דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המענק לעסקים קטנים שנפגעו באומיקרון יוגדל, רף הפגיעה יירד ל-25%

המענק עבר שיפורים בוועדת הכספים, ולפי יו"ר הוועדה אלכס קושניר היקפו הכולל ייגדל ב-45% | היום הוא יאושר בוועדה, אבל אישורו הסופי במליאת הכנסת דורש תמיכה מהאופוזיציה

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר. נוסח החוק צפוי לעבור בוועדה, אבל אישורו במליאה ידרוש את תמיכת האופוזיציה (צילום: דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מענק הסיוע לעסקים באומיקרון עבר מקצה שיפורים בוועדת הכספים, שצפויה לאשר אותו היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית. לאחר הוועדה הוא יגיע למליאה, שם אם האופוזיציה תתגייס במלואה, כולל ח"כ עידית סילמן (ימינה), ההצעה תיפול.

השינויים המרכזיים בחוק:

  • הזכאות תהיה החל מירידה של 25% במחזור העסקים לכלל העסקים.
  • הוגדלו סכומי המענקים לעסקים קטנים ב-15%.
  • תתאפשר חלוקת דיבידנד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "הכנסנו שיפורים רבים בחוק לטובת העסקים, בקירוב מדובר בגידול של 45% לעומת המענקים הקודמים".

באופוזיציה בירכו על השיפורים במתווה החוק, אבל הוסיפו שישנם שיפורים נוספים הדרושים בו כדי שייטיב בצורה ראויה עם העצמאים. לכן האופוזיציה הודיעה שתעמוד על הסתייגויותיה השונות.

המענק, שמגיע בעקבות גל האומיקרון שהביא לתחלואה גבוהה שגרמה להיקף רחב של ימי מחלה ובידוד במשק, נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף ל-60 מיליון שקלים, שנפגעו בחודשים ינואר-פברואר לעומת ינואר-פברואר 2019 וספגו ירידה במחזור עסקיהם. הוא מגיע בצורה של מענק יחיד.

לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף שקלים בשנה הרלוונטית, הוסכם לדרישת הוועדה על הורדת אחוז הפגיעה המזכה במענק, וזה יעמוד על 25% במקום 35% בנוסח החוק המקורי. עוד סוכם לדרישת הוועדה שלעניין עסקים אלה, יעלה סכום המענקים ב-15% על הסכום שהוצע בנוסח החוק המקורי. כך יעמוד גובה הפיצוי על 4,350 עד 9,350 שקלים לעסק, במקום 3,000 עד 8,100 שקלים בנוסח החוק המקורי. גובה המענק משתנה לפי גובה המחזורים של העסק, בקבוצות של 50 אלף שקלים.

לגבי עסקים עם מחזור שנתי של 300 אלף ש"ח עד 60 מיליון – המענק יחושב לפי גובה הפגיעה במחזור העסק, כשהזכאות היא מפגיעה המתחילה ב-25% ירידה במחזור העסק בתקופה הרלוונטית לעומת תקופת הבסיס, במקום 35% בנוסח החוק המקורי. ככל שאחוז הפגיעה גדל, כך גדל אחוז הפיצוי.

המענק המרבי שאפשר יהיה להגיע אליו יהיה של 20% מהמחזור הדו-חודשי בתקופת הבסיס, וסכום המענק המרבי יכול להגיע עד 600 אלף ולא יפחת מ-9,350 שקלים.

לדרישת הוועדה נקבע כי לגבי איחוד עוסקים יעמוד גובה המחזור המרבי לזכאות למענק על 100 מיליון שקלים. יתכנו עוד עדכונים בסעיף, נוכח בקשות להגדלת הסכום.

נוסף על כך, לדרישת הוועדה שונה התנאי לעניין עסקים שחילקו דיבידנד, כאשר בנוסח החוק המקורי כל חלוקת דיבידנד בשנים 2020-2021 פסלה זכאות של עסק מקבלת המענק, לאור הערות חברי הכנסת והעסקים כי ייתכן מאוד כי חלוקה כזו נעשתה על רקע רווחים שקדמו לקורונה ונצברו בשנת 2019, שונה נוסח החוק ונקבע כי תתאפשר חלוקת דיבידנד וזכאות תישלל רק ברגע דיבידנד שחולק בתקופה הזו גבוה מהרווחים הנצברים של החברה נכון לסוף 2019.

עוד נקבע כי עסק לא יהיה זכאי למענק במידה שמחזור העסקים שלו, בתוספת המענקים שקיבל בגין מגפת הקורונה ב-2021, הביאו אותו לגידול של 15% במחזור העסקאות ב-2021 לעומת מחזור הבסיס שלו, זאת בניגוד לגידול של 10% בלבד בנוסח החוק המקורי. השינוי הוכנס לדרישת הוועדה.

לחוק הוכנסו שיפורים נוספים לטובת עסקים חדשים ועסקים שדיווחו 0 מחזור בגין חלק משנת המס, עסקים שדיווחו דיווח שגוי ועוד.

נציגי משרד האוצר אמרו שבמסגרת המענק, המקביל למענק הוצאות קבועות, הוגדלו סכומי המענקים בממוצע ב-25%, ונוצרו מדרגות במטרה לכלול מענקים אחרים שחולקו בסבבי קורונה קודמים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!