דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

גרים ברחוב עם חמישה ילדים, אבל לא עומדים בקריטריונים לדיור ציבורי

כבר חמישה חודשים שמשפחת שער נודדת ללא בית קבע, לאחר שלא עמדו בתשלומי שכר הדירה | אתמול (ד׳) הם פונו ממאהל שהקימו בדרום תל אביב | בגלל שאב המשפחה לא עומד בקריטריונים, המדינה לא מכירה בזכותם לסיוע | פעילת דיור ציבורי: "התנאים לא מתאימים לימינו"

משפחת שער שפונתה ממאהל שהקימה, לאחר שלא עמדה בקריטריונים לדיור הציבורי (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
משפחת שער שפונתה ממאהל שהקימה, לאחר שלא עמדה בקריטריונים לדיור הציבורי (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

משפחה עם חמישה ילדים שנאלצה לגור ברחוב במשך ארבעה ימים לאחר שלא הצליחה לעמוד בתשלומי השכירות, פונתה אתמול (רביעי) ממתחם אוהלים שהקימה בדרום תל אביב.

לפני ארבעה ימים קיבל ליאור שער, עובד אגף התברואה של עיריית תל אביב, החלטה לעבור לגור במאהל בגן התקווה ביחד עם אשתו דקלה וחמשת ילדיהם. הם נאלצו לעזוב לפני כחצי שנה דירה שכורה בגבעתיים, לאחר שלא הצליחו לשאת בהוצאות החודשיות.

"אשתי עברה תאונה בדרך לעבודה לפני שנה וחצי ומאז לא יכולה לעבוד, מאז כל הנטל הכלכלי עבר אליי", מספר שער ל׳דבר׳. הוא מוסיף כי משכורתו עומדת על 7,000 ש״ח נטו בחודש, ואשתו, אינה זכאית לקצבת נכות או הבטחת הכנסה למרות פניות חוזרות ונשנות שלה לביטוח הלאומי ואי יכולתה לחזור לעבוד.

מכיוון ששכר הברוטו של שער עומד על כ-11 אלף ש״ח, במשרד השיכון סירבו להכניס את המשפחה לתור הזכאים לדיור ציבורי, למרות מספר הנפשות הגבוה ששער צריך לפרנס. במשך מספר חודשים עברו בין דירות של מכרים וקרובי משפחה, בעוד הילדים שלהם, הקטן בן 8 והבכור 15, ממשיכים לנסות לנהל שגרת לימודים בבתי הספר.

"במשרד השיכון לא רואים את הצרכים של הילדים, רק את השורה התחתונה של הברוטו. הדירה האחרונה שהיינו בה הייתה דירה של חלמיש שנכנסו אליה לאחר שלא הייתה לנו ברירה", אומר שער. "גרנו שם עד לפני שלושה שבועות, עד שנציג של חלמיש פינה אותנו. הבנו שאין לנו לאן ללכת, אין איפה לילדים לישון ולכן יצאנו לגן".

פינוי משפחת שער מגן התקווה בדרום תל אביב. ״תפיסה עקומה של מדינה שלא רוצה לעשות דיור ציבורי״ (צילום: דוד טברסקי)
פינוי משפחת שער מגן התקווה בדרום תל אביב. ״תפיסה עקומה של מדינה שלא רוצה לעשות דיור ציבורי״ (צילום: דוד טברסקי)

בעקבות היציאה שלהם לפארק, מספר מתנדבים פנו למשפחה והציעו להם מגורים זמניים. שער נדחק לשקול את ההצעות, אבל מתקשה לקבל את המציאות בה גורלו נתון בטוב ליבם של אנשים. "אנשים הציעו כסף אבל סירבתי לקחת. אני אדם עובד שלא צריך נדבות. יש מדינה שצריכה לדאוג, המצב הזה הוא לא רק בעיה שלנו".

"הקריטריונים לסיוע בשכר דירה ודיור ציבורי לא מתאימים לימינו", אומרת ל'דבר' מיטל כהן, פעילה בפורום דיור ציבורי שליוותה את משפחת שער. "אנשים עובדים, זוגות צעירים, ואפילו אנשים בודדים בקושי מצליחים לעמוד במחירי השכירות. אנשים שקורה להם מקרה מצער כמו אצל משפחת שער פשוט נופלים. זו תפיסה עקומה של מדינה שלא רוצה לעשות דיור ציבורי".

בתור לקבלת דיור ציבורי ישנם היום מעל ל-6,000 זכאים שטרם קיבלו דירה, קרוב ל-30 אלף ממתינים לבירור מצבם וטיפול בבקשתם, ועוד כ-8,000 מקרים הנדונים בוועדות החריגים.  

תגובת משרד השיכון: ״משפחת שער הגישה לאחרונה בקשה לקבלת דיור ציבורי ובקשה לקבלת סיוע בשכר דירה, בקשותיהם נדחו מאחר והם אינם עומדים בכללים שנקבעו. לאחרונה הגישו ערעור על ההחלטה בצירוף מסמכים נוספים, הבקשה נמצאת בהכנה לדיון בוועדה ציבורית. כשתתקבל החלטה המשפחה תעודכן ישירות ממשרדנו המחוזי. אנו נבקש לזרז את הטיפול בבקשה״.  

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "בשל חובת הסודיות המוטלת עלינו ובשל צנעת הפרט, לא נוכל להתייחס לפרטי המקרה. עם זאת, נציין שעשינו ככל שביכולתנו לסייע למשפחה, כולל סיוע כספי למציאת פתרון דיור זמני. המשפחה מעוניינת בפתרון דיור ציבורי, שנמצא תחת אחריות משרד השיכון. לגבי הפינוי, העירייה דאגה לארוז ולשנע את חפציהם של המשפחה לדירה של קרובי משפחה לפי בקשתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!