דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

אוחנה בוועדת מירון: "הריקוד על הטריבונות נראה מפחיד, אבל כך זה מתקיים כל שנה"

השר לביטחון פנים בזמן האסון אמר לחברי הוועדה שעמדת המשטרה הייתה שמסוכן יהיה להגביל את מספר המשתתפים בהילולה וכי "בישיבה עם כלל הגורמים כולל בריאות ומשרד הבריאות לא היו חילוקי דעות לגבי הר מלא במירון"

השר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה מעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון המירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה מעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון המירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), שכיהן כשר לביטחון הפנים בזמן האסון במירון מעיד היום (שלישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האירוע. אחרי האסון אמר אוחנה שהוא לוקח אחריות, אבל הוסיף: "אחריות אין פירושה אשמה".

אוחנה פתח את עדותו בתיאור הקשיים בקיום ההילולה במירון בגלל מצב התחלואה בקורונה ועל פגישות שקיים בנושא עם גורמים שונים בחברה החרדית ובכירים במשטרה, בהם נאמרו דברים קשים באשר ליכולת להגביל קהל על ההר. הוא הוסיף ששר הפנים  בזמנו אריה דרעי ביקש שיצטרף לעמדתו לקיים את ההילולה ללא מגבלה, ואמר לחברי הוועדה: "לצערי אתם יודעים רק מעט".

"ניסיתי להיות קשוב לציבור החרדי", אמר. "לפני ההילולה התכנסו כל ראשי הרשויות החרדיות איתי, שזה אירוע תקדימי, והביאו את רחשי לב הציבור. מדובר בזמן שהתחלואה גוועה, והציגו בפניי נתונים שקשה להתווכח איתם. הם שאלו אותי איך מדי שישי מתכנסים עשרות אלפים בהר הבית, וגם על ההפגנות בבלפור. הם שאלו אותי איך יוכלו להגיד לציבור שלהם לא להגיע למירון".

"כל אימת שעלה הנושא של הגבלת משתתפים זה היה רק בהקשר קורונה. המשטרה נתנה את חוות דעתה המקצועית 'שחור או לבן' – הם לא יכולים לקיים אירוע שבו מספר המשתתפים מוגבל, זה כשלעצמו סכנה בטיחותית שעשויה להביא ללחץ ודחק" הוסיף. "זו הייתה עמדה ברורה, שמעתי אותה מהמפכ"ל וממפקד המחוז. לא כל פגישה שלי איתם ממוסמכת. זו עמדה שהציגו לי לאורך כל הישיבות. המשטרה לא יודעת לקיים אירוע בצורה בטוחה בו היא תצטרך לברור מי נכנס ומי לא. ככה זה התקיים בכל שנה 'רגילה'".

"השיקול היה אפידימיולוגי. השיקולים היו רק שיקולים של תחלואה", אמר אוחנה. "הייתי חבר בקבינט, ליוויתי את כל הישיבות, ידעתי לומר שבשלב הזה (ירידה בכל המדדים וחיסונים), אין סיבה שההר לא יהיה כבכל שנה ושנה".

לדבריו, "בישיבה עם כלל הגורמים כולל בריאות ומשרד הבריאות לא היו חילוקי דעות לגבי הר מלא במירון". באותה הישיבה השתתפו ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, שר בריאות דאז יעקב ליצמן, שרת התחבורה דאז מירי רגב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ראש המל"ל דאז מאיר בן שבת, מזכיר ממשלה דאז צחי ברוורמן, פרוייקטור הקורונה דאז פרופ' נחמן אש.

בתושבה לשאלה על תפקידו ביחס להילולה אמר אוחנה: "כמדי שנה, אלפי שוטרים מוקצים לאירוע הזה, המביא אליו עשרות ולפעמים מאות אלפי משתתפים. ההכנה המשטרתית נערכה במשך למעלה מחצי שנה. אני בתמונה בכמה שלבים לפני שמביאים אלי להצגת תוכניות שבוע לפני האסון. מעורבותי גברה ככל שהתקרבנו לאירוע".

על השאלה לגבי הצפיפות באירוע שלא ביחס לקורונה אמר השר לשעבר: "בכל שנה הצפיפות והדוחק הם אתגר משמעותי בשביל המשטרה. ברור שזה אירוע נפיץ ומורכב, והמשטרה מתייחסת אליו שלא כמו אל כל אירוע רגיל אלא בצורה רצינית ועמוקה, למעלה מחצי שנה של עשרות ישיבות ומסודרות בכל הדרגים. אני לא הגורם המאשר, רק מציגים לי, כשהציגו לי התרשמתי מעבודה רצינית, אחראית שהתבצעה במשטרה".

אוחנה הוסיף: "נושא הצפיפות והדוחק עולה בכל שנה, לא משהו מיוחד, כל שנה האתגר והדוחק במירון הם אתגר גדול למשטרה. לכן המשטרה מתייחסת אליו בצורה רצינית ועמוקה. במשך יותר מחצי שנה היו עשרות ישיבות, והתרשמתי מעבודה מסודרת, רצינית ואחראית. יש באירוע כמעט 5,000 שוטרים והמון סדרנים שיודעים לתת מענה לצפיפות". בהמשך הוסיף: "המשטרה לקחה פיקוד על האירוע כי המקומות הקדושים לא עמדו בלחץ הציבורי".

"החשש האמיתי, מה שבאמת הדאיג אותי ואת כל היתר זה הטריבונות, שרוקדים עליהן כאיש אחד באותו קצב", אמר אוחנה. "אתה רואה את זה ואתה אומר ׳אוי ואבוי׳. זה נראה מפחיד אבל כך זה מתקיים כל שנה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!