דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצעד הגאווה

מצעד הגאווה בירושלים: ״לא מפחדים מאיומים, כל חיי אני הומו בעיר״

המשטרה עצרה שני חמושים עם אלות וגז מדמיע | השר לבטחון פנים ל׳דבר׳: ״בושה שצריך כל כך הרבה שוטרים כדי לשמור על מצעד״ | היועצת המשפטית סירבה לבקשת המשטרה להשתמש במערכת לזיהוי פנים

  • המשטרה עצרה שני חמושים עם אלות וגז מדמיע | השר לבטחון פנים ל׳דבר׳: ״בושה שצריך כל כך הרבה שוטרים כדי לשמור על מצעד״ | היועצת המשפטית סירבה לבקשת המשטרה להשתמש במערכת לזיהוי פנים
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים התקיים היום (חמישי) בסימן "20 שנה לאירועי הגאווה בירושלים". המצעד החל בהפנינג בגן הפעמון, שבו נאמו השרים ניצן הורוביץ, מירב כהן ועמר בר-לב. יו"ר הכנסת, מיקי לוי, נאם באירוע בעקבות האיומים על מארגני המצעד וחברי כנסת. לוי הוא יו"ר הכנסת הראשון שמשתתף במצעד, ואיתו חברי כנסת נוספים.

יו״ר הכנסת אמר כי ״בימים האחרונים אנחנו עדים לקמפיין הסתה נוראי נגד הקהילה. אמש הגענו לשיא עם איומים לרצח של משתתפים. הגעתי לכאן כדי לעמוד מול הרוח הרעה הזו כיושב ראש הכנסת – להטבים הם אזרחים שמגיע להם שיוויון מלאהבית הפתוח מוביל 20 שנה את המצעד הזה. לפני 20 שנה אישרתי אותו כמפקד מחוז ירושלים והערב אני היור כנסת הראשון שמשתתף בו. זו סגירת מעגל מרגשת עבורי. המצעד הוא אינו פרובקציה, ירושלים היא עיר הבירה של מדינת ישראל ולכל ציבור יש זכות לצעוד בה״.

קודם לכן המשטרה עצרה שני חשודים ששהו ברכב סמוך לנקודת ההתכנסות של המצעד, כשברשותם גז מדמיע, אלות וכפפות. זאת לאחר שעצרה מספר חשודים נוספים ששלחו איומים ברשתות החברתיות לחברי כנסת המשתתפים במצעד.

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אנחנו לא מפחדים מאיומים אבל מתייחסים ברצינות", אמר ל'דבר' השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, "יש רמות מסוימות של איומים, והמשטרה עושה את המקסימום. חוץ מזה, המצעד הוא כיף גדול, אנשים מביעים את זהותם ודעתם". מוקדם יותר נאם בר-לב בפני הצועדים ואמר "בושה שבמדינת ישראל צריך כל כך הרבה שוטרים כדי לשמור על מצעד. אפשר לחשוב שזה איום של חיזבללה. על מה מגינים? על חופש ביטוי? לפשע אין גבולות. אם לא עוצרים אותו בהתחלה הוא ממשיך להתפשט".

"המקום שאני מתחברת אני חושבת על הילדים שלי, אולי פעם הם יגידו לי שהם להט"ב ואני רוצה שיהיה להם חיים טובים, זה יכול לפגוש כל אדם" אמרה ל'דבר' השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד), שגם נאמה לפני המצעד בהפנינג גאווה בגן הפעמון, "לכולם מגיע לאהוב ולהיות נאהבים, ללא קשר למינם ונטייתם".

שר הבריאות ניצן הורוביץ נואם במצעד הגאווה בירושלים (קרדיט: דוברות שר הבריאות)
שר הבריאות ניצן הורוביץ נואם במצעד הגאווה בירושלים (קרדיט: דוברות שר הבריאות)

"השנה עברנו ממחאה למהפכה. בפונדקאות, בתרומות הדם, בטיפולי המרה וביחס לקהילה הטרנסית" אמר שר הבריאות, ניצן הורוביץ, "יש לנו מחוייבות גם לקהילה הגאה במגזר החרדי והערבי. הם חיים בפחד מוות. הגיע הזמן לשים עליהם את זרקור. לא נפקיר אתכם. יש קהילה חזקה שתחבק אתכם בדיוק כפי שאתם".

"המצעד בירושלים זה רגע תמיד מרגש", אמר עופר נוימן, מנכ"ל איגי, והתייחס לשנה הקשה במיוחד שעברה על הקהילה הגאה: "השנה עם איומים וגילויים חדשים בקהילה ועם אירועים מאוד מאוד קשים פנימה, הוא אפילו מרגש יותר".

ממבוגרים עד נוער ומכל קצוות הארץ: משתתפי המצעד מתאחדים נגד השנאה והגזענות

ישראל קאמל (59), ירושלמי, סיפר: ״באתי לעמוד לזכרון שירה, שנרצחה פה. לא הייתי בפיגוע ואני זוכר את זה טוב מאוד. זוכר שאת הרוצח הוציאו מהכלא שעשה אותו דבר. מאז כל שנה אני מגיע למצעד ועומד פה, מתפלל, מבקש מחילה בשם היהודים והדתיים. היחס השתנה, אולי יש יותר מתח, שזה מגוכך. אומרים שזה לא צריך להיות ביום מירושלים. זה צריך להיו בכל שבוע. אין שוםצחוסר כבוד בלעשות צעדה. חוסר כבוד זה לרצוח אנשים צעירים באמצע הרחוב״.

איתן (28) מבאר שבע, הוא בחור דתי שמגיע כבר שנים למצעד ומספר: ״כיף מרגש משמח להיות פה. לראות את כלה אנשים שבאים. על מי שלא משתייך ובא לתמוך וכוחות הבטחון שעובדים קשה ואנחנו מפרגנים, עושים הכל כדי להרגיש בנח״.

