דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפט

שוק האנרגיה / מחיר הנפט העולמי לקראת שינוי מגמה, ואתם הולכים להרגיש את זה

לאחר שנתיים בהם נחתכו מחירי הנפט בכ-70%, מובילה סעודיה את מדינות אופ"ק להגבלת יצוא שתביא כנראה לשינוי מגמה. מה קורה בשוק הנפט, ולמה ההשפעה שלו עלינו לא עוצרת בתחנת הדלק?

משאבת נפט בבחריין (צילום ארכיון: סוכנות AP).
משאבת נפט בבחריין (צילום ארכיון: סוכנות AP).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בזמן שאזרחי ישראל מתעוררים הבוקר ליום ראשון של שגרה אחרי תקופת החגים, הדרמה הכלכלה העולמית הבאה הולכת ומתהווה, דרמה שאת אותותיה נרגיש גם אנחנו. לא מדובר בבחירות לנשיאות ארה"ב, הצפויות להיערך בעוד כשבועיים, אלא בשינויים המתחוללים בשוק הנפט העולמי, שינויים שצפויים לתפוס תאוצה בחודש נובמבר ולהשפיע במישרין ובעקיפין על החיים של כולנו.

בשנתיים האחרונות ירדו מחירי הנפט בצורה חסרת תקדים: מרמה של כ-100 דולר לחבית בסוף 2014 ועד לרמה כ-30 דולר לחבית במהלך 2015. ירידה זו הייתה אחד הגורמים שהשפיעו ביותר על מצב הכלכלה העולמית. מצד אחד צניחת הנפט הובילה למחיקת הון ענקית של משקיעים. מהצד השני צניחת מחירי הנפט היא אחד הגורמים המשמעותיים בירידת מדד המחירים בישראל ובמקומות רבים בעולם. מדוע מחירה של חבית נפט הוא גורם משפיע כל כך בכלכלה העולמית? שתי סיבות: הראשונה היא תפקידו של הנפט בתהליך הייצור והשינוע של כל סחורה אחרת, מה שהופך את מחיר הנפט למגולם גם בכל סחורה אחרת. השנייה היא היקף המסחר האדיר בנפט שמוערך ב 1.7 טריליון דולר, פי שלושה מהמסחר בכל המתכות והמינרלים ביחד.

מה משפיע על מחירי הנפט?

מחירי הנפט בעולם הם תוצאה של ביקוש והיצע. הביקוש נקבע באופן מבוזר למדי, על פי צרכי המדינות בעולם. כך לדוגמה, עלייתם של שווקי מתפתחים כמו סין והודו מביאה בשנים האחרונות לשימוש הולך וגובר ברכבים המוביל עלייה בצריכת הנפט. ההיצע, לעומת זאת, נקבע באופן מרוכז למדי על ידי מספר גופים חזקים שהמרכזי בהם הוא אופ"ק – ארגון המדינות המייצאות נפט – המאגד בתוכו 14 מדינות המפיקות כ-1/3 מהנפט בעולם.

מידת ההשפעה של אופ"ק בקביעת מחיר הנפט תלויה במערכת היחסים הבינלאומיים שבין המדינות החברות בו ומושפעת תדיר מסכסוכים מקומיים. כך לדוגמה בשנים האחרונות הובילה ערב הסעודית מגמה של הצפת השוק בנפט והורדת מחירו בניגוד למדיניות של חברות אחרות בארגון כמו איראן. בנוסף גילויי גז טבעי ונפט חדשים, מדיניות שאיבה, מזג אוויר, כשלים טכניים (כמו התפוצצות האסדה של חברת BP במפרץ מקסיקו ב-2010) ומסחר ספקולטיבי, הופכים את הנפט לאחת מהסחורות התנודתיות בעולם.

ועידת מדינות OPEC בווינה (צילום ארכיון: Day Donaldson / filckr).
ועידת מדינות OPEC בווינה (צילום ארכיון: Day Donaldson / filckr).

אז למה שוק הנפט חם?

