דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
22.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 25.1°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוקראינה

"כל דונייצק היא אזור מלחמה": טילים פגעו בבניין מגורים במזרח אוקראינה

העיירה סוליבאנסק הפכה למוקד למתקפות רוסיה, בניסיון להגדיל את כיבוש בדונבאסק | בניגוד לרבים אחרים, מיקליו סמלוק לא עזב את העיר: "לא עזבתי ב-2014 ולא אעזוב עכשיו"

מתנדב עוזר לאיש לעזוב את ביתו בבניין שנפגע מפגיעת טילים בחצות הלילה, בסלובאנסק, אוקראינה. (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
מתנדב עוזר לאיש לעזוב את ביתו בבניין שנפגע מפגיעת טילים בחצות הלילה, בסלובאנסק, אוקראינה. (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

סלובינסאק, אוקראינה – דם מכתים את רצפת המדרגות ושברי זכוכיות פזורים, ואת הקירות מנקבים רסיסים. בחוץ, מכתש שנוצר בין שתי דירות, מסמן את המקום בו פגעה הרקטה בשעות המוקדמות של יום שלישי בעיר סלוביאנסק במזרח אוקראינה. על פי הרשויות, שלושה בני אדם נהרגו ושישה אנשים נפצעו כתוצאה מהפגיעה.

סלובינסאק, באזור דונייצק במזרח אוקראינה, נמצאת שוב במוקד ההתקפות של רוסיה במטרה לכבוש את אזור דונבאס, ולחבר אותו לאיזור לוהנסק הסמוך לו.

גורמים רשמיים בצבא רוסיה אמרו שהמטרה המרכזית שלהם היא "לשחרר" את הדונבאס, אזור דובר הרוסית ברובו ומרכז התעשייה של מזרח אוקראינה, בו בדלנים המגובים על ידי מוסקבה נלחמים מאז 2014 בשלטון האוקראיני.

"הייתי על הספה שלי, כשלפתע היא קפצה באוויר" אמר מיקליו סמלוק, תושב האזור. המתקפה התרחשה ב-1:30 בלילה, בשעה שרוב האנשים שחיים בבניינים ישנו.

אולנה וויטנוק, שגרה בקומה הראשונה באחד מהבניינים שנפגעו, אמרה שרוב תושבי הבניין כבר ברחו מהמקום, אבל בערך 30 עדיין חיים שם. "לעולם לא אשכח מה ראיתי היום" היא אומרת, ומונה את הנפצעים והמתים.

אולנה ווטנקו עוזבת את ביתה בבניין שנפגע מפגיעת טילים בחצות הלילה בסלובאנסק, אוקראינה. (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
אולנה ווטנקו עוזבת את ביתה בבניין שנפגע מפגיעת טילים בחצות הלילה בסלובאנסק, אוקראינה. (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

לדבריה הכירה את אחד האנשים שמתו, אדם בשנות ה-40 המוקדמות שלו בשם אלכסנדר, שחי כמה קומות מאליה. היא ראתה את פינוי הגופה שלו, לאחר שנכווה באופן קשה.

"למה הם מפציצים בנייני מגורים? אין לרוסים את הכבוד להילחם בשדה הקרב? שאלה וויטנטק, יוצאת רוסיה במקור בעצמה. "למה אתה מנסה להשמיד את המדינה שאתה רוצה לכבוש? אני לא רואה את ההיגיון בזה."

ביום שלישי, המטה הכללי של אוקראינה אמר שנהדף הניסיון להסתער על כפר שנמצא בין איזום שבשליטת רוסיה לסלוביאנסק, אך הכוחות הרוסים יצרו תנאים להתקפות נוספות באזור.

רבים עזבו את סלוביאנסק, כמו בעיירות וכפרים רבים באזור מזרח אוקראינה. לידמילה טלניה ובעלה מיקולה הם בין אלה שנשארו. שניהם בשנות ה-70 לחייהם, והבת שלהם וארבעת ילדיה כבר עזבו את אוקראינה בגלל המלחמה.

כשהם הלכו לבדוק את דירת הבת במעלה המדרגות הם נחרדו ממה שמצאו. החלונות התנפצו, רסיסי זכוכית היו מפוזרים בכל החדר הקדמי בו הילדים ישנו, והקירות היו מלאים ברסיסים. "מה הם עשו?" בכתה טלניה, אך האבל שלה התערבב בהקלה על כך שבתה ונכדיה עזבו את הארץ.

"הכל נהרס, אין מרפסת, אין חלונות, אין דלתות" היא אמרה. הבת שלה חשבה לחזור, אבל אין לה יותר בית לחזור אליו. "כואב לי, אני בוכה, אני מודאגת. אבל מה אני יכולה לעשות? כלום."

הרשויות באזור קראו לתושבים לאזור את אזור מזרח אוקראינה. "של השטח שח דונייצק הוא אזור מלחמה" אמר פבלו קירלינקו, ראש ממשל דונייצק, בהצהרה על מתקפת הרקטות בסלוביאנסק בעמוד הפייסבוק שלו. "כל מכה כזו היא תזכורת אכזרית שאין מקומות בטוחים בדונייצק. פינוי! פינוי מציל חיים".

אבל יש כאלה שאינם יכולים, או לא מוכנים, לעזוב למרות הסכנה. "אין לי מקום ללכת" אמר סמלוק. מעבר לכך, הוא אמר, הוא לא רוצה לעזוב. "לא עזבתי ב-2014 ואני לא אלך עכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!