דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
22.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 25.1°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית הדין אישר את המשך עיצומי המורים נגד הרפורמה בבגרויות: "סכסוך כלכלי לגיטימי"

השופטת לאה גליקסמן הדגישה שלמורים אין זכות להיאבק ברפורמה עצמה, אך הם זכאים לשיח על השלכותיה על תנאי עבודתם | היא ייחסה משקל רב לכך שהרשויות המקומיות לא הצטרפו לבקשת משרד החינוך לצו מניעה, וקראה למדינה ולארגון המורים "לעלות על מסלול ההידברות"

יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יו"ר ארגון המורים, רן ארז (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דחה את בקשת המדינה לצו מניעה לעיצומי המורים בתיכונים נגד הרפורמה בבגרויות. השופטים לאה גליקסמן, רועי פוליאק ואילן סופר קראו לארגון המורים העל יסודיים ולמשרד החינוך להיכנס למו"מ אינטנסיבי בנושא. על הצדדים להגיש הודעת עדכון לבית הדין בעוד שבועיים, ב-15 ביוני.

העיצומים כוללים הימנעות מהשתתפות בהשתלמויות ומפגשים עם מפקחי המקצועות ההומניים, שבהם צפויה לחול הרפורמה החל מהשנה הבאה.

השופטים הדגישו שלמורים אסור להיאבק נגד הרפורמה עצמה, אך הם זכאים להיאבק נגד פגיעה אפשרית בתנאי העבודה שלהם ואי קיום משא ומתן, ובשלב זה משרד החינוך לא הוכיח שלא תהיה לה השפעה על תנאי העבודה. לדברי השופטת גליקסמן, "עצם הנהגת תכנית ההתחדשות ותוכנה היא בסמכותם הבלעדית של הגורמים המוסמכים במדינה, וארגון העובדים אינו יכול להטיל 'וטו' על עצם הנהגתה, גם אם לגישתו נזקיה רבים. מנגד, ככל שלתכנית ההתחדשות עשויות להיות השלכות על זכויות עובדי ההוראה, לרבות תנאי עבודתם ושכרם, על המדינה לנהל עם ארגון העובדים משא ומתן על השלכותיה".

השופטת דחתה את טענת המדינה שאין קשר בין העיצומים לבין סכסוך העבודה שהוכרז בשל המבוי הסתום במו"מ לחידוש ההסכם הקיבוצי של מורי התיכונים, שתוקפו פג בפברואר 2022: "אין בידינו לקבל את טענתה העובדתית של המדינה כי אין כל קשר בין העיצומים כנגדם מכוונת הבקשה לבין הסכסוך הכלכלי שהמדינה אינה חולקת על הלגיטימיות שלו, וכי תכליתם היחידה היא למנוע את יישום תכנית ההתחדשות בשנת הלימודים הבאה". לדבריה טענה זו צריכה להתברר בהליך העיקרי.

המורים הסכימו לתת ציונים ולהשתתף בטקסי הסיום

ארגון המורים הכריז על העיצומים בשלישי שעבר, במחאה על הרפורמה במקצועות ההומניים, שכוללת את ביטול בחינות הבגרות בתנ"ך, אזרחות, ספרות והיסטוריה והחלפתם בעבודת חקר בין תחומית. בארגון מזהירים שהרפורמה תפגע במעמד המקצועות, ושמערכת החינוך כיום אינה ערוכה אליהם. בנוסף הם מתריעים מפגיעה בתנאי עבודתם של המורים שמלמדים מקצועות אלו, על אף שבמשרד החינוך התחייבו שלא תהיה פגיעה כזו. במקביל יש לארגון סכסוך עבודה נוסף במחאה על עיכוב המשא ומתן להסכם שכר חדש למורים.

