דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מצב החירום המיוחד עליו הוחלט עם התפרצות הקורונה לא יוארך, יפקע בחמישי בחצות

מצב החירום מאפשר לממשלה לקבוע בתקנות הגבלות קורונה ולקבל את אישור הכנסת בדיעבד | עקב הירידה בתחלואה הוא יבוטל, וכדי להחזירו בעתיד תזדקק הממשלה לאישור הכנסת | ההגבלות שעדיין בתוקף: חובת בידוד למאומתים, ועטיית מסכה במוסדות רפואה ובתי אבות

ברחוב עם מסכות (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: מירי שמעונוביץ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות ניצן הורוביץ סיכם עם בכירי משרד הבריאות ויו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב שלא להאריך את מצב הבריאות המיוחד, והוא יפקע מחר (בין חמישי לשישי) בחצות. המצב המיוחד, שהוגדר בחוק, מאפשר לממשלה להתקין תקנות להגבלות על הציבור למניעת התפשטות הקורונה, ולקבל אישור בדיעבד מהכנסת.

המשמעות היא שחקיקת הגבלות חדשות ביחס לקורונה בעתיד תדרוש הכרזה מחודשת על מצב בריאותי מיוחד או מצב חירום, או לחלופין הליך חקיקה רגיל.

בתחילת מגפת הקורונה הנהיגה הממשלה סגרים והגבלות כתקנות שעת חירום, תקנות שמקנות לממשלה סמכות כמעט בלתי מוגבלת שנועדו למצבי חירום כמו מלחמות ואסונות. רק כעבור חמישה חודשים, ביולי 2020, חוקק בכנסת "חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש" שהסדיר את איזון הסמכויות בין הכנסת לממשלה סביב הגבלות הקורונה. החוק הסמיך את הממשלה לקבוע תקנות הנוגעות לקורונה, ואת הכנסת לאשר או לבטל אותן בדיעבד, דרך דיון בוועדה בכנסת או במליאה.

בינואר 2022 נערכו שינויים בחוק בהנהגת יו"ר ועדת החוקה, גלעד קריב. לפי החוק החדש, הממשלה תוכל לקבוע הגבלות קורונה עם אישור הכנסת בדיעבד רק במצב בו מוכרז 'מצב בריאותי מיוחד' או מצב חירום בשל התפשטות הקורונה'. ההכרזה על אחד ממצבים אלו צריכה להיעשות באישור הממשלה, לאחר המלצה של משרד הבריאות, ובאישור הכנסת. מאז החלת החוק, שהיתה סמוכה לתחילתו של גל האומיקרון בישראל, הוחל בארץ 'מצב בריאותי מיוחד', שתוקפו פוקע בחמישי הקרוב, וכאמור, הוא לא יחודש.

לפי נתוני משרכד הבריאותבחודש מאי שהסתיים אתמול 58,925 נדבקו בנגיף, 63 אושפזו במצב קשה ו-71 בני אדם נפטרו מקורונה. 62.1% מאוכלוסיית ישראל מחוסנים בהגדרת משרד הבריאות (חיסון שלישי או חיסון שני שבוצע לאחרונה), 8.75% מחוסנים 'ללא תוקף' ו-29.1% אינם מחוסנים כלל.

במשרד הבריאות ציינו שחובת מילוי טופס נוסע נכנס לישראל, אותו יש למלא טרם כניסה לארץ, נשארת בתוקף. גם חובת הבידוד למאומתים לקורונה, ועטיית מסכות במוסדות רפואיים ובתי אבות תישאר בתוקף, וגם חובת הצגת אישור על תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן ביתית בכניסה לבתי אבות.

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "בדיוק כפי שהתחייבנו, לא נעשה שימוש בחוק הקורונה ולו יום אחד מעבר לנדרש. זה המשך ישיר למדיניות שלנו בממשלה הזו מתחילת הדרך. שומרים על הבריאות – בלי השבתות וסגרים, בלי לרדוף אחרי מבלים בחוף, בלי לאסור הפגנות ובלי לפגוע בדמוקרטיה ובזכויות האזרח בישראל. מסתבר שאפשר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!