דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מגדלי האבטיחים במשבר: "הפירות עוברים כמה ידיים ואנחנו נשארים עם פירורים"

מזג האוויר גרם להבשלה מאוחרת של חלק מזני האבטיחים, והמגדלים הגיעו למצב שבו המחיר לא מצדיק לאסוף אותם, ואלפי דונמים עלולים להישאר במקשה | מגדל אבטיחים: "אני שוקל לנטוש שטחים כי לא משתלם לגדל. איפה כל מי שזעק כשהמחירים עלו?"

בני הנוער מקיבוץ טירת צבי במקשת אבטיחים (צילום: יונתן ניסים)
בני נוער מקיבוץ טירת צבי במקשת אבטיחים. "בחנויות המחיר 200%-300% ממה שאנחנו מקבלים" (צילום: יונתן ניסים)
מאיה רונן

מחיר האבטיח למגדל לא מצדיק קטיף, ומגדלי האבטיחים זועקים ומתריעים שלא יוכלו לכסות את הוצאות הגידול, העבודה וההובלה. לדבריהם, אלפי דונמים של אבטיחים יישארו במקשה וירקבו.

"המחיר השנה בכי רע", אומר ל'דבר' עמרם ילוז, אחד ממגדלי האבטיחים הגדולים בארץ. "כיום אנחנו מקבלים ברוטו, לפני חישוב עלויות קטיף, הובלה וקומיסיון (עמלת משווק) 70-60 אגורות לק"ג. אחרי שמורידים מזה את העלויות הנוספות, אנחנו נשארים עם 40-30 אגורות לק"ג. לא שווה להרים אותו מהאדמה. זאת תהיה סתם עבודה. בחנויות המחיר 200%-300% ממה שאנחנו מקבלים. האבטיחים עוברים כמה ידיים ואנחנו נשארים עם פירורים".

ילוז מוכר את האבטיחים שהוא מגדל לרשתות השיווק ולסיטונאים גדולים. אלא שלדבריו, כולם מציעים את אותו המחיר. "יש פה בעיה מאוד קשה. האבטיח שאנחנו מגדלים דורש בדרך כלל תקופת גידול של 90-80 יום, מקסימום 100 יום. בגלל החורף הקשה והקרה שהייתה השנה, לקח לאבטיחים 130 יום להבשיל". משמעות הדבר היא 40 ימים נוספים שהמגדלים השקו והשקיעו בגידול האבטיחים. לדברי ילוז, ההבשלה המאוחרת יצרה צוואר בקבוק: בתחילת העונה היו פחות אבטיחים מהצפי, ואילו עכשיו הגיעו הרבה יותר אבטיחים מהמתוכנן לשוק.

"היו כמה ימים שהיה פיק, האבטיחים נמכרו במחיר גבוה וכולם נזעקו", אומר ילוז. "מעטים המגדלים שהרוויחו מהפיק הזה. איפה כולם עכשיו? איפה כל מי שצעק והתרעם? אחרי כמה ימים המחיר ירד והיום דממה. גם התקשורת עשתה הרבה רעש ועכשיו אף אחד לא פוצה פה.

"אני לא יודע איך נתמודד עם זה. נצטרך להגיש תביעה לקנ"ט לבקש פיצוי על נזקי מזג האוויר שהשתגע. גם השקענו יותר בגידול, כי לקח לאבטיחים יותר זמן להבשיל ועכשיו הם נמכרים במחיר שלא מכסה את ההוצאות. זה הפסד של מיליונים. אני מעריך שההפסד מכל דונם יהיה בערך 5,000 שקלים. אנחנו עוזבים במקשה אבטיחים במשקל 6-5 ק"ג באיכות מצוינת ולא מביאים לשווקים בכלל, כי יש עודף. האבטיחים יתייבשו וישרפו בשמש עד שירקבו. אני שוקל לנטוש שטחים כי לא משתלם לגדל".

חקלאים מטירת צבי ימכרו אבטיחים בחוף בתל אביב

המחיר הסיטונאי לק"ג אבטיח עומד היום על כ-3 שקלים. ברשתות השיווק אבטיח נמכר ב-7.90-2.40 שקלים לק"ג. בישראל מגדלים אבטיחים בערבה, בכיכר סדום, בנגב המערבי, בבקעת הירדן, בעמק המעיינות, בעמק הירדן, ביבנאל, באזור עפולה, בגליל המערבי ובמרכז.

בקיבוץ טירת צבי בעמק המעיינות מגדלים דונמים רבים של אבטיחים. ירידת המחירים הדרסטית מביאה להפסדים משמעותיים שמסתכמים במיליוני שקלים. כמו מגדלים אחרים, גם הם נדרשים כעת להכריע אם בכלל כדאי להם לקטוף את הפירות, או שמוטב לצמצם נזקים ולהשאיר את היבול במקשה.

מקשת האבטיחים בטירת צבי (צילום: יונתן ניסים)
מקשת האבטיחים בטירת צבי (צילום: יונתן ניסים)
טירת צבי. הצניחה במחיר הביאה להפסדים משמעותיים (צילום: יונתן ניסים)
טירת צבי. הצניחה במחיר הביאה להפסדים משמעותיים (צילום: יונתן ניסים)

"זאת החלטה מאוד קשה", אומרת ל'דבר' נחמה שפילמן, "מיליוני אבטיחים משובחים שיושמדו, אלפי חקלאים חרוצים שלא יראו ברכה בעמלם, וכולנו לא נהנה מהאבטיחים הכי טעימים שיש". שפילמן פרסמה פוסט בפייסבוק שבו ביקשה מהציבור לעזור לחקלאים להציל את מקשות האבטיחים ולתת יד לחקלאות הישראלית. שפילמן המליצה לציבור הרחב לנצל את המחירים הנמוכים ולקנות אבטיחים, בתקווה שעלייה בביקוש תאזן את המחיר.

שפילמן ובני הנוער מהקיבוץ יגיעו היום אחר הצהריים לחוף הים בתל אביב בליווי משאית עמוסת אבטיחים ישר מהמקשה. הם מזמינים את הציבור לבוא לפגוש אותם ולקבל במתנה אבטיח טרי משדות טירת צבי והגלבוע.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!