״להראות שאנחנו קיימים, שאנחנו פה, להראות להרבה אנשים בתוך הארון שיש חיים מחוץ לארון וחיים דתיים מחוץ לארון. למרות השנאה וההקצנה לא נעלמים לשום מקום. כולם מוזמנים בזרועות פתוחות״.

מרים קורל, בת 16 מרעננה, הפגינה יחד עם כל חבריה ״נגד השנאה. כיף שיש כל כך הרבה בני נוער פה. אפשר לחגוג שונות ולא לפחד ממנה״. גם אלון בן 27 מתל אביב, סיפר שהגיע כדי ״להאבק על הזכויות שלי ושל הקהילה. להפגין נוכחות. לתמוך בחברים שלי בקהילה בירושלים. הדיבור שהמצעד בתא זה צסיבה ופה מחאה. שניהם זה גם וגם לדעתי, אבל באמת יותר מחאתי פה. מאוד שמח, יש פה הרבה אנשיםמיפים אמיצים ויצירתיים, גורם להרבה גאווה להיות חלק בקהילה.

איומים על חברי כנסת

״הזדעזעתי עד עמקי נשמתי מההסתה הפרועה לרצח״, אמר יו"ר הכנסת מיקי לוי הבוקר, ״ומדברי הבלע נגד הקהילה הגאה, הסתה שכבר הובילה בעבר לרצח. אסור לשתוק מול אנשי החושך שמפיצים שנאה ומסיתים לאלימות. כיושב ראש הכנסת שמייצגת את כל הציבור בישראל חשוב לי להתייצב הערב ולומר בקול ברור: להט"בים הם אזרחים שווים במדינת ישראל ומגיע להם לקבל שוויון זכויות מלא״. לוי היה מפקד מחוז ירושלים במשטרה שאישר לראשונה את קיום המצעד.

השרה מירב כהן וח"כ יוראי להב-הרצנו במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יהל פרג')
השרה מירב כהן וח"כ יוראי להב-הרצנו במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יהל פרג')

המשטרה פתחה אתמול בחקירה בחשד לאיומים על מפיקה של מצעד הגאווה, לאחר שהגישה תלונה על איומים שקיבלה ברשתות החברתיות. חברי הכנסת נעמה לזימי וגלעד קריב (העבודה) ממפלגת העבודה וח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) דיווחו שקיבלו הודעת איום זהה. המשטרה ביקשה מהיועצת המשפטית לממשלה אישור לשימוש בטכנולוגיות לזיהוי פנים, אשר טרם אושרו לשימוש בחוק, אך בקשתם נדחתה לאחר שנדונה במשרדה.

ההודעה נשלחה מחשבון בשם "האחים של ישי שליסל" ובה נכתב: "לא נאפשר שמצעד הגאווה יתקיים בירושלים. ירושלים היא עיר הקודש. גורלה של שירה בנקי מחכה לכם". שליסל רצח את הנערה שירה בנקי בת ה-16, במצעד הגאווה בירושלים ביולי 2015 ונידון למאסר עולם.

סגירת צירים

החל מהשעה 14:00 החלו להיסגר לתנועה הרחובות בתוואי המצעד: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג',הלל, מנשה בן ישראל, והרחובות המובילים אליהם: אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר (יישאר פתוח מצומת המכס לתושבי השכונה ומשם שמאלה לקריב), דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע (תתאפשר יציאה ליצחק קריב).

הצירים שיוותרו פתוחים: דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל וחיים בר לב לשני הכיוונים. צירי התנועה שנסגרו ייפתחו בהדרגה עם התקדמות המצעד. חניית נכים תתאפשר בחניון הנכים בגן הפעמון. כניסה למסלול המצעד תתאפשר אך ורק דרך שטח הכינוס בגן הפעמון, בכיכר פריז, ברחוב דוד המלך (סמוך לכיכר פלומר) וברחוב ההסתדרות/שמאי – שם השוטרים והמאבטחים יערכו בידוק בטחוני על פי הצורך בכניסות.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

20 שנות גאווה בירושלים

מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים מציין השנה 20 שנה לקיומו. בשנותיו הראשונות של המצעד הוא התקיים תחת אבטחה כבדה ולצד מחאות מקרב הציבור החרדי. בשנת 2005 פרץ אדם בשם ישי שליסל למצעד וניסה לדקור את הצועדים. הוא פצע שניים מהם באורח בינוני ואחד באורח קשה. הוא לא הסתיר את כוונתו לרצוח אותם "בשליחות השם" לדבריו, ונשלח ל-10 שנות מאסר. בשנת 2006 המשטרה הודיעה כי לא תוכל לאבטח את המצעד ברחובות העיר בשל מתיחות בטחונית שהלכה והתגברה באותם ימים, והוא התקיים באצטדיון הכדורגל בגבעת רם.

מ-2007 המצעד חזר לרחובות העיר תחת אבטחה כבדה, לצד הפגנות של חלקים בציבור הדתי, לצד השתתפות הולכת וגוברת של אחרים בציבור הדתי במצעד ותמיכה פומבית בו. ב-2015 השתחרר ישי שליסל מהכלא ואף התריע כי בכוונתו לפגוע בצועדים במצעד בירושלים. במהלך המצעד הוא הצליח לחדור לתהלוכה ופצע בדקירות 6 צועדים, ביניהם את שירה בנקי בת ה-16, שמתה מפצעיה מספר ימים לאחר מכן. הרצח עורר הדים וגינויים מקיר לקיר ברחבי המדינה, ומאז ועד המצעד האחרון שנערך ב-2019, השתתפו למעלה מ-20 אלף איש בכל מצעד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!