דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

התגובה האיטית של השוטרים והיעדרות המאבטח: השאלות הקשות שעולות מחקירת הטבח בטקסס

המשטרה טוענת שפעלה מיד, אבל חלק מהעדויות מציירות תמונה אחרת, שלפיה לשוטרים לקח כ-40 דקות להרוג את היורה סלבדור ראמוס, שהספיק לרצוח 19 תלמידים ו-2 מורים | הורים שהגיעו לבית הספר כששמעו על הטבח טוענים שהיו צריכים להפציר במשטרה להיכנס לבית הספר ולבצע את עבודתה

אתר ההנצחה לקורבנות שנהרגו בירי בבית הספר היסודי ביובלדי, טקסס (צילום: AP Photo/Dario Lopez-Mills)
אתר ההנצחה לקורבנות שנהרגו בירי בבית הספר היסודי ביובלדי, טקסס. "קשה להבין מדוע היו עיכובים" (צילום: AP Photo/Dario Lopez-Mills)

ב-11:28 נכנסה מכונית של פורד לתעלה שמאחורי בית הספר בטקסס, ויצא ממנה נהג חמוש ברובה מסוג AR-15.

12 דקות אחר כך, לפי הרשויות, סלבדור ראמוס בן ה-18 כבר צעד במסדרונות בית הספר היסודי רוב. תוך זמן קצר הוא נכנס לאחת מכיתות ד'. שם הוא רצח 19 תלמידי בית ספר ושני מורים בהתקף אלימות בלתי מוסבר. ב-12:58 דיווחה המשטרה ברדיו שראמוס נהרג, והאירוע הסתיים.

מה שאירע ב-90 הדקות ההן בשכונת הפועלים ששוכנת בקצה העיר הקטנה יובלדי, עורר זעם ציבורי וקריאה לחקור מדוע לקח לשוטרים זמן רב כל כך להגיב.

"הם אומרים שהם מיהרו להגיע", אמר חוויאר קזרז, שבתו ז'קלין, תלמידת כיתה ד', נרצחה בטבח, ומיהר לבית הספר כששמע על כך. "אבל לא ראינו את זה".

ביום חמישי, הרשויות התעלמו משאלות בנוגע לתפקוד המשטרה. ויקטור אסקלון, מפקד מחלקת הביטחון במחוז טקסס, אמר לעיתונאים שהוא "לקח את כל השאלות לתשומת לבו", ויעדכן בהמשך.

התדריך לעיתונאים שמסרו השוטרים חושף מידע חדש, אבל כשהוא נגמר, הוא נוסף לרשימה המתארכת של השאלות המטרידות שסובבות את הטבח, בהן זמן התגובה של המשטרה, והעובדה שדלת בית הספר הייתה פתוחה ואפשרה לראמוס להיכנס אליו.

אחרי יומיים שבהם הוצג מידע סותר, החוקרים אמרו שהמאבטח לא היה בבית הספר כשראמוס הגיע, ובניגוד לדיווחים המוקדמים, הוא לא התעמת עם ראמוס מחוץ לבניין.

עם זאת, החוקרים הציגו השתלשלות אירועים שבה העיכוב בהגעתם של השוטרים לא מוסבר. אחרי שעשה תאונה עם המשאית שלו, ראמוס ירה על שני אנשים שיצאו מבית הלוויות הסמוך, לפי אסקלון. הוא נכנס לבית הספר באין מפריע, דרך דלת לא נעולה, בערך ב-11:40.

אבל השוטרים הראשונים הגיעו לזירה אחרי 12 דקות, ונכנסו לבית הספר כדי לרדוף אחרי היורה רק אחרי 4 דקות. בפנים, הם נמלטו מהיריות של ראמוס, לדברי אסקלון.

האירוע הסתיים אחרי שקבוצה של שוטרי משמר הגבול נכנסו לבית הספר כשעה אחרי, ב-12:45, לפי דובר מחלקת הביטחון של טקסס, טרוויס קונסידיין. הם החלו לנהל קרב יריות עם ראמוס, שהתבצר בכיתה. כמה רגעים אחרי 13:00, הוא מת.

אסקלון אמר שבזמן הזה, השוטרים הזעיקו תגבור, וסייעו לתלמידים להימלט מבית הספר.

קן טראמפ, נשיא חברת הייעוץ "ביטחון בבתי הספר הלאומיים ובשירות הביטחון", אמר שציר הזמן שהוצג מעורר שאלות. "קשה להבין מדוע היו עיכובים", אמר. "בדו"חות נכתב שלקח יותר מ-40 דקות לעצור את היורה".

פרטים רבים נוספים שנוגעים למקרה ולתגובה אליו נותרו עמומים. המניע לטבח הקטלני ביותר שאירע בבית ספר בארצות הברית מזה עשור, עדיין נחקר, והרשויות אומרות שלראמוס לא היה עבר פלילי או רקע של הפרעות נפשיות.

לפי חלק מהעדויות, אנשים מתוסכלים שראו את הטבח קראו לשוטרים להיכנס לבית הספר. "היכנסו לשם! היכנסו לשם!", צעקו נשים על השוטרים מעט אחרי שהתחיל הטבח, לדברי חואן קרנזה, 24, שראה את האירוע מביתו מעבר לרחוב.

קרנזה אמר שהשוטרים היו צריכים להיכנס לבית הספר מוקדם יותר: "הם היו רבים, והוא היה יחיד".

מפקד משמר הגבול פול אורטיז לא דיבר על השתלשלות האירועים, אבל טען שוב ושוב שהשוטרים פעלו ללא היסוס. לדבריו, הם נכנסו לבית הספר במהירות בשורה, כשהמוביל נושא מגן. "רצינו לפעול מהר, וכך עשינו", אמר אורטיז לפוקס ניוז.

אבל גורם מרשויות האכיפה אמר שגם כשהכוחות נכנסו לבניין, הם התקשו לפרוץ את דלת הכיתה, ופנו לאיש צוות כדי שייתן להם מפתח.

דובר מחלקת הביטחון כריסטופר אוליברז אמר ל-CNN שהחוקרים ניסו להבין אם הכיתה הייתה נעולה או חסומה בדרך כלשהי.

קזרז אמר שכשהגיע, ראה שני שוטרים מחוץ לבית הספר, וכחמישה נוספים מלווים את התלמידים מחוץ לבניין. אבל 15 או 20 דקות עברו עד שהגיעו השוטרים עם המגנים, לדבריו.

יותר ויותר הורים התקהלו בבית הספר, וגבר הלחץ על המשטרה לפעול, לדברי קזרז. הוא שמע כ-4 יריות רובה לפני שפנה עם אנשים נוספים לחניה. "רבים מאיתנו התווכחנו עם המשטרה: 'אתם צריכים להיכנס לבית הספר ולבצע את עבודתכם'", אמר קזרז, "ותגובתם הייתה: 'אנחנו לא יכולים לבצע את עבודתנו כי אתם מתערבים'".

מיכאל דורן, ראש הארגון סייף הייבנז אינטרנשיונל, שפועל להפיכת בתי הספר לבטוחים יותר, הזהיר שקשה להבין מה בדיוק קרה זמן קצר אחרי הטבח. "המידע שנמצא בידינו שבועיים אחרי אירוע הוא לרוב שונה מזה שאנחנו מקבלים אחרי יום או יומיים. וגם הוא עלול פעמים רבות להיות לא מדויק", אמר. באסונות, "צריכים לעבור 12-8 חודשים עד שנקבל את התמונה המלאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!