דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נשים במשרדי הממשלה מרוויחות 17% פחות, ולוקחות יותר חופשות מחלה עם הילדים

לפי דו"ח הממונה על השכר נשים עובדות 150 שעות פחות מגברים בשנה | הפערים הגדולים ביותר הם בקרב: אקדמאים, עובדים בדרג המנהלי ועובדי שירות החוץ

משרד הפנים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
משרד הפנים (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פערי השכר הגבוהים בין גברים לנשים במשרדי הממשלה הם בקרב אקדמאים (21%), עיתונאים (21%) עובדי שירות החוץ (20%) ועובדים בדירוג המינהלי (18%), כך עולה מדו"ח פערי השכר המגדריים במשרדי הממשלה ויחידות הסמך, אותו פרסם היום (רביעי) הממונה על השכר באוצר. מהדו"ח עולה, שנשים במשרדי הממשלה משתכרות בממוצע 83% מהשכר של עמיתיהן הגברים.

באוצר ציינו כי במרבית הדירוגים קיימים פערי שכר בין גברים לנשים: בקרב עובדי הוראה בתפקידי מטה נרשם פער של 16% בין גברים לנשים, בקרב עובדי המחקר של 15%, ובקרב מהנדסים וטכנאים למהנדסות וטכנאיות פער של 14%. עם זאת, נמצא כי קלדניות שופטים משתכרות בממוצע 18% יותר מעמיתיהן הגברים בדירוג.

גרפיקה: אגף השכר והסכמי עבודה משרד האוצר
גרפיקה: אגף השכר והסכמי עבודה משרד האוצר

באוצר הסבירו כי בממוצע ישנם יותר גברים המאיישים משרות בכירות במשרדי הממשלה במרבית הדירוגים וברוב משרדי הממשלה. עוד ציינו כי במרבית הדירוגים בעלי שכר גבוה ישנו אחוז גבוה יותר של גברים . כך לדוגמה, רק 19% ממשרות המנכ"ל בממשלה וביחידות הסמך מאוישות על ידי נשים, זאת לעומת דירוג הקלדניות והעובדות הסוציאליות לדוגמה המאוישים ברובם בנשים (96% ו-87% בהתאמה).

עיקר הפער בשכר בין גברים לנשים במשרדי הממשלה נובע מפער בשכר היסוד ומפער בהכנסה מעבודה נוספת. השכר המשולב ללא עבודה נוספת של נשים הוא בממוצע כ-84% מזה של הגברים; שכר הנשים עבור עבודה נוספת הוא כ-76% מזה של הגברים; והשכר מתשלומי הפרשים הוא כ-65% מזה של הגברים. בשנת 2021 עבדו נשים במשרדי הממשלה כ-24% פחות שעות נוספות בממוצע מגברים (בשנת 2020 כ-27% פחות, וב-2019 כ-31% פחות).

גרפיקה: אגף השכר והסכמי עבודה משרד האוצר
גרפיקה: אגף השכר והסכמי עבודה משרד האוצר

נשים בגיל 45-35 עובדות בממוצע כ-150 שעות פחות בכל שנה מגברים בקבוצת גיל זו, כש-45% מהפער בשעות העבודה נובע מימי מחלה. באוצר קשרו זאת בין היתר בעליה בניצול ימי מחלה בגילאי ההורות המרכזיים וציינו שלאחר גיל 45 ככל שהגיל עולה כך יש דווקא ירידה במספר ימי המחלה המנוצלים הן על ידי גברים והן על ידי נשים. ככלל נשים מדווחות על יותר ימי מחלה, ועל יותר מכפליים ימי מחלה לטיפול בילדים מאשר גברים.

לצד הנתונים הכלליים על מצב הפערים המגדריים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך, פרסם האוצר גם את הדו"ח הפומבי המפורט המציין את פערי השכר המגדריים בכל דירוג ודירוג בתוך כל משרד ומשרד. היום, ה-1 ביוני, הוא היום האחרון לפרסום דוחות אלו על ידי מעסיקים גדולים שלהם 518 עובדים ומעלה, בהתאם לחוק שיזמה ח"כ אתי חוה עטיה (ליכוד) שנועד להקל בין היתר על נשים לתבוע בגין חוק שכר שווה לעובד ולעובדת.

החוק מחייב מעסיקים לפרסם באתר האינטרנט שלהם דו"ח פומבי שנתי המחלק את העובדים לקבוצות בעלות מאפייני עבודה דומים ומציין את פערי השכר בכל קבוצה. בנוסף לדו"ח החיצוני שאינו חייב לפרט את שמה של כל קבוצת עובדים, מחויב המעסיק להפיק גם דו"ח פנימי הכולל גם את גובה השכר בכל קבוצה, לציין בפני כל עובד ועובדת לאיזו קבוצה הם שייכים, ולהעמיד את הדו"ח הפנימי המפורט לעיונם על פי דרישה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!