דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
22.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 25.1°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מחסור מיידי של 7,000 כיתות לימוד במערכת החינוך: "100 אלף תלמידים לומדים בקראוונים, זו בושה"

בישיבת ועדת החינוך של הכנסת תקפו ראשי רשויות את האוצר על עיכוב התקצוב לבניית מוסדות חינוך חדשים | חלקם דרשו לאפשר לרשויות מבוססות לממן את הבנייה מתקציביהן עד לקבלת הרשאה תקציבית | נציגת משרד החינוך: תכנית החומש לבניית כיתות תורחב

תלמידים בבית ספר, עם תחילת יישום מתווה 'נבדקים ולומדים' (צילום: פלאש 90)
תלמידים בבית ספר, עם תחילת יישום מתווה 'נבדקים ולומדים' (צילום: פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

במערכת החינוך יש חוסר מיידי ב-7,000 כיתות לימוד – כך אמר אתמול (שלישי) יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס בוועדת החינוך בכנסת. לדבריו, המחסור בכיתות עולה עקב עצירת תקצוב לבניית כיתות על ידי משרד האוצר לפני כשלוש שנים. התוצאה היא שכ-100 אלף תלמידים לומדים במבנים יבילים. נציגת משרד החינוך אמרה שהמשרד צפוי להגדיל את תכנית החומש לבניית כיתות חדשות.

"זאת בושה", אמר ביבס, "גאוני האוצר מביאים מודלים ותיאוריות. תכנית החומש מאושרת. תקדימו אותה, תתחילו לבנות."

בדיון הקודם בוועדת החינוך לפני כשלושה חודשים הוצגו נתונים של מרכז המחקר ומידע של הכנסת ולפיהם יש מחסור של 16,000 כיתות לימוד, וכן ישנו גרעון מובנה של 3000 כיתות לימוד בכל שנה.

ראשי רשויות שהשתתפו בדיון אמרו שתקציבים לבניית מבני חינוך אינם מאושרים. ראש מועצת מבשרת ציון יורם שמעון: "קיבלנו הכרה בצורך לבניית שני בתי ספר בעלות של 70 מיליון שקלים. משרד החינוך אישר לי רק 16 מיליון, שמספיקים לבניית שני שליש בי"ס. איך בונים שני שליש בי"ס? אני צריך את זה ל-1 בספטמבר הקרוב."

במצב הקיים כיום, מימון הבנייה חייב להגיע מתקציב משרד החינוך, ואם הרשות המקומית בונה מתקציבה היא נקנסת. ראשי הרשויות בדיון, שהגיעו ברובם מרשויות מבוססות, דרשו לאפשר לרשות לבנות מתקציבה ללא קנס. "אני מוכן לקחת הלוואה", אמר שמעון, "אבל אמרו לי לא, כי יהיה לי קנס למשרד החינוך בגובה של 15%."

ראש מועצת שהם, איתן פטיגרו: "לא יתכן שנמהר לבנות ברשות המקומית ואז נקושש כספים כדי לבנות מוסדות חינוך. אומרים לי 'תשים בקראוונים, תעשה הסעות'. זה הרי עולה יותר בסופו של דבר. בסוף מרץ קיבלתי אישור לבנות מספר גנים אבל זה לא מספיק. זה גם מאוחר. איך נספיק לבנות אותם עד האחד בספטמבר? הילדים כבר יושבים בחוץ."

ח"כ חיים ביטון (ש"ס): "אחוז הקראוונים בחינוך המוכר שאינו רשמי, בחברה החרדית וגם בחברה הערבית, הוא גדול לאין ערוך מאשר בציבור הכללי."

ראש מועצת תל מונד לין קפלן: "בשלוש השנים הקרובות מספר התושבים אצלנו יגדל בשליש. אני מחויבת לדאוג להם גם לכיתות לימוד אבל זה תלוי במדינה. כראש רשות ידיי קשורות. אני לא יכולה לבנות בי"ס שמתוכנן כראוי וכבר יש לו היתר, אבל אין לו הרשאה תקציבית. המדינה דוחפת לעוד ועוד יחידות דיור, אבל לא נותנת תנאים בסיסיים לתושבים. אני מוכנה לקחת על עצמי מימון ביניים או אפילו הלוואה אם נצטרך. תנו לנו את הסמכות."

נציגת משרד החינוך אילנית שושני עדכנה שהתקבל אישור ראשוני מהמנכ"לית והשרה שביקשו לפתוח מחדש את תכנית החומש לבניית כיתות ולהגדיל אותה. תכנית חומש היא תכנית העבודה המרכזית לפיה ייבנו 17,000 כיתות. חסרות כרגע 3134 כיתות שממתינות לתקצוב. לצערי 40% מהן לא יוכלו לקבל מענה במסגרת זאת. המחסור קיים ותכנית החומש לא נתנה מענה לצרכים של המדינה. אנחנו יותר מבעד לאפשר בנייה ללא קנס, אבל האוצר השיב בשלילה. אנחנו לא רוצים לבנות כיתות ריקות, לכן עובדים בשלבים."

יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה): "הוועדה תבקש מהאוצר הקדמה של הרשאות לבנייה בחמש השנים הקרובות בערים איתנות. אנחנו מבקשים שרשויות בעלות יכולת תקצוב יקבלו אישור לתחילת בנייה – כבר ממחר. ממשרד החינוך אנחנו מבקשים להביא תוך 60 יום קריטריונים לעירוב מבנים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!