בשנים האחרונות האסטרטגיה הסעודית הייתה להציף את השוק בנפט ולגרום לירידת מחירים. זאת על מנת להוציא מהמשחק את הפקת הנפט האמריקאית מפצלי שמן והפקת הנפט מאסדות הפועלות במים העמוקים. מדובר בשתי שיטות יקרות יחסית שלא משתלם להפיק בהן כשמחיר החבית נמוך מ-50 דולר. אחרי ירידות עקביות מסוף 2014 שחתכו את מחיר הנפט ב-70%, בחודשים האחרונים נראה כי מחיר הנפט מתחיל לעלות. התכנית של אופ"ק, בהובלת הסעודים, היא לשנות אסטרטגיה למצב של שוק מאוזן על ידי הגבלת תפוקת הנפט שמוכרת המדינות. כבר עכשיו מושכת התכנית את מחירי הנפט למעלה ומעמידה אותם על כ-50.3 דולר לחבית, זאת על אף שטרם התחילו ביישומה ובתנאים הנוכחיים לא ברור אם היא תצא לפועל.

בסוף ספטמבר התכנסה ועידת אופ"ק באלג'יר. ביומה האחרון של הוועידה חתמו המדינות החברות על הסכם הגבלת התפוקה. העובדה כי ההסכם לא כלל חלוקת מכסות בין המדינות, העלה סימן שאלה גדול באשר ליכולת ליישמו. בינתיים העיראקים כבר מאותתים כי הם לא מקבלים את שיטות המדידה של אופ"ק והם צפויים להתנגד להחלטה. בתדרוך עיתונאים שקיים שר הנפט העיראקי ג'אבר אלי אל לאובי, הוא יצא נגד ההחלטה של אופ"ק ואמר כי לעיראק אין כוונה לקחת חלק בהסכם. בנקודה זו חשוב להבין כי היכולת של אופ"ק לכפות על המדינות החברות בו מדיניות של מכסות תפוקה היא מוגבלת. מידת ההסכמה של המדינות השונות ויכולת שיתוף הפעולה שלהן היא קריטית ליכולת של הסעודים לכפות מדיניות של מכסות ייצור. מנגד הרוסים כבר הודיעו כי יצטרפו להסכם של אופ"ק ובכך יחזקו את השפעתו על השוק. רוסיה שהייתה אחת מהנפגעות המרכזיות מירידת מחירי הנפט זקוקה להסכם שיסייע לה בשיקום הרובל.

בנובמבר צפויות מדינות אופ"ק להתכנס שוב על מנת להשלים את פרטי הסכם הגבלת התפוקה. אם המהלך יצליח ניתן להעריך שמחירי הנפט ימשיכו לעלות באופן מתון. אם יגיעו לרמה הקריטית שתחזיר את ההפקה האמריקאית מפצלי שמן לפעולה, היא יכולה לשמש כבלם שישמור על רמת מחיר יציבה יחסית. בשבוע הבא צפויות חברות הנפט האמריקאיות לפרסם את דוחותיהן לרבעון השלישי של השנה. הצפי הוא כי חברות הנפט האמריקאיות יציגו דוחות חיוביים שיעידו על חזרה להגדלת היקפי ההפקה. מנגד אם המרד העיראקי יגרום לפיצוץ בשיחות, יש אפשרות שמחיר החבית שעלה בחודש האחרון בגלל ציפיות הספקולנטים להסכם יחזור לרדת.

ואיך זה משפיע על הישראלי הממוצע?

מעבר להשפעות הגלובליות שיש למחיר הנפט שמניע מערכות בין לאומיות וגרם להתלקחות של מלחמות, מחיר הנפט משפיע על הכיס של כל ישראלי באופן ישיר. בסוף החודש, כבכל חודש יכריז משרד האנרגיה על מחירי הדלקים המפוקחים. המחיר נגזר ממחירה של חבית ומהעלויות הנוספות לה (מיסוי, אספקה ושירות). מחירי הדלקים משפיעים על הישראלי כשהוא מתדלק את רכבו אך לא רק. כל מוצר מוחשי שאנחנו צורכים דורש הובלה שמחירה מגולם במחיר המוצר לצרכן. כמעט כל מוצר דורש אנרגיה שמקורה בדלק בתהליך הייצור שלו. כך עליה עקבית של מחירי הנפט מתגלגלת מהר מאוד לעליה ביוקר המחיה. במהלך 2015 הצרכן הישראלי נהנה מירידת מחירים במוצרי צריכה ובשירותים רבים. החברות הישראליות יכלו ליהנות מהורדת התשומות. כך שר נפט עיראקי שמנופף בכנפיו בבגדד יכול לגרום לכאב ראש רציני בירושלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!