דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום ירושלים

מצעד הדגלים: עשרות אלפים צעדו בירושלים, עימותים אלימים בשייח ג׳ראח

המשטרה עיכבה משעות הבוקר למעלה מ-50 חשודים במעורבות באירועי הפרות סדר בעיר | כתב כאן חדשות הותקף בידי רעולי פנים יהודיים בשייח' ג'ראח | שני אוטובוסים שהגיעו לאסוף חוגגים נרגמו באבנים בשכונת עיסאוויה

עימותים בעיר העתיקה בירושלים במהלך מצעד הדגלים 2022 (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
חגיגות יום ירושלים בכותל, כשברקע להבות מהמהומות על הר הבית, 10 במאי 2021 (צילום ארכיון: מנדי הכטמן, פלאש 90)
אור גואטה

עימותים פרצו אמש (ראשון) בין פלסטינים לכוחות הביטחון במזרח ירושלים אחרי מצעד הדגלים שיצא מוקדם יותר ממרכז העיר והסתיים ברחבת הכותל. כ-3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב אבטחו את המצעד, בו השתתפו כ-25 אלף בני אדם.

התפרעויות קשות התקיימו בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים במסגרתן נזרקו לעבר כוחות הביטחון אבנים ובקבוקי תבערה. המשטרה דיווחה כי משעות הבוקר נעצרו ועוכבו למעלה מ-50 חשודים במעורבות באירועים השונים של הפרות סדר, תקיפת שוטרים וכיוצא בזה, חלקם תוך סיוע והכוונה של מרכז השליטה במחוז ירושלים.

כתב כאן חדשות איאד חארב, שהגיע לשכונה כדי לסקר את ההתפרעויות  הותקף על ידי כמה יהודים רעולי פנים. "שמעתי שיש כאן מהומות ובאתי לצלם את הצעירים היהודים. הם אמרו לי לא לצלם, ואז תקפו אותי. בא מישהו וריסס אותי בפלפל או בגז מדמיע, נפלתי על הרצפה ולא ראיתי כלום", סיפר חארב. "אחרי זה נתנו לי מכות בראש, בגב, ברגל, הפילו אותי והתחילו לבעוט בי כשנפלתי על הרצפה. צרחתי והשוטרים שהיו במקום לא עשו כלום".

בכאן חדשות אמרו : "כתב המשטרה של ערוץ מכאן, פונה לבית חולים לאחר שהותקף על ידי רעולי פנים דוברי עברית בשייח ג'ראח. איאד סיקר אמש את מצעד הדגלים והגיע לשייח ג'ראח בעקבות דיווחים על עימותים במקום. מצבו טוב והוא סובל מכוויות בפנים ופגיעות בגב".

בשכונת עיסאוויה נרגמו באבנים באותה שעה שני אוטובוסים ממוגנים שנכנסו. בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות נראה אחד המתפרעים ניגש לחלקו האחורי של אחד האוטובוסים ומעלה אותו באש. שני האוטובוסים, של החברה לפיתוח מטה בנימין, היו בדרכם לאסוף חוגגים מריקוד הדגלים. מלבד הנהגים, שלא נפצעו, לא היו נוסעים על האוטובוסים.

בלילה פרצה שריפה באולם אירועים בעיסאוויה, כשהמקום ריק מאדם. תשעה צוותי כיבוי הוזנקו למקום והצליחו לכבות את האש לפני שהתפשטה לאזורים סמוכים, תוך כדי שזיקוקים ואבנים הושלכו לעברם. לפי כבאות והצלה, חלק מתקרת האולם קרסה. לפי שעה לא ברור מה גרם לפרוץ השריפה.

זמן קצר אחרי תחילת המצעד הגיעה אליו קבוצת אוהדי בית"ר ירושלים, לה-פמיליה, החלה בהתפרעויות בהן זריקת רימון עשן. המשטרה פיזרה את ההתפרעויות. ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה את כוחות הביטחון "לגלות אפס סובלנות כלפי אלימות או פרובוקציות של גורמים קיצוניים, בהם ארגון לה-פמיליה, בירושלים".

בנט הוסיף: "רובם המכריע של המשתתפים הגיעו לחגוג, אך למרבה הצער ישנו מיעוט שבא להבעיר את השטח, לנצל לרעה את עמידתה החזקה של הממשלה מול איומי חמאס ולנסות בכוח להדליק אש. לפיכך, כל מקרה אלימות יטופל במלוא החומרה, לרבות העמדה לדין".

"הצעירים שרוקדים עם דגלי ישראל הם התקווה שלי"

בעז הגיע למצעד מתל אביב: "אני חילוני מתל אביב, אבל השמאל הגיע לי עד כאן. יש פיגועים והם אכפת להם רק מהעושר האישי שלהם. איפה הציונות?! אני צריך להתבייש בעיר הבירה שלי? אז עכשיו החלטתי להגיע בפעם הראשונה לריקוד הדגלים והנערים הצעירים פה שרוקדים עם דגלי ישראל הם התקווה שלי, לא בשבילי אלא בשביל הנכדים שלי".

צעדת הדגלים בירושלים (צילום: אור גואטה)
צעדת הדגלים בירושלים (צילום: אור גואטה)

בת שבע הגיעה מטבריה: "כשהייתי צעירה למדתי באולפנה והלכנו לריקוד הדגלים. היום אני מורה והאירוע תמיד יוצא סמוך לבגרויות שאני מגישה, אבל בזכות השנה המעוברת,  הבגרות כבר הייתה, אז אמרתי שאין סיכוי שאני מפספסת את זה".

שיא של למעלה מ-2,500 יהודים עלו משעות הבוקר להר הבית. במקביל, עשרות מתפללים התבצרו הבוקר בתוך מסגד אל-אקצא. המשטרה נעלה את השער ולא אפשרה להם להיכנס. לדברי המשטרה, הביקורים מתקיימים כסדרם, ומתוך המסגד יורים זיקוקים.

"המצעד מתקיים כבר למעלה מ-30 שנה"

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיע למקום. בהערכת מצב טלפונית אמר: "אנחנו בשליטה מלאה בכל הגזרות ומול כל האירועים וגם מספר האירועים הנקודתיים שהיו מהבוקר, טופלו באופן מידי ומקצועי".

כ-7000 תלמידי ישיבות הסדר וגבוהות בתפילת שחרית חגיגית בכותל המערבי לרגל יום ירושלים. ללא קרדיט
כ-7000 תלמידי ישיבות הסדר וגבוהות בתפילת שחרית חגיגית בכותל המערבי לרגל יום ירושלים. ללא קרדיט

בחמאס איימו שהעלייה להר הבית תביא להסלמה במצב. "יש לנו אפשרויות רבות להתעמת עם מצעד הדגלים וניסיונות החילול של מסגד אל-אקצא", אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, "אנו מוכנים לכל התרחישים. העם שלנו בירושלים מעולם לא היסס להגן על המסגד הקדוש ועזה תישאר המגן והחרב".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, פנה לציבור הפלסטיני וביקש להרגיע את הרוחות. בפוסט בדף הפייסבוק שלו כתב עליאן: "אנחנו בתקופה בה ניסיונות ההסתה הולכים וגוברים. אני קורא את השקרים והסיפורים ואני כאן כדי להבהיר: מצעד הדגלים מתקיים כבר למעלה מ-30 שנה, זה לא חדש. גם המסלול של מצעד הדגלים לא חדש, מה שעוד לא חדש זה הסטטוס קוו בירושלים שנותר על כנו ליהודים, מוסלמים ונוצרים ולא נאפשר לאף אחד לפגוע בו עבור אף אחד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!