דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

האוצר מקדם ביטול בפועל של חוק אוויר נקי בחוק ההסדרים 

לפי טיוטת החוק ניתן יהיה להחריג תחנות כוח מכללי חוק אוויר נקי, במידה ויש סכנה ליציבות אספקת החשמל. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הודיעה שלא תסכים לשינוי

תחנת הכוח רוטנברג באשקלון (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
תחנת הכוח רוטנברג באשקלון (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

טיוטת חוק ההסדרים כוללת סעיף שמבטל באופן מעשי את חוק אוויר נקי במשק החשמל. לפי הטיוטה, ישונה חוק משק החשמל כך שבעל רישיון לניהול המערכת יהיה רשאי להתיר ליצרן חשמל לפעול שלא בהתאם לחוק אוויר נקי מבלי שהפעולה תיחשב כמעשה או מחדל בניגוד לחוק.

זאת, בתנאי שהדבר דרוש למניעת פגיעה באמינות הספקת החשמל וכשחברת ניהול המערכת לא סבור שיש פתרון אחר למניעת פגיעה זו.

עוד הוסבר כי הנושא יהיה בסמכות שרת האנרגיה, שתוסמך להתקין תקנות לאחר התייעצות עם רשות החשמל ועם חברת ניהול המערכת, אך לא עם המשרד להגנת הסביבה, האחראי על יישום חוק אוויר נקי.

שינוי זה נוגע קודם כל להפעלתן של תחנות כח פחמיות, ובייחוד ליחידות הייצור הפחמיות 1- 4 באורות רבין בחדרה, אשר לא הותקנו בהן מסננים להפחתת פליטות. אלו התחנות הזקנות והמזהמות ביותר הפועלות בישראל, אך העברתן למצב שימור מתעכבת בשל קשיים בהקמת 2 יחידות ייצור חדשות המונעות בגז, באותו אתר.

במשרד האנרגיה ובחברת ניהול המערכת לא התקבלו תגובות לשאלות "דבר" בנושא.  במשרד להגנת הסביבה, לעומת זאת, מתכוונים לעצור את המהלך.

"אגף תקציבים העביר טיוטת הצעת מחליטים כחלק מחוק ההסדרים, שמשמעותה המעשית היא מתן פטור לחברת החשמל ולכלל יצרני החשמל הפרטיים מהוראות חוק אוויר נקי, תוך התעלמות מהנזקים הבריאותיים והסביבתיים. זו הסתכלות כלכלית צרה, על חשבון בריאות הציבור. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הודיעה שלא תסכים למעקף החוק ולא תאפשר לו להתקדם במסגרת חוק ההסדרים", נכתב בתגובת המשרד ל"דבר".

לגבי יחידות 1-4 אמרו במשרד כי "מזהמי האוויר הנפלטים מתחנות הכוח הם בעיקר תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, פחמימנים כולל חומרים פוליארומטיים ודיוקסינים/פורנים, חלקיקים, לרבות חלקיקי מתכות ועוד. ההשפעות הבריאותיות העלולות להיגרם מחשיפה למזהמי אוויר אלו הן משמעותיות ומסוכנות. הנזק בעלויות חיצוניות בריאותיות-סביבתיות כתוצאה מפליטות המזהמים מיחידות אלה מוערך בלא פחות מ-2.7 מיליארד שקל בשנה, לרבות פליטות גזי חממה. עלות כל יום שבו יחידות 1-4 לא נסגרות, מסתכמת ביותר מ-8 מיליון שקל לארבע היחידות. נתונים אלה מעידים על הבהילות בסגירת היחידות, כפי שהתחייבו כלל הגורמים, ועל הנזק האקוטי לבריאות הציבור".

עוד ציינו במשרד כי " ראוי היה שחברת החשמל והממונים עליה יפעלו בנחישות לקדם את הפעולות הנדרשות שיובילו לסגירת היחידות הפחמיות בהקדם בהתאם להתחייבות החוקית, וישקיעו פחות אנרגיות (מזהמות) בצעידה במדרון חלקלק, שיוביל את החברות המזהמות ביותר במשק – בז"ן, קצא"א ואחרות – לדרוש גם הן פטור מהחוק, בחסות הרגולטורים הכלכליים".

חברת החשמל מתקשה להיפרד מהפחם

בשנת 2016 התחייבה חברת החשמל, בהסכמות משותפות עם רשות החשמל, משרד האוצר ומשרד האנרגיה, כי היחידות הפחמיות 1-4 ייסגרו עד יוני 2022. בשל כך, המשרד להגנת הסביבה לא דרש התקנת מסנני פליטות (סולקנים) גם בהן, בעלויות של מיליארדי שקלים. היתרי הפליטה של יחידות אלו עודכנו בהתבסס על הנחת ההשבתה שלהן בתאריך זה.

באחרונה, פנתה חברת החשמל למשרד וביקשה לדחות את מועד הסגירה ב-20-11 חודשים. טענתה המרכזית הייתה כי סגירת היחידות אינה אפשרית בשל סכנה לאמינות באספקת החשמל. במשרד להגנת הסביבה טוענים  כי היתר הפליטה אינו מונע את הפעלת היחידות במצב של פגיעה באספקת החשמל ולכן אין שום צידוק לשינוי החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!