בתחילה כללו העיצומים גם הימנעות ממתן ציונים ומהשתתפות בטקסי הסיום בתיכונים. אך בשישי האחרון נעתר ארגון המורים לבקשת יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, והודיע על ביטול הצעדים הארגוניים שיש בהם כדי לפגוע בסיום התקין של שנת הלימודים. לפיכך, הצעדים הארגוניים מתמקדים כרגע במניעת הכשרות של צוותי ההוראה בהתייחס לרפורמה במקצועות המורשת, ובאי השתתפות בפעילות מחוץ לשעות העבודה. באותו יום ביקש משרד החינוך מניעה לשביתה.

בעקבות צמצום העיצומים הודיעו מרכז השלטון המקומי ושלושת הערים הגדולות שאינם מצטרפים לבקשת המדינה לצו מניעה, וקראו למדינה ולארגון המורים להכנס למו"מ אינטנסיבי.

"על המדינה וארגון המורים לעלות על מסלול ההידברות"

השופטת גליקסמן ייחסה משקל רב להחלטה של ראשי הרשויות, שהן המעסיקות הישירות של רוב מורי התיכונים, שלא להצטרף לבקשה לצו המניעה. "מבלי להידרש בשלב זה לשאלה כבדת המשקל בדבר סמכות המדינה לבדה לעתור למתן צווי מניעה, עת המעסיקים של עובדי ההוראה אינם מצטרפים לבקשה, מצאנו כי יש ליתן משקל משמעותי לעמדת המעסיקים אשר הבהירו כי לגישתם בשלב זה אין מקום למתן צו מניעה, ועל המדינה וארגון המורים לעלות על מסלול ההידברות".

בסיכום הדברים כתבה השופטת גליקסמן ש"לעת הזו ננקטים צעדים ארגוניים בהיקף מוגבל, לאחר שהופסקו עיקר הצעדים הארגוניים שננקטו שהיה בהם כדי לפגוע בסיום תקין של שנת הלימודים; המעסיקים אינם עותרים למניעתם של הצעדים הארגוניים". היא הוסיפה שהמדינה עצמה ציינה שהמורים אינם חייבים להשתתף בהשתלמויות ההכנה לתוכנית ההתחדשות, וכי גם מורה שלא ישתתף בהשתלמות יוכל בעתיד להשתלב בתכנית, ולפיכך כלל לא ברור שהצעדים הארגוניים פוגעים ביכולתה של המדינה להוציא את התוכנית לפועל. אנו סבורים, כי בשלב זה נכון כי כל הגורמים – המדינה, מרכז השלטון המקומי וארגון המורים – ינהלו משא ומתן להסדרת כל חילוקי הדעות ביניהם".

למרות האישור להמשך העיצומים, גם במשרד החינוך הכריזו על ניצחון

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, אמר בתגובה להחלטה: "בית הדין הארצי לעבודה הוכיח קבל עם ועדה שאנחנו צודקים במאבקינו ובטענותינו ומאלץ את משרד ומשרד האוצר לנהל אתנו מו״מ בכל הנושאים שעל הפרק. שיתוף הפעולה בין ארגון המורים למרכז השלטון המקומי בראשו עומד חיים ביבס הניב תוצאות".

במשרד החינוך הדגישו את קביעת השופטת שלארגון המורים אין זכות להתנגד למהות הרפורמה בבגרויות, אלא רק להשלכותיה על תנאי עבודתם, ולכך שמהות הסכסוך קשורה גם בחידוש ההסכם הקיבוצי ולא רק ברפורמה.

לדברי המשרד, "בית הדין קבע בצורה מפורשת שרפורמת הבגרויות ותוכנה היא בסמכותה הבלעדית של שרת החינוך והגורמים המקצועיים במשרד החינוך, וארגון המורים אינו יכול להטיל וטו על הנהגתה. בית הדין קבע שהעיצומים מכוונים נגד הסכסוך הכלכלי שעניינו משא ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש וקרא לצדדים לנהל את המשא ומתן האמור. הבהרנו גם בבית הדין, משרד החינוך פועל וימשיך לפעול לקידום המשא ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש, כפי ששרת החינוך הצהירה זאת מעל כל במה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!