סקר חדש שערכה ההסתדרות מעלה שכל ישראלי שני שנותן שירות (Civil service), ספג אלימות מילולית מלקוחות בשנה האחרונה. כמעט חמישית מהעובדים, למעלה מ-17%, הותקפו פיזית על ידי מקבלי שירות.
במהלך שנועד להגביר את המודעות לתופעת האלימות נגד עובדים, יעלה הערב (ראשון) קמפיין הסברה ארצי של ההסתדרות שכותרתו ״אלימות לא עובדת כאן יותר״. בשבועות האחרונים חלה עלייה חמורה במספר הדיווחים של עובדים שהותקפו, ובהסתדרות החליטו לפעול לצמצום התופעה.
״התרחבות תופעת האלימות בחברה הישראלית מקבלת ביטוי מכאיב גם בעולם העבודה״, אומר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ״כולנו מכירים את הדיווחים על תקיפות אלימות נגד אחיות או נגד נהגים בתחבורה הציבורית, ולמרבה הצער נראה שהתרגלנו למקרים הללו.
״ההסתדרות כאן כדי להגיד 'לא עוד!' – אלימות כבר לא עובדת כאן יותר. עובדים שמעניקים שירות לאזרחי ישראל, לא צריכים להתמודד עם מתח וחרדה בכל פעם שהם עולים למשמרת. כוננות הספיגה שמרגישים משרתי הציבור היא שיגרה שאסור להשלים איתה, כל פגיעה במשרתי הציבור היא מכה בפנייה של החברה הישראלית ולכל אחת ואחד מאיתנו יש אחריות לשנות את המצב״.
בהסתדרות ערכו סקר נוסף לבדיקת עמדות הציבור הרחב בנושא האלימות, לפיו עולה ש-36.3% מהישראלים דיווחו על כך שהיו עדים בשנה האחרונה למקרה של אלימות או תקיפה של נותן שירות במקום עבודתו. 11.8% מהמשיבים לסקר הודו שבשנה האחרונה התנהגו באופן שלילי כלפי נותן שירות, ולמעלה ממחצית הנשאלים התחרטו לאחר מכן על ההתנהגות שלהם כלפי נותני השירות.
הכי הרבה אלימות: כלפי עובדי המגזר הציבורי
- כמחצית מנותני השירותים (48.3%) מעידים שחוו בשנה האחרונה קללות או אלימות מילולית מצד מקבלי השירות, בממוצע של כ-3 פעמים בחודש.
- כרבע מהעובדים (26.5%) נחשפו להתנהגות מינית לא נאותה (כמו למשל הערות שקשורות למגדר או הטרדות מפורשות);
- 17% חוו ניסיון תקיפה פיזי או חשיפה מכוונת לנגיף הקורונה.
- הגילאים הצעירים יותר (עד גיל 35), שכירים וכן העובדים במגזר הציבורי, דיווחו בשיעורים גבוהים יותר שחוו כל אחת מההתנהגויות הללו.
- גברים דיווחו יותר על ניסיונות תקיפה פיזית כלפיהם, וכן ניסיון חשיפה מכוונת לנגיף;
- בהשוואה של כלל הסקטורים, השיעור הגבוה ביותר של נותני שירות שנפגעו מאלימות בשנה החולפת נמצא במגזר הציבורי ועומד על 62.6%.
- כל עובד רביעי במגזר הציבורי המועסק במתן שירות, סופג אלימות מילולית ממקבלי השירות לפחות אחת בחודש (28%).
- כשליש מהעובדים (35.9%) דיווחו שהיחס השלילי כלפיהם ומקרי האלימות מצד מקבלי השירות, הפכו לנפוצים יותר בתקופת הקורונה ביחס לתקופה שלפני המשבר. כאשר שיעור הסבורים כך גבוה בקרב המבוגרים (בגילאי 55 ומעלה), ובקרב השכירים ועובדי המגזר הציבורי.
יו"ר אגף ההסברה, הדוברות והפרסום בהסתדרות, יניב לוי, מוביל את המהלך הפרסומי. ״בשנים האחרונות ההסתדרות משקיעה משאבים למיגור האלימות המגדרית״, אומר לוי, ״וממשיכה להוביל את המאבק בהתנהגות בריונית שמופנית כלפי משרתי הציבור.
״בכל פעם שאנחנו באים לקבל שירות, ולא משנה אם זה בביטוח הלאומי, באוטובוס או בקופת החולים, חשוב לזכור כי בקצה השני של השולחן נמצאים בני אדם ולא שקי איגרוף. רגע לפני שמשתחררת לכם קללה מהפה או חלילה נרקמת כוונה להשפיל או לפגוע פיזית באדם אחר, תזכרו שאתם ניצבים מול אנשים שבסך הכל רוצים להתפרנס בכבוד. אלימות מכל סוג מותירה משקעים קשים על העובדים ומשפיעה על בריאותם הנפשית והפיזית, גם בטווח הארוך״.
הסקר נערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב 800 נשים וגברים שמועסקים במתן שירות, ומהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל. משתתפי הסקר נמנים עובדים שכירים ועצמאים, מהמגזר הפרטי, המגזר הציבורי והמגזר השלישי, מתחומי הבריאות והרפואה, החינוך, שיווק ומסחר, רווחה וסעד, תחבורה והיסעים, שירותים פיננסיים וביטוח, אמנות בידור ופנאי, תעופה ותיירות ותחומים נוספים.