דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

180 עולים מאתיופיה נחתו בנתב"ג, במטוס השמיני של מבצע העלייה 'צור ישראל'

יישום החלטת הממשלה להעלאת 3,000 ממתינים לעלייה מאתיופיה התחדש לאחר עיכוב של חודשים | שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה: "נדאג לאחד את המשפחות ולשים סוף לסאגה הכאובה הזו" | קסאו שיפראו, פעיל למען העלייה: "צריך לתקן ולהביא לארץ את כל יהודי אתיופיה"

עולים מאתיופיה יורדים מהמטוס השמיני שהגיע לארץ במבצע העלייה 'צור ישראל' (צילום: דוברות משרד הקליטה)
עולים מאתיופיה יורדים מהמטוס השמיני שהגיע לארץ במבצע העלייה 'צור ישראל' (צילום: דוברות משרד הקליטה)
יהל פרג'

המטוס השמיני של מבצע העלייה מאתיופיה 'צור ישראל' נחת היום (רביעי) בנמל התעופה בן גוריון, ועליו 180 עולות ועולים חדשים. זוהי הטיסה הראשונה לאחר עיכוב של חודשים. מחר (חמישי) ינחתו בישראל 160 עולים נוספים.

התחדשות העלייה מתאפשרת לאחר החלטת ממשלה שיזמה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, שקבעה ש-3,000 מהממתינים לעלייה שנים ארוכות במחנות המעבר בגונדר ובאדיס אבבה, שיש להם קרובי משפחה בישראל, יזכו לעלות ארצה.

עולים מאתיופיה יורדים מהמטוס השמיני שהגיע לארץ במבצע העלייה 'צור ישראל' (צילום: דוברות משרד הקליטה)
עולים מאתיופיה יורדים מהמטוס השמיני שהגיע לארץ במבצע העלייה 'צור ישראל' (צילום: דוברות משרד הקליטה)

המבצע החל לפני כשנה וחצי, והתעכב בין היתר כתוצאה מעתירה לבג"ץ של המרכז למדיניות הגירה, שטענה שספק אם הממתינים לעלייה הם יהודים. משרד הפנים בראשות השרה איילת שקד התמהמהו עם הגשת תגובה לעתירה, וכתוצאה מכך הוציאו השופטים צו מניעה להמשך מבצע העלייה. זאת כאשר באתיופיה מתנהלת מלחמת אזרחים שעלולה לסכן גם את הממתינים לעלייה. לבסוף הגיש משרד הפנים את תגובתו לבג"ץ, והמשך המבצע אושר.

שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה אמרה עם הגעת העולים: "ברוכים הבאים, חמש שעות טיסה כדי לצמצם עשרות שנות המתנה. מסע ארוך מסתיים כשמסע חדש מתחיל בישראל. חמש שעות טיסה ועלינו החובה לסיים את פרק הדחייה ולהתחיל את פרק הקבלה, חמש שעות טיסה שמחזירים אחים ואחיות הביתה לישראל. זה לא סוד שהיה צריך מאבק עיקש כדי להמשיך את צור ישראל. החובה שלי בתוך ממשלת ישראל היא להמשיך ולהוביל את איחוד המשפחות, זו החובה שלנו כעם יהודי. נדאג לאחד את המשפחות ולשים סוף לסאגה הכאובה הזו".

"צריך לתקן ולהביא לארץ את כל יהודי אתיופיה"

בשדה התעופה המתינו לעולים בני משפחותיהם, קייסים מקהילת ביתא ישראל ופעילים למען העלייה מאתיופיה.

קסאו שיפראו, פעיל למען העלייה מאתיופיה, סיפר על נגוסה טפרה, שנאבק גם הוא למען העלייה מאתיופיה, ונפטר לפני כחודש וחצי כשהוא בן 90. הוא התגורר באשדוד, כל ילדיו עלו לארץ מלבד אחת, שתעלה לארץ רק מחר ולא תזכה לפגוש את אביה.

"לפני שלושה ימים ציינו את יום הזיכרון לנספי סודן, ועדיין יש יהודים שמאבדים את היקרים שלהם ולא ראו אותם שנים", אמר שיפראו, "המדינה לא יכולה להמשיך באותה דרך, צריך לתקן ולהביא לארץ את כל יהודי אתיופיה".

לדבריו, "אני שמח שהעלייה מגיעה, שהעולים באים. אבל המדינה צריכה לקבוע קריטריון ברור ולא לקבוע מספרים. יש אנשים שהגיעו למחנות בילדות, והיום הם הורים וחולמים על ישראל".

קסאו שיפראו, פעיל למען העלייה מאתיופיה (מימין) עם הקייס אביהו עזריה. שיפראו: "המדינה לא יכולה להמשיך באותה דרך, צריך לתקן ולהביא את יהודי אתיופיה" (צילום: יהל פרג')
קסאו שיפראו, פעיל למען העלייה מאתיופיה (מימין) עם הקייס אביהו עזריה. שיפראו: "המדינה לא יכולה להמשיך באותה דרך, צריך לתקן ולהביא את יהודי אתיופיה" (צילום: יהל פרג')

הקייס אביהו עזריה מאשקלון אמר: "הייתי לפני ארבע שנים באתיופיה במחנה, ראיתי את הסבל ואת הקושי עם הרבנות והסוכנות לעלייתם של העולים. הייתי בעלייה גם לפני שנה, וחשוב לי להיות גם היום. אני עליתי לארץ ב-1991, אנחנו לא חיכינו כל כך הרבה שנים, והם עוברים הרבה מבחנים כדי שיגיעו."

לדבריו, "כל שנה המדינה קולטת את העולים ואני מאחל להם מזל טוב, שייקלטו בדרך הכי טובה, ומאחל למדינת ישראל שישובו בני ישראל. אנחנו מכירים את הגעגועים, אני מרגיש את השמחה שלהם, מאחל למשפחות שיתאחדו. יש פה גבר שייפגש עכשיו עם שבעת הילדים שלו. אני מודה לשרת הקליטה, שמעלה הרבה עולים, זו זכות גדולה".

"עליתי לפני 34 שנים, דרך אתונה", מספרת אלני, מנהלת התחנה הישראלית של אתיופיאן-איירלינס, חברת התעופה שבמטוסה הגיעו העולים ארצה. "נהדר להיות חלק מהעלייה הזו! אני מאחלת להם שתהיה להם קליטה קלה, ייקח להם כמה שנים אבל בסוף ילמדו לדפוק על שולחנות, בינתיים הם עדיין בישנים, הם צריכים הרבה מדריכים שיעזרו להם בקליטה".

אלני, מנהלת התחנה הישראלית של אתיופיאן-איירלינס (צילום: יהל פרג')
אלני, מנהלת התחנה הישראלית של אתיופיאן-איירלינס (צילום: יהל פרג')

יו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אורי פרדניק, קרא לממשלה להאיץ את מבצע העלייה. "אנו מודים לשרת העלייה והקליטה על מאמציה הרבים למיגור סבלם של הממתינים באתיופיה ובישראל. לצערנו, למרות מאמציה ולמרות המשבר הבטחוני וההומניטרי באתיופיה, ממשלת ישראל עדיין מתייחסת ליהודי אתיופיה כאל יהודים סוג ב'.
תדמיינו איזה רעש ציבורי היה מתקיים לו הממשלה היתה מקציבה מכסות לעלייה מצרפת, ארה"ב, רוסיה או אוקראינה.

אנחנו דורשים לקיים מיד את החלטות הממשלה בנושא ולהעלות תוך חודש את כלל הממתינים שבני משפחתם מחכים כבר שנים לאיחוד משפחות. אם אפשר להעלות 20 אלף איש מאוקראינה בחודש, אז בוודאי אפשר מחצית מהכמות מאתיופיה".

חמישה מרכזי קליטה חדשים

המשימה להטסת העולים ארצה ולהכנתם לקראת החיים בישראל הוטלה על הסוכנות היהודית בתיאום משרד העלייה והקליטה. מדובר במבצע מורכב, שכולל פעילות בתחום ההומניטרי בקרב קהילת הממתינים באתיופיה, בין היתר באמצעות ליווי רפואי ותוכנית הזנה יומיומית לילדים ולנשים הרות ומיניקות, שנערך בסיוע תרומות של הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, קרן היסוד, הקרן לידידות וידידים אוהבי ישראל מרחבי העולם. בסוכנות אמרו שמיד לאחר נחיתתם ייכנסו העולים לבידוד בהתאם לנוהל הגעת עולים מרחבי העולם, ולאחר מכן יתאחדו עם בני משפחותיהם הממתינים להם בישראל.

לקראת הגעת העולים הקימו משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית חמישה מרכזי קליטה חדשים על מנת להעניק עולים את המעטפת והליווי בכל תחומי החיים, ללימוד עברית ולהכנה לקראת השתלבותם בתעסוקה ובמערכת החינוך הישראלית.

השרה תמנו-שטה, שליוותה את העולים במטוס, אמרה: ״כלל גורמי הקליטה במשרדי ובסוכנות היהודית מוכנים וערוכים לקליטת העולים, ובנוסף יש הירתמות של משרדי הממשלה בהם החוץ והפנים. ביחד נדאג שהעולים סוף סוף יגשימו את חלומם ויגיעו הביתה ולמשפחותיהם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!