דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מטראמפ ועד טד קרוז: הדוברים בוועידת 'התאחדות הרובאים' ממשיכים להתנגד להגבלות על נשק

פוליטיקאים רפובליקנים ספדו להרוגי הטבח ביובלדי, אך הפנו את האצבע לבעיות אחרות כמו היעדר אבטחה ובריונות ברשת | מול אלפי מפגינים מחוץ לוועידה, הארגון שנחשב לאחד החזקים בארה"ב ממשיך להיאבק על "זכות האדם הבסיסית של אמריקנים שומרי חוק להגן על עצמם"

  • פוליטיקאים רפובליקנים ספדו להרוגי הטבח ביובלדי, אך הפנו את האצבע לבעיות אחרות כמו היעדר אבטחה ובריונות ברשת | מול אלפי מפגינים מחוץ לוועידה, הארגון שנחשב לאחד החזקים בארה"ב ממשיך להיאבק על "זכות האדם הבסיסית של אמריקנים שומרי חוק להגן על עצמם"

אחד אחרי השני, הם עלו על הבמה בוועידה השנתית של התאחדות הרובאים הלאומית של ארה"ב (NRA), וגינו את הטבח של 19 תלמידים ושתי מורות בבית הספר היסודי. ואחד אחרי השני, הם התעקשו שהגבלות נוספות על הגישה לכלי נשק אינן התשובה למניעת טרגדיות עתידיות מהסוג הזה.

"קיומו של רוע בעולם שלנו אינו הסיבה לפרק מנשקם אזרחים שומרי חוק", אמר הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ, שהיה בין חברי המפלגה הרפובליקנית שהוזמנו לדבר בפני קבוצת הלובי לזכויות השימוש בנשק אתמול (שישי), בזמן שבחוץ הפגינו אלפי מוחים, זועמים על מעשי אלימות בהם נעשה שימוש בנשק. לדברי טראמפ, "קיומו של רוע הוא אחת הסיבות הטובות ביותר מדוע לחמש אזרחים שומרי חוק".

מפגינים מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון טקסס (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
מפגינים מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון טקסס (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
מפגינים מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון טקסס (AP Photo/Michael Wyke)
מפגינים מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון טקסס (AP Photo/Michael Wyke)

הכינוס נערך שלושה ימים בלבד לאחר הירי בבית הספר היסודי ביובלדי, ובזמן שארה"ב מזועזעת מהחשיפה שתלמידים שהיו לכודים בכיתה עם היורה התקשרו פעמים רבות ל-911 (המספר המקוצר של שירותי החירום בארה"ב) במהלך הטבח, אחד מהם מתחנן "בבקשה שלחו את המשטרה עכשיו", בזמן ששוטרים חיכו יותר מ-45 דקות מחוץ למסדרון.

ה-NRA הודיע שמשתתפי הוועידה "יהרהרו" על הטבח במהלך האירוע ו"יתפללו עבור הקורבנות, יזהו את חברינו הפטריוטים ויכפילו את המחויבות שלנו להפיכת בתי הספר לבטוחים".

זוהי הפגישה הראשונה מאז 2019 של ההתאחדות שנמצאת כרגע בצרות, לאחר שנתיים של הפסקה עקב מגפת הקורונה. היא ניסתה להתארגן מחדש לאחר תקופה של זעזועים חוקיים וכלכליים שכללו פשיטת רגל, תביעה ייצוגית וחקירת הונאה על ידי התובע הכללי של מדינת ניו יורק. ההתאחדות, בעבר אחד הארגונים הפוליטיים החזקים בארה"ב, ראה את השפעתו נחלשת, לאחר ירידה חדה בתרומות לגופים פוליטיים.

מנכ"ל הארגון: "הגבלת זכות האדם הבסיסית של אמריקנים שומרי חוק להגן על עצמם אינה התשובה"

ווייני לה-פייר, המנכ"ל המותקף של הארגון, פתח את האירוע בהספד ל"21 חיי אדם יפים שחוסלו באכזריות וללא אבחנה על ידי מפלצת פושעת". ועדיין, הוא אמר ש"הגבלת זכות האדם הבסיסית של אמריקנים שומרי חוק להגן על עצמם אינה התשובה. היא מעולם לא היתה".

מאוחר יותר, כמה מאות אנשים באודיטוריום עמדו והרכינו את ראשם בדקת דומיה לזכר קורבנות הטבח. כמה אלפי אנשים היו בתוך האודיטוריום במהלך הנאומים, ונראו מעטים יותר מאלו שהתגודדו בחוץ. מושבים רבים נותרו ריקים.

Youtube video thumbnail

הנשיא לשעבר טראמפ האשים את חברי המפלגה הדמוקרטית בנסיון לנצל את הטרגדיה וליצור דמוניזציה של בעלי הנשק. "כשג'ו ביידן האשים את 'לובי הנשק' הוא דיבר על אמריקנים כמוכם", אמר הנשיא לשעבר, בהתייחס לדבריו הנרגשים של הנשיא בנאום לאומה, בו שאל "מתי בשם האל אנחנו הולכים לעמוד מול לובי הנשק?".

טראמפ הציע לתגבר אבטחה, למרות שבית הספר בו אירע הטבח היה מאובטח

טראמפ קרא לשינוי יסודי באבטחת בתי הספר ובגישה הלאומית לבריאות הנפש, כשהוא אומר לחברי הקבוצה שלכל בית ספר צריכה להיות נקודת כניסה אחת בלבד, גידור חיצוני, גלאי מתכות ודלתות משוריינות בכיתות, ושבכל ביתת ספר צריך להיות שוטר או שומר חמוש בתפקיד בכל הזמן. הוא קרא גם לאפשר למורים שהוכשרו לשאת נשק לשאת אותו באופן מוסווה בכיתה.

טראמפ, ודוברים אחרים בכנס, התעלמו מתגבור האבטחה שכבר יושם בפועל בבית הספר בו אירע הטבח ולא עצר את היורה, שנכנס לבניין דרך דלת אחורית שנותרה פתוחה.

אנשי אכיפת החוק ובהם גם אנשי ה-FBI ליד בית הספר היסודי רוב ביובלדי, טקסס, לאחר הרצח ההמוני בבית הספר (AP Photo/Dario Lopez-Mills)
אנשי אכיפת החוק ובהם גם אנשי ה-FBI ליד בית הספר היסודי רוב ביובלדי, טקסס, לאחר הרצח ההמוני בבית הספר (AP Photo/Dario Lopez-Mills)

בהתאם לתכנית האבטחה של המחוז, בבתי הספר ביובלדי ננקטו מגוון רחב של צעדי אבטחה. המחוז הפעיל ארבעה שוטרים וארבעה יועצים, בהתאם לתכנית, שככל הנראה החלה לפעול בשנת הלימודים של 2020-2019. היו ברשותם גם תוכנה לניטור איומים במדיה החברתית, ותוכנה לסריקת המבקרים בבתי הספר.

אך מומחי אבטחה אומרים שהמקרה ביובלדי ממחיש את הקושי של בתי ספר מאובטחים להתגונן מפני איומי ירי. לדוגמה, מנעול בדלת הכיתה, אחד מצעדי המיגון הבסיסיים והמומלצים ביותר עבור בתי ספר, הותיר את הקורבנות בתוך הכיתה, ואת המשטרה בחוץ.

הסנאטור טד קרוז: הבעיות האמיתיות הן משפחות הרוסות ובריונות ברשת

הסנאטור מטקסס, טד קרוז, שבדומה לטראמפ מתייחסים אליו כמועמד אפשרי לנשיאות ארה"ב ב-2024, גינה את קריאות הדמוקרטים לחיוב בדיקת רקע לרוכשי נשק ואיסור על נשק התקפי, ובמקום זאת הצביע על משפחות הרוסות, הידרדרות הנוכחות בכנסיות, בריונות ברשתות החברתיות ומשחקי וידאו כבעיות האמיתיות.

הסנאטור מטקסס, טד קרוז, בוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון, טקסס (AP Photo/Michael Wyke)
הסנאטור מטקסס, טד קרוז, בוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון, טקסס (AP Photo/Michael Wyke)

"טרגדיות כמו האירוע השבוע הן מראה, שמכריחה אותנו לשאול שאלות קשות, ודורשת שנסתכל היכן התרבות שלנו נכשלת", אמר. "אנחנו חייבים שלא להגיב לרוע ולטרגדיה על ידי זניחת החוקה או הפרת הזכויות של אזרחים שומרי חוק".

מושלת דרום דקוטה, קריסטי נואם, גם הוא מועמד פוטנציאלי לנשיאות, אמר שהקריאות להגבלת הגישה לנשק הן "זבל. אני לא קונה את זה לשנייה, וגם אתם לא צריכים לקנות אותם".

חלק מהנואמים ביטלו את השתתפותם

היו גם תומכים ואמנים שביטלו את הופעתם המתוכננת באירוע, ביניהם מספר חברי פרלמנט מטקסס והזמר דון מקלין, שאמר שזה יהיה "לא מכבד" לקיים את הופעתו המתוכננת לאחר הירי ההמוני בארה"ב. מושל טקסס לשעבר דן פטריק אמר בשישי בבוקר שהחליט לא לשאת דברים באירוע לאחר "מחשבה מלאה בתפילות ודיון עם מנהלי ה-NRA".

מושל טקסס, גרג אבוט, שהיה אחד הנואמים המתוכננים באירוע, הסתפק בנאום וידאו מוקלט.

המפגינים בחוץ צעקו "תתביישו לכם"

מחוץ לאולם הוועידה, התאספו מוחים בפארק שבו הציבה המשטרה מחסומים ממתכת. חלקם נשאו שלטים עם תמונות ההרוגים בטבח ביובלדי.

מפגינים מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון טקסס (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
מפגינים מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון טקסס (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

"רוצחים!", צעקו חלקם בספרדית. "תתביישו לכם!", צעקו אחרים על משתתפי הוועידה.

בין המוחים היה גם הזמר ליטל ג'ו, מהלהקה הפופולרית ליטל ג'ו אי לה פמיליה. הוא אמר שטייל בעולם מעל 60 שנה, ובלא נתקל באף מדינה בה יש כל כך הרבה מקרי רצח המוני כמו ארה"ב.

הזמר ליטל ג'ו בהפגת מחאה מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון, טקסס (AP Photo/Michael Wyke)
הזמר ליטל ג'ו בהפגת מחאה מחוץ לוועידת התאחדות הרובאים הלאומית בהוסטון, טקסס (AP Photo/Michael Wyke)

"ברור שזו הארץ הטובה בעולם", אמר, "אבל במה זה עושה לנו טוב אם אנחנו לא יכולים להגן על חיי אדם, במיוחד של הילדים שלנו?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!