דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שרת הכלכלה מקדמת: גם חברות בינוניות ידווחו על פערי שכר בין גברים לנשים

ברביבאי תגיש תזכיר חוק לפיו חברות של 200 עובדים ומעלה יצטרכו לפרסם דיווח, במקום 518 לפי החוק היום | ח"כ אתי עטיה, יוזמת החוק המקורי, מתנגדת: "אסור לפעול בפזיזות"

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מבקשת להרחיב את חובת הדיווח השנתית על פערי שכר מגדריים גם על מעסיקים בינוניים המעסיקים 200 עובדים ומעלה. תיקון החוק, שגובש בהיוועצות עם שר האוצר, יופץ על ידי זרוע העבודה להערות הציבור וארגוני המעסיקים ויובא לדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת כבר במהלך יוני. רק היום נכנס לתוקפו החוק המחייב חברות המעסיקות למעלה מ-518 עובדים בפרסום דו"חות שנתיים על פערי השכר.

לדברי השרה, הרחבת תחולת החוק גם על חברות עם 200 עובדים ומעלה, צפויה להביא להרחבת מספר החברות החייבות בדיווח בכ-1000 חברות נוספות המעסיקות יחד כ-300 אלף עובדים ועובדות. יוזמת החוק המקורי ח"כ אתי עטיה (הליכוד) מתנגדת לתיקון.

״נשים מרוויחות כיום כ-30% פחות מגברים, פער שאינו מתקבל על הדעת ופוגע בנשים ובכלכלה הישראלית" אמרה ברביבאי. "חובתנו לפעול לצמצום הפערים המגדריים בכל תחומי החיים. פרסום פערי השכר על ידי המעסיקים הינו צעד נוסף להגברת השוויון בתעסוקה, כחלק מתוכנית רחבה שאנו מקדמים בנושא". .

הפערים נאמדים בהפסד של 7% מהתל"ג המוערך בכ- 82 מיליארד שקלים בשנה. למרות ששיעור תעסוקת נשים בישראל הוא מהגבוהים בעולם, ומדינת ישראל נמצאת בין המקומות האחרונים במדינות ה-OECD בפערי השכר בין גברים לנשים. במסגרת תכנית רחבה לצמצום פערי השכר שגובשה בזרוע העבודה ובנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה נערכה בחינה בינלאומית, ממנה עולה כי מדינות שונות הפעילו מגוון כלים לצמצום הפערים, וכן נמצא כי שקיפות בדיווח פערי השכר בקרב מעסיקים הינו מהאפקטיביים ביותר.

החוק הקיים כיום, שעבר באוגוסט 2020 עבר לאחר שורת דיונים ממושכים בוועדת העבודה והרווחה, במהלכן הביעו ארגוני המעסיקים חשש מהמהלך והנטל הרגולטורי שהוא מביא עמו. סוגיות נוספות שנידונו בוועדה הן השמירה על פרטיות העובדים ונקבעו כללים שמטרתם למנוע את הפרתה. הגיונות אלו הביאו לכך שגודל החברות המחויבות בדיווח נקבע על 518 עובדים ומעלה (המספר הלא עגול הוא סימן ההיכר של ח"כ חיים כץ שעמד בראשות ועדת העבודה והרווחה, שמרבה להשתמש בכפולות של חמסה ושל ח"י). המועד עד עליו נקבע כי יהא על החברות לפרסם דו"ח ראשון הוא עד ה-1 ביוני 2022 – היום.

יוזמת התיקון לחוק שכר שווה, חה"כ אתי עטיה (ליכוד) הגיבה להחלטת שרת הכלכלה: "עם כל הכבוד לשרת הכלכלה והתעשייה כל שינוי בחוק חייב להיות אחרי תקופת מבחן ביישום החוק וקיום דיונים והיערכות נכונה להרחבתו. בתהליך החקיקה הקשבנו לתעשיינים והתחשבנו במעסיקים כדי לעודד את שגשוג המשק ולא להוביל חלילה לקריסת החברות וגל פיטורים. אסור לנבחרי הציבור לפעול בפזיזות".

החוק הקיים כיום מחייב חברות גדולות בפרסום שני דו"חות המפולחים לקבוצות העובדים המועסקות בה שמאפייניהם דומים. דו"ח אחד פנימי כולל גם את רמות השכר עצמן, והדו"ח השני הוא חיצוני ומתפרסם באתר האינטרנט של החרות, והוא כולל את נתוני פערי השכר בלבד לכל קבוצה, מבלי לפרט את זהות הקבוצות השונות. על פי החוק, על המעסיק לעדכן את עובדיו ועובדותיו באיזו קבוצה כל אחד ואחת מהם נמצאים, ולאפשר להם לעיין בדו"ח הפנימי על פי דרישה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!