגופים אזוריים שינהלו את התחבורה הציבורית בתחומן.

התחדשות עירונית לבתים צמודי קרקע

יצירת תשתית חוקית להתחדשות עירונית בבתים צמודי קרקע. עד כה רוב ההתחדשות העירונית נעשתה בבנייה רוויה. על פי משרד האוצר, בקרבת תוואי המטרו העתידי יש 4,500 יחידות דיור צמודות קרקע שיש פוטנציאל להפוך אותן לרבי קומות.

תכנון ובנייה: הקלות ברישוי ועידוד בנייה רוויה

מוצעות שורת הקלות להליכי רישוי ובניה, ומתן סמכות גדולה יותר לוועדות מקומיות ומחוזיות. בנוסף מוצע להקל על בנייה בשטחים חומים (ציבוריים) שיקלו על עירוב שימושים ובנייה רוויה. כדי לקדם תקציבי פיתוח ברשויות המקומיות, מוצע שכברירת מחדל יוטלו היטלי פיתוח, גם אם העיר לא קבעה זאת בחקיקת עזר.

השקעה במחקר ופיתוח ובינה מלאכותית

שורת החלטות שנועדו לתמוך במדיניות מחקר ופיתוח של האוניברסיטאות, וקידום תכנית לאומית לפיתוח בינה מלאכותית. את התכנית יממנו משרד החדשנות ומשרד האוצר, אך סכום הכסף לא פורט.

התאמות רשת החשמל לאנרגיות מתחדשות

הקלות רגולציה שנועדו להתאים את רשת החשמל לשימוש באנרגיות מתחדשות. בין היתר מוצע לאפשר למנהל מערכת חשמל להתיר למפעיל לעבור על החוק ייצור חשמל נקי כדי למנוע פגיעה באספקת החשמל. בנוסף מוצעות תקנות להקצאת קרקע למתקני אנרגיה מתחדשת.

רפורמות נוספות שמוצעות

  • הפיכת תלוש שכר דיגיטלי לברירת מחדל
  • איחוד המוסד לבטיחות וגהות ומנהל הבטיחות לרשות לאומית לבטיחות
  • הקלת עומסים במערכת המשפט על ידי יצירת מסלולים אלטרנטיביים
  • האצת פינוי שדות מוקשים
  • הגברת תחרות בענף התיווך לביטוח וחיסכון פנסיוני